Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flytta katt  (läst 1682 gånger)

maja_rosengren_87

flytta katt
« skrivet: 10 aug-14 kl 16:08 »
Vi ska snart ta över en katt som är mestadels utekatt. Hur får man den att förstå att den har nytt hem så den inte sticker iväg? Katten ska kastreras och i samband med den turen flytta hit. Tänker att man får hålla den inne i vår tvättstuga ett tag och försöka lugna och gosa med den där innan man släpper ut den.
Men hur länge?
Några bra tips på hur man gör?
Kattbur och en filt är redan utställda där den brukar sova i väntan på tid hos vetrinär och flytt.

Che Guevara

• Gäst
SV: flytta katt
« Svar #1 skrivet: 10 aug-14 kl 16:15 »
Bra om du håller den inne ett par tre veckor så den hinner att vänja sig vid er och sitt nya hem . Och ha han på toaletten på nätterna med låda så han lär sig det .

olivia.k

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 10 aug-14 kl 16:37 »
Jag köpte en katt i vintras, den är ca 5 år.
Den fick gå i hela huset från första början. De första veckorna ville den inte gå ut så den var inne, (men nu är den ute-katt och kommer hem med möss varje dag.) När den väl började gå ut sen så va den bara ute i tio minuter, kanske pga kylan, sen kom den in igen.

Den hade inga problem att använda kattlådan från första början. Den sov även i min säng redan första natten.
Det enda som var lite ovanligt var att katten åt väldigt lite första 2 dagarna, och det tog ett tag innan jag hittade kattmat som den tycker om.

maja_rosengren_87

« Svar #3 skrivet: 10 aug-14 kl 19:07 »
Planen för oss är att hon ska vara 100% utekatt eller så nära som det som möjligt. Hos nuvarande ägare har hon sovit inne på vintern men trivs annars inte riktigt som innekatt. Så hon har inte avänt låda och kommer helst inte ha det nu heller. Därför lite svårt att veta hur länge man kan ha henne inne. Är lite oroliga att hon ska bli för stressad inne men vill inte släppa ut henne för tidigt så hon inte "känner igen sitt nya hem". Skulle man kunna ha en utekatt inne så länge? Även om hon ska förbli utekatt 

Rubensgården

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 aug-14 kl 19:42 »
Är det lång sträcka mellan det nya och gamla hemmet skulle jag bara låta katten bestämma själv. De brukar själva systematiskt kolla in sin nya omgivning.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 aug-14 kl 23:00 »
Tanken har alltid varit att ha nya katter inne någon vecka, men i verkligheten har det bara blivit någon dag. Har inte varit några problem med det.

Är de inte vana vid att skita inne i låda, så håll dem på begränsad yta under innedagarna.

maja_rosengren_87

« Svar #6 skrivet: 11 aug-14 kl 18:55 »
Hon kommet komma hem till oss från vetrinär och kastrering så får vi hålla henne inne så länge vi kan och vetrinären säger att vi verkligen måste. Så hoppas vi allt går som det ska

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 17 aug-14 kl 07:16 »
Hon bör definitivt vara enbart inne fram till veterinären tagit stygnen på operationssåret.

Har du barn bör dessa få en sträng föreläsning om att kissen ska vara bara inne, annars kommer någon liten vänlig själ släppa ut kissen som stod och bad så vackert vid dörren ::) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser