Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta plöjer ni och sår ny vall?  (läst 11346 gånger)

Rubensgården

• Gäst
SV: Hur ofta plöjer ni och sår ny vall?
« Svar #20 skrivet: 03 sep-14 kl 14:43 »
Har bestämt mig för att i alla fall kantskära våra vallar. Vi har grova rötter som går ut på vallen och de är besvärliga. Vår vall har varit sedan nittiotalet.

JagArJag

• Småland
« Svar #21 skrivet: 09 sep-14 kl 23:15 »
Om man har en vall som är ok och man får ut x antal rullar vid förstaskörden (antalet skiljer ju mellan jord, gödning, väder osv osv osv)
Hur mycket kan man då få ut vid en 2:a skörd 6 veckor senare? Halva mängden utan att gödsla och samma mängd om man lägger på gödsel?
Vad tror ni sen om 3:skörden t.ex 6 veckor efter 2:skörden om man gödslade inför andraskörden?
Stallgödsel eller köpe?
Säljaren av foder säger 200kg kväve per ha, vad säger ni?
Men man borde ju ha stallgödsel så det räcker, så det måste ju vara bättre att lägga på det istället tycker jag. Sprider man ut det och kör en vända med ringvälten sen så måste det väl funka utan att förorena det man sen rullar?
Hur mycket stallgödsel lägger ni på? Lika mycket som på våren? Halva den mängden?

Träslev

• Västerbotten
« Svar #22 skrivet: 12 jan-15 kl 21:23 »
Lägger om vallarna efter max tre år, då har skördenivån och kvaliteten sänkts så pass att det är dags att bryta. Kör alltid två år med spannmål. Korn i renbestånd år ett och vårvete med insådd år två.

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser