Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggula hos ruvhönan???  (läst 906 gånger)

Norrsken

• -
Äggula hos ruvhönan???
« skrivet: 22 aug-14 kl 11:03 »
I morse när jag hämtade ägg så var det kletigt i redet hos ruvhönan. Trodde först att det var bajs, men sen insåg jag att det var äggula. Hur fasiken har det gått till? Vi har låtit henne ligga på tre ägg, och efter nån dag hade hon fyra. Då märkte vi äggen så att det inte ska bli fler, och knycker hon fler ägg så tar vi de omärkta. Så jag kikar under henne varje dag.

Och idag var det alltså kladdigt av äggula. Inga skalbitar eller något annat som indikerar att nåt ägg har gått sönder. Och vi har inte haft några som helst problem med skinnägg eller att äggen har sett konstiga ut på nåt vis. Och hönsen har fri tillgång på värpfoder. Nån som har nån aning om vad det kan bero på? Vi har haft hönsen sen juni/juli, och det är första ruvningen...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

annepanna

• Västergötland
SV: Äggula hos ruvhönan???
« Svar #1 skrivet: 25 aug-14 kl 09:27 »
Jag är inte jätteerfaren på det här men det kan ha gått till så här: av någon anledning kan ett ägg ha gått sönder. Hönan själv kan ha varit lite klumpig eller så har de bråkat om platsen i redet. Om ett ägg går sönder brukar det ganska snart ätas upp. Vid ett tillfälle råkade jag tappa ett ägg på golvet. Det försvann ilsnabbt!
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

854 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser