Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brådis - orm eller jordgetingbett  (läst 2133 gånger)

blom

• Lycko den som hann med allt han ville...
    • Östergötland
Brådis - orm eller jordgetingbett
« skrivet: 03 aug-14 kl 13:45 »
Hej,

Fann en tacka med svullet huvud (ej påse under hakan). Andas ansträngt. Den jäkla värmen gör ju inte saken bättre. Ringde veterinären och hörde mig för vad man kunde göra ifall det var ormbett. Serum. 7000 spänn. Inte aktuellt. Skulle ju kunna vara en svärm jordgetingar som attackerat henne lika gärna. Veterinären sa att jag kunde prova att raka henne för att leta efter klassiska ormbettssår, men det känns inte görbart i ansiktet på henne. Veterinären hade ingen erfarenhet av ormbett på får. Så jag vänder mig till er. Har någon erfarenhet? Vad ska jag göra? Har tagit in henne i lagårn där det är svalare. Hon dricker lite grann. Hon kissar. Hon kan andas men ansträngt och högljutt.

/Niclas

blom

• Östergötland
SV: Brådis - orm eller jordgetingbett
« Svar #1 skrivet: 03 aug-14 kl 14:51 »
Lite tilläggs info. Tackan äter halm och kan nu se, verkar det som. Tidigare var ögonen igensvullna och hon sprang rakt igenom elstängslet. Nu är de något öppna. Är mer optimistisk nu men önskar ändå att någon med erfarenhet yttrar sig.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 aug-14 kl 16:33 »
Har bara erfarenhet av ormbett på hund, men då letar man som sagt efter de två huggtändshålen. Så småningom så börjar det läcka ut vätska genom hålen. På en hund som är obehandlad för ormbett är det burvila i 2 veckor som gäller. Om du lyckas konstatera att det är ormbett, så skulle jag rekommendera boxvila i två veckor.
Lycka till!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 03 aug-14 kl 16:48 »
Har haft ett misstänkt ormbett på en tacka för ett par år sen. Hon lever än ;D
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 aug-14 kl 16:49 »
Tillägg: De gick på bete och var totalt ohanterade. Alltså ingen möjlighet att fånga in den och kontrollera då. Hon fick snällt gå i hagen och vi höll tummarna.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

blom

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 03 aug-14 kl 18:33 »
Ok. Ja just nu trivs hon rätt bra i lagårn. Där är 22 grader medans det är 31 grader ute, i skuggan. Urk. Börjar seriöst tröttna, jag som normalt älskar värme. Nåväl, jag skall hålla henne under uppsikt och hon får stå själv tills hon andas normalt och känns pigg.

Weasel

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 07 aug-14 kl 18:22 »
Bättrat sig?

blom

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 09 aug-14 kl 18:09 »
Helt återställd. Skönt. Gissar att det var en svärm jordgetingar trots allt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser