Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kassar som går sönder vid storhandling  (läst 6813 gånger)

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Kassar som går sönder vid storhandling
« skrivet: 23 mar-07 kl 07:40 »
Jag blir så trött på stormarknader. :(
Man handlar och försöker handla mycket på en gång.......
Men vad tänker affärerna på :o......kassarna blir bara tunnare
och tunnare, väldigt ofta går de sönder.

Nu ska jag sy matkassar i jeans, de tål att bära i ;D
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
Re:Kassar som går sönder vid storhandling
« Svar #1 skrivet: 23 mar-07 kl 07:55 »
Aha, tack, bra att du påminde mig!
Vi köper alltid papperskassar, de går inte sönder men jag tycker det är rätt onödigt att ha ett skåp som svämmar över av dessa kassar... Jag har ett kraftigt linnetyg jag tänkt sy kassar av, tror det är dags att börja med det nu!
Hm... med detaljer i jeanstyg kanske... hmm....   :D
Höns, stickning och pelargoner

Sommartorparn

« Svar #2 skrivet: 23 mar-07 kl 07:58 »
Jag har hopfällbara backar i bilen, kör ut med vagnen, fyller backen/backarna, behöver inga påsar vid storhandling. När jag går små ärenden har jag tygpåsar i fickan/väskan eller korg/tunn kylbag. Slipper påsöversvämning under diskbänken och sparar pengar.

Morran

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 mar-07 kl 08:37 »
Jag har en kasse storlek större i återvunnen plast (ser ut som om det är lite träfiber i den också  ??? alltså inte en "affärskasse") när jag går och handlar. I fickan har jag alltid en kasse (från när jag började rensa i kass-träsket hemma) hopvikt ungefär som en flagga så att den inte tar så stor plats.

Jag brukar ju inte storhandla, vi har så liten frys så att det inte riktigt går och bara en cykel att transportera varorna med, men skulle jag mot förmodan handla mycket på en gång, tar jag bara med mej ett antal påsar/kassar hemifrån.

Jag håller med drake3, det känns nästan som om affärskedjorna börjat tillverka allt sämre kassar men det är väl för att vi konsumenter inte ska kunna återanvända dem utan ska bli tvungna att köpa nya varje gång.

Det är ju inte heller svårt att sy en kasse i valfritt tyg. I princip behövs ju bara två fyrkanter och två remsor...kanske något att ge barnen i uppdrag när de vill börja använda symaskinen (här antar jag rent fräckt att alla har en symaskin och att alla barn är roade av den som mina var :P )
« Senast ändrad: 23 mar-07 kl 10:02 av Morran »

ianitor

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 23 mar-07 kl 11:33 »
Kassar i jeans var en god idé! Jag har massor av halvtrasiga jeans där tyget bara väntar på att få användas till något vettigt...  :)
« Senast ändrad: 23 mar-07 kl 11:33 av ianitor »
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 23 mar-07 kl 12:36 »
Inte bara har köpkassar blivit sämre, de har blivit dyrare också! I alla fall där jag brukar handla.  :P Jag har bestämt mig för att sluta köpa kassar när jag handlar för det är såå onödiga pengar. Men, jag är hopplös på att få någon bra rutin på det hela. Glömmer kassarna hela tiden, hemma eller i bilen. Men, snart så!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Morran

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 mar-07 kl 13:04 »
Kan du inte helt enkelt vika ihop en kasse och lägga i fickan på din/dina jacka/jackor? Även om du skulle behöva flera just den gången du handlar så har du i alla fall en med dej och slipper köpa en till :)

Jag har vikt ihop mina jättesmått...ska se om jag kan förklara hur...

Släta ut kassen, vik den till hälften på långsidan, vik en gågn till på långsidan. Sedan börjar du i botten av kassen och viker i trekanter, så tight du kan, tills du kommer till toppen. Då stoppar du bara in själva handtagen innanför det sista vecket och hej presto! du har en liten trekantig plastsak att stoppa i fickan...

Gick det att förstå det där? :P Det är ett knep som jag lärde mej i Bosnien. En kasse var alltid väldigt bra att ha men skrymmande föremål mindre bra ;)
« Senast ändrad: 23 mar-07 kl 13:23 av Morran »

Sia

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 25 mar-07 kl 00:33 »
Jag har hopfällbara backar i bilen, kör ut med vagnen, fyller backen/backarna, behöver inga påsar vid storhandling. När jag går små ärenden har jag tygpåsar i fickan/väskan eller korg/tunn kylbag. Slipper påsöversvämning under diskbänken och sparar pengar.
Så tänkte jag också när jag blev vansinnig >:( av att Lidls kassar inte går att andvända som soppåsar...
Köpte två stora kassar/väskor i tjock plast på IKEA, men hur sjutton kommer man ihåg att lägga ut dom i bilen när man har packat in alla varor i kylskåpet då?? Dom står prydligt bortglömda i hallen när vi har åkt hemifrån....
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 25 mar-07 kl 21:31 »
Bra tips Morran! Ska se till att alltid ha en kasse i jackan. En är helt klart bättre än ingen!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Pika

« Svar #9 skrivet: 26 mar-07 kl 08:25 »
Kassarna har blivit dyrare och sämre och passar sällan som soppåsar. Har under några månader skrivit upp alla utgifter och trots att vi bara är två och försöker återanvända våra kassar ofta så har vi hamnat på mellan 8 och 20 kr för kassar varje månad. Tänkvärt, ni som har större familj/handlar oftare.

Kassarna är väl något av det mest lönsamma för affärerna att kränga om jag inte minns fel. I min förra hemort infördes sopsortering med gröna respektive röda påsar som man fick köpa från kommunen, dvs affärernas påsar i andra färger dög inte längre som soppåsar. Det dröjde inte länge förrän icas påsar var röda och hemköps gröna...

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 26 mar-07 kl 08:45 »
jag undviker butikernas kassar, mest därför att jag inte tycker att jag ska göra reklam för butiken och betala för det.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

drake3

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 26 mar-07 kl 10:15 »
Jag håller med dej Skytten
Varför ska man betala för Reklamkassar!!!!!!
Skit när man måste betala för kassarna när man handlar för
flera hundra eller skitsniket när man handlat för över tusenlappen. :-\

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 26 mar-07 kl 10:23 »
Kassarna som kostar ören i tillverkning, säljes med ett påslag som nästan ingen annan vara har i butiken, det är aldrig röda lappar eller kampanjer på varan, och nästan alla köper.  En stor butik där ägarna kammar in kanske 25 millioner årligen, kommer ganska mycket av inkomsten från såld reklam.
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 10:23 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 26 mar-07 kl 12:10 »
jag undviker butikernas kassar, mest därför att jag inte tycker att jag ska göra reklam för butiken och betala för det.

Där tänker du rätt! Jag säger nästan tyvärr, så passar de kassarna i min sophink, en gammal Kockums-hink, perfekt.... Men det stör mig  :-\
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 26 mar-07 kl 14:54 »
Men ta en kartong då, brukar finnas i affären.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 mar-07 kl 21:51 »
eller tygbagen man får när man reggar sig som shop express ;D

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 27 mar-07 kl 01:37 »
Men ta en kartong då, brukar finnas i affären.
yupp....så gör jag alltid.
Finns alltid kartonger liggande med en eller ett par varor kvar i som lätt kan lyftas ur.

Enklare och stadigare att bära varorna i och kan "återanvändas" till annat eller användas som tändningsmateriel när man kommer hem.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #17 skrivet: 27 mar-07 kl 12:36 »
Nyligen läste jag någonstans att just försäljningen av plastkassor hör bland matbutikernas mest lukrativa produkter.

En kasse kostar bara några futtiga ören att tillverka men de säljs för en eller två kronor. Affärerna tjänar MASSOR på alla "lata" konsumenter som glömmer ta med sig egna kassar och slentrianmässigt handlar en eller två plastkassar!  

Efter en invänjningsperiod har jag numera blivit så duktig att jag så gott som alltid kommer ihåg att ta med mig tygkassor när jag handlar. ;)
Why be normal when you can be yourself?

drake3

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 27 mar-07 kl 21:20 »
Man får nog tejpa upp en lapp på ytterdörren:
GLÖM INTE KASSAR!!!
Innan man lärt sej kommaihåg :D

Vitis

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 27 mar-07 kl 22:21 »
Man får nog tejpa upp en lapp på ytterdörren:
GLÖM INTE KASSAR!!!
Innan man lärt sej kommaihåg :D

Är det inte bättre att sätta en krok på dörren och hänga påsarna där ??

Dela detta:

* Inloggade just nu

866 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser