Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?  (läst 19351 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #20 skrivet: 09 okt-14 kl 08:42 »
Jo den känns gedigen, det enda att klaga på är väl att knivarna är relativt dyra. Nu har jag två set iallafall så jag kan vässa de andra.

Björnei

  • Inlägg: 6
    • Norge
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #21 skrivet: 11 okt-14 kl 23:35 »
Snyggare bild här kanske:http://m.blocket.se/hassleholm/Emco_star_kombimaskin_emco_kombi_maskin_56111221.htm?ca=22&w=3
Den såldes också som bara rikt.och planhyvel! Din verkar vara en sådan!
Jag köpte min som på bilden 1976 (trefas) och har använt den flitigt. Numera mest bara cirkelsåg och hyveldel då jag har separat slip och bandsåg. Har varit och är mycket nöjd med maskinen!  Luna i Alingsås har nog fortfarande en del reservdelar.
http://reservdelskatalogen.luna.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V15&kat_bid=V15&dokid=13336&katnr=3&katsektnr=1111
Lycka till!


Så vidt jeg kan se, er det ikke mye Luna nå kan tilby på denne lista, bare 3 poster. Av disse kunne jeg trenge kuleleddet, del nr. H4B 214 050. Jeg har nylig kjöpt en Emco Rex 6020 der dette kuleleddet var brukket i to. Jeg har i dag laget et nytt ved hjelp av en passende skruve (med rundt hode) og diverse, som ser ut til å fungere ok. Men originaldelen ville selvsgt väre bedre. Jeg skal pröve å kontakte Luna Sverige.

Du ser ut til å ha hatt denne maskinen siden 1976 og har den fortsatt. Da har du mye kunnskap og erfaring. Finnes det tilgjengelig (å kjöpe) handbok for Emco Rex 6020 som forklarer hvordan alle innstillinger skal gjöres, hvordan maskinen i det hele tatt skal brukes og etterses? Og hva forskjellige modellbetegnelsene innebärer (t ex 6020K, 6020S)?

Jeg har reservedelsliste og skisser som gir god oversikt over maskinens deler. Jeg forsöker så godt jeg kan å restaurere enkelte deler som mangler eller er defekte, men forstår ikke alt. Deler av suva-skyddet mangler og det  må jeg lage, särlig beskyttelsen over kutterakselen. Akkurat nå spekulerer jeg på hvordan dette skal reguleres. Hvordan bruke eksenteret (delenummer H4B 215 000) med påmontert spak/handtak? Färhylsa (fjäderhylsan) sitter låst med en settskrue (delenummer ZST 17 0618) på baksiden. Hva er riktig posisjon for eksenteret?

Jeg håper du har mulighet for å bidra til å lyse opp i mörket!

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #22 skrivet: 29 okt-14 kl 13:17 »
Vill nu bara skriva av mig lite, då den här jäkla maskinen står still ännu.

Taper-lock remskiva införskaffades till kostnad av 30 euro, tyvärr var det en konstig diameter på min axel och det jag först mätte tll 28mm var 28.3 så den gick i två när jag försökte sätta på den med våld. Tjohej. Orkar inte lämna tillbaka den för dom har så idiotiska öppettider och sänger 16:30, finns ingen chans jag hinner dit utan att sluta tidigare från jobbet och sådant bök orkar jag faktiskt inte med, känns på snudd till utbrändhet med allt jag har att göra redan. Som tur hämtade min far ut remskivan åt mig då dom ändå var till stan.

Sen skulle jag till ett lokalt företag som heter Kontaktor, ett annat företag i stan som tidigare haft öppet till 17:00, skulle dit för jag behöver ju ett kontaktormotorskydd till hyvelns motor, men dom har börjat stänga 16:30 så då där står jag vid en stängd affär 16:40 efter att kört ganska aggressivt för att hinna... Nå dom har öppet på lördagar men den dagen sätter jag och farsan upp gipsskivor i taket, kanske den här lördagen som kommer denna vecka... Nä då är det en röd dag på kalendern, så jag börjar tro jag får aldrig den här förbannade maskinen att funka! Universum konspirerar emot mig.


Det känns nu för jävligt att man ska ha sån skit fast man försöker bejaka lokala företag och att det ska vara så svårt, jag måste riktigt anstränga mig som kund för att ge dom mina pengar. Inte konstigt att internethandeln tar över.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #23 skrivet: 31 okt-14 kl 15:41 »
Jag tror att du har litet för många saker på gång samtidigt. Var sak har sin tid...... och det viktigaste just nu är väl att få garaget färdigt?

Både Vuorenmaa och Kontaktor är affärer som riktar sig till industrin. Därför har de öppet på industriarbetstid. Som samhället är upplagt är det meningen att konsummenter skall köpa nya kinamaskiner på något varuhus och köpa nytt och köpa nytt och konsummera och konsummera och konsummera ännu mera och aldrig reparera någonting. De flesta konsummenter gör just det.

Om fler människor skulle lära sig att reparera grejor så skulle reservdelshandlarna få fler kunder efter 16.30 och då skulle det bli lönsamt att hålla öppet längre på kvällarna.

Det tror jag.....
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #24 skrivet: 31 okt-14 kl 16:26 »
Min EMCO Star är en sån här fast enfas. Men handboken är nog densamma. Kanske finns fler handböcker på den här sidan.

http://www.scribd.com/doc/163789570/Emco-star-manual-pdf


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #25 skrivet: 03 nov-14 kl 10:11 »
Jag tror att du har litet för många saker på gång samtidigt. Var sak har sin tid...... och det viktigaste just nu är väl att få garaget färdigt?

Jo det är mycket på gång. Garaget börjar bli färdigt iallafall, allt gips är nu där det ska vara och utrymmet har blivit bättre då dom är borta från golvet. Nu är det bara garageporten som ska upp och den har jag redan börjat på. Förstås det resulterar ju bara i mera projekt som avlöser nästa, ska göras hyllor och bänkar och innerväggarna kan jag inte glömma heller. Blir bara mera, skulle gärna haft rikthyveln till flera av projekten.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #26 skrivet: 04 nov-14 kl 16:50 »
Du kan ju satsa på maskinen då garagedörrarna är på plats.

Är det motoraxeln som är 28,3mm? Den borde ju gå att bearbeta ned till 28 mm så du får skaffa en ny kona till remskivan och sedan är det bara att plocka ihop.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #27 skrivet: 09 nov-14 kl 00:00 »
Hej vad ska du ha hyveln till? skulle absolut inte köpa den första hyveln för 100 euro verkar vara en riktig rishög och att ha kilremen synlig på det viset är ett stort no no leta vidare det finns mindre hyvlar som är betydligt bättre än den där.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #28 skrivet: 09 nov-14 kl 00:11 »
Detta är en bra maskin väl värd sitt pris om den är riktig som det står alltid svårt att veta på annons
http://www.blocket.se/vasterbotten/Rikt_o_planhyvel_56971391.htm?ca=11&w=3
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #29 skrivet: 09 nov-14 kl 00:18 »
en begagnad emco rex b 20 är den hyvel som jag kan rekommendera dig att leta efter mycket bra men saknar spånsug uttag som du kan tillverka på egen hand med lite know how
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #30 skrivet: 09 nov-14 kl 09:35 »
Detta är ju en Emco Rex B20

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #31 skrivet: 10 nov-14 kl 21:14 »
 ;D

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #32 skrivet: 14 nov-14 kl 21:40 »
Ja den lever!



Inte helt färdig ännu, motorn måste sänkas mera, eller hyveln höjas, för den är större än den gamla så remskivan är lite slapp, men den går runt och jag lyckades testhyvla en bit och det blev riktigt fint. Tror jag måste fininställa knivarna också, trots mina bästa försök verkar det inte som jag fick dom jämna.

Nya lager kanske behövs också för redan efter en liten stund blev det riktigt ordentligt varmt vid klokopplingen.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #33 skrivet: 15 nov-14 kl 20:29 »
HURRA för Dennis och hyvelmaskinen!

Då det gäller remspänningen så har du ju en flänsmotor....... hur skulle det vara att bulta fast motorn i en kryssfaner (plywood) skiva med ett stort hål som passar kanten under flänsen på motorn. Efter det borde det vara enkelt att justera remspänningen steglöst genom att röra på skivan om du sätter fast den med bultar genom avlånga hål i skivan och runda hål i stommen.
Bara en tanke....du gör som du vill
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #34 skrivet: 17 nov-14 kl 20:25 »
Ja den förra ägaren hade redan ett system för spänning av motorn, hela den undre delen så går att lyfta i ena sidan. Jag flyttade nu bara motorn åt sidan, är ju inget krav på att den måste vara rakt under, då spänns bandet bra. Det med plywood skulle säkert funka men just nu vill jag göra så litet jobb som möjligt. Tog upp dosan som klokopplingen satt fast i idag och det ser inte rätt ut. Det är nån sorts plastgrej på axeln som verkar ha smält eller deformerats, undrar om den har något med kedjorna att göra. Just nu är den inte ens centrerad mot axeln längre.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #35 skrivet: 18 nov-14 kl 07:46 »
Efter jag har läst lite på en nederlänsk sida, med hjälp av google translate tror jag att den vita deformerade plastdelen bara är till för att spänna kedjorna under den. Kedjorna så driver rullarna som matar planhyveln.

På tidigare modeller överfördes kraften till rullarna via ett bronskugghjul till kedjorna. Men på nyare designer som min så finns det istället drivremmar på andra sidan:


Men det driver endast rullaren (eller vad den nu heter på riktigt) på ena sidan, så kedjan på andra sidan överför kraften till den andra rullaren. Det är vad jag tror syftet är här. Plastdelen ifråga glider på axeln när jag drar runt den för hand så eventuellt är det friktionen där som orsakar värmeutvecklingen.

Den måste väl bytas men jag vet inte helt hur jag får av den, och jag vet inte vad jag ska ersätta den med.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #36 skrivet: 18 nov-14 kl 14:28 »
Den där plastringen är troligen av nylon. Nylonrundstång finns att köpas sim metervara. Om det är en enkel rund holk så går den enkelt att svarva en stump rundstång till rätt innerdiameter och ytterdiameter i en metallsvarv.
Det finns en karl här i byn som är bra på sånt där. Jag tror att han har nylonrundstång i lager. Hör av dig om du vill ha tag i honom.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #37 skrivet: 19 nov-14 kl 13:21 »
Vi ska se, maskinen funkar utan den ganska bra, kedjorna har så stor utväxling att dom går riktigt sakta, det ser ut som det kan gnugga lie mot axeln vilket förmodligen inte är bra. Jag tycker nästan ett kullager i rätt storlek skulle funka bättre än nylon här. Det är nog inte ens så jättenoga toleranser, bara den sitter fast på axeln.

Vad jag dock tror är att jag behöver större utväxling mellan motorn och hyveln. Den här nya remskivan var ändå litet mindre än den gamla, de jag köpte den av fattade väl fel när jag sade att storleken men jag orkar inte dras med dom längre. Slipper ändå inte dit för att byta in den. Tror jag ska bygga en ny av plywood.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #38 skrivet: 26 nov-14 kl 10:42 »
Har byggt ett anhåll som man kan ställa in hur långt in det ska gå, men tror jag ska göra om det, fick flera idéer för designförbättringar redan, men detta duger för tillfället.

Fast nu tänkte jag testa planfunktionen och den funkar inte alls. Verkar som rollern som ska mata in träbiten är lägre ner än knivarna och den går inte att trycka upp. Jag antar att rollern ska vara fjädrad och kunna åka upp och ner. Blir väl att skruva isär den och se vad som pågår, se om jag får ihop den pånytt...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #39 skrivet: 26 nov-14 kl 20:10 »
Det verkar som fjädarna är väldigt hårda, tog isär  den och rengjorde den och allting ser ut att funka, finns inga inställningar för fjädrarna, dom bara sitter där. Kanske man behöver nya, fjädrar tappar väl spänsten med varje kompression och dekompression.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser