Tar du bin från skattlådorna då? Och bara borstar ner liksom? Varför ska man sätta en skiva framför eller täppa igen flustret? När du säger att du sätter papper mellan, hur menar du då? Ursäkta alla frågor men jag vill så gärna att det blir riktigt. Det känns jättebra att du bara har 30 m mellan dina moderkupor och avläggare. Då ska det nog funka hos oss också.
Ja de tas från skattlådor. Skivan ställs framför för att medföljande flygbin ska tänka till och ta ut en ny kompassriktning från avläggans läge (i stället för moderkupans som de redan vet läget på).
Jag använder en extra låda där jag tejpat fast en tidningssida underst. I tidningen sticker man pyttesmå hål som bina måste "bita" sig igenom, under tiden de gör det blandas deras dofter och de blir inte osams när de väl träffas, detta behöver man inte göra om man direkt tar bin från avläggans modersamhälle för de har ju samma doft. Den här extra lådan tas med till det samhälle man vill skatta på bin (sätt den på ett lock eller dylikt så inte tidningen går sönder) och bin skakas ner i lådan, (man kan även ta hela ramar med påsittande bin) beroende på hur mycket bin avläggan verkar behöva, placera sen lådan direkt över avläggan och stör dom inte på 10-15 timmar, sen kan man oftast ta bort den extra lådan och kolla hur pass mycket bin som finns i avläggan.
Olof har en poäng med att flytta iväg bina minst 3 km och det är att man slipper ovanstående besvär med att fylla på med bin och kolla ofta för de flyger inte hem. Å andra sidan är det så mysigt och fantastiskt att se hur man genom att hjälpa dem lite på traven kan få ett fungerande samhälle med högproducerande drottning och skattlåda full med honung av en liten avlägga

Det är det som känns som
biodling