Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp om utbildningar.. odling/trädgårdshantverkare etc..  (läst 796 gånger)

Mossmoss

• Skåne
Hejsan.

Kan behöva lite vägledning vad gäller utbildningar. Jag har nämligen blivit antagen till treåriga Trädgårdsutbildningen på Dacapo i Mariestad. Den verkar trevlig och med mycket ekologiskt etc. Problemet är bara att jag vill verkligen lära mig om odling, men tror inte riktigt jag vill jobba som trädgårdshantverkare efteråt... Är nämligen inte särskilt intresserad av design.

Annars har jag tänkt att bara strunta i att "utbilda" mig till något särskilt och istället gå någon folkhögskola om odling/självhushållning och så småningom starta eget. Å andra sidan är det väldigt bekvämt att veta att man har en utbildning som en stabil grund till arbete.

I mina drömmar odlar jag i framtiden, antingen försörjer mig på detta genom gårdsbutik, eller har ett arbete vid sidan om.

Vad sägs?

Råbark

• Uppland
SV: Hjälp om utbildningar.. odling/trädgårdshantverkare etc..
« Svar #1 skrivet: 12 aug-14 kl 19:06 »
Om du inte är ute efter någon examen kan du ju alltid gå de kurser som du anser givande... Utbildningen innehåller ett praktiskt block då själva odlingen lärs ut. Du kan ju välja att hoppa av efter det blocket eller kanske eventuellt ta en högskoleexamen efter två år (men jag tror inte att den möjligheten finns längre).

Jag tror dock att det finns andra utbildningar som skulle passa dig bättre om du inte är intresserad av design eller kulturvård. Ettåriga folkhögskoleutbildningar etc. Man kan tycka det är fult att ta plats från någon som verkligen vill gå utbildningen. :)

Om du väljer att gå utbildningen så är du hursomhelst varmt välkommen till Dacapo!

You have to be the change you wish to see in the world.
http://trollsaga.wordpress.com/

Mossmoss

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 aug-14 kl 20:34 »
Hej Råbark, tack för svar! Sant att det vore bättre att överlåta platsen till någon annan om jag ändå planerar att bara gå en stund. Fastän jag ogillar status mycket, är det något jag ändå styrs av... och en kandidatexamen känns så "intellektuellt". Hade jag ignorerat detta löjliga tankesätt hade jag nog bara glatt fokuserat på någon folkhögskola och Wwoofing... men det känns läskigt att inte ha en utbildning som grund ifall det nån gång skulle knipa sig.

Går du där nu alltså? Jag kom först in på Landskapsvård, men valde Trädgård istället. Vet du ungefär vad folk jobbar som efter dessa två?

Råbark

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 13 aug-14 kl 11:26 »
Mossmoss! Jag går landskapsvård och jag vill också ha en examen. Både av anledningen att jag vill visa för mig själv (och kanske andra) att jag kan ta en examen men också för att den öppnar upp jobbmöjligheter. För att jobba på länsstyrelsen till exempel så bör man ha minst en kandidatexamen för att få jobb. :) Jag tycker inte det är ett löjligt tankesätt att vilja skapa sig goda möjligheter till framtida försörjning.

Många av landskapsvårdarna har egna företag och tar uppdrag. Mycket slåtter och restaureringar av ängsmark och andra naturtyper. Jag vet folk som fått jobb på riksantikvarieämbetet, länsstyrelser och arboristföretag. Jag tror lite grann att man får skapa sitt egna jobb och vara driven men det måste man ju nästan oavsett yrkesval. Säsongsanställningar är nog inget problem att få, svårare med åretrunt... något jag önskar att jag hade tänkt på. Det är ju på sommaren man själv vill odla och syssla med egna projekt.  När det gäller trädgård har jag sämre koll på vad folk jobbar med. Om du har facebook kan du skriva i Dacapo-gruppen där, det finns många hjälpsamma själar på skolan som säkert kan svara på alla tänkbara frågor.
« Senast ändrad: 13 aug-14 kl 19:58 av Råbark »
You have to be the change you wish to see in the world.
http://trollsaga.wordpress.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser