Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sen odling, vad kan jag odla?  (läst 2679 gånger)

aktagrottman

• Småland
Sen odling, vad kan jag odla?
« skrivet: 18 jul-14 kl 10:27 »
Hejsan har lyckats med det ultimata i ett blivande självhushållnings bo, att inte odla  ::)
Så nu är jag taggad till tusen att komma igång, men kan jag få någon skörd i år?
Vad skall jag så för att komma igång, ikapp?
Släng hit era bästa sen tips.

Just för tillfället tar vi tillvara på bär, och vilda växter.
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Sen odling, vad kan jag odla?
« Svar #1 skrivet: 18 jul-14 kl 11:23 »
Självhushållning är långsiktigt. Förbered odlingsland till nästa år. Överväg plantering (i aug-sep) av bärbuskar och fruktträd, om sånt behövs.

Försöker du starta frilandsodling nu blir det bara halvdant ändå. Dubbelt arbete och i bästa fall hälften resultat (i sämsta fall praktiskt taget inget alls). Undantag dock om du redan har ett land i ordning. Då kan du hinna med en del, dock beroende på ditt klimatläge.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 18 jul-14 kl 11:46 »
Lite hinner du börja med. Men det kan vara svårt att hitta fröer nu. Affärerna har tagit bort.

Gör en liten plätt och provodla. Kanske göra en upphöjd bädd som är en meter bred och ett par meter lång. Och gräsklipp och mull I botten Och odla I kvadrater 33x33 cm eller 50x50 cm. Det är risk för mycket ogräs, så det kan vara bra att odla mycket på liten yta för att hålla koll. Lätt att gödsla med guldvatten, om du inte har något emot det...

Du kan exempelvis så tidig sommarmorort, olika sorters kinesisk bladkål, majrova och rädisa. Plocksallad (vill ha det svalt för att gro, så du bör förså i någon form av kruka som du kan ställa svalt på nätter.) Vintersallad.

Möjligen skulle du fortfarande kunna hinna få skörd på tidig potatis, men det är risk att den möglar. Amandine, exempelvis. Potatis odlar du inte i ruta...

Du kan så gräslök och persilja, ger inte så mycket i år, men desto mer tidigt i vår. Vårlök naturligtvis. Dill hinner nog bli så du kan få så det räcker.

I november/december kan du sätta vitlöksklyftor, gott om tid att skaffa utsäde. Det är då mina åker ner i jorden. Skall vara strax före första ihållande frost.

Jag brukar sätta sista omgången morötter i början av augusti.
« Senast ändrad: 18 jul-14 kl 11:53 av sɹǝpuɐ »

Che Guevara

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jul-14 kl 12:34 »
Man kan väl så morötter sent på hösten  för att få en tidig skörd borde väl funka för palsternackor med ?  Det är i vart fall något som ja hört talas om .

aktagrottman

• Småland
« Svar #4 skrivet: 18 jul-14 kl 12:35 »
Tja något skall det bli i alla fall.
Vet en butik som har fröer hela denna veckan ut, Sen har vi lite liggandes.
Jo vist är det så att självhushållning inte börjar dag 1 men att hela detta års skörd skulle vara förlorad kan jag bara inte ta, så nej grönsaker skall det bli.

Har lite sått, några rader morötter, lite rädisor, två squash som ger någon frukt i veckan. men mera har det inte blivit.
sɹǝpuɐ tack för de tipsen om grödor som kan ge skörd skall titta på de.

Vitlök har vi lite sedan förra året som ev börjar bli dags att skörda, får se om det bara blir till egen förbrukning eller om det blir så vi kan så dessa.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 18 jul-14 kl 12:51 »
Vitlök har vi lite sedan förra året som ev börjar bli dags att skörda, får se om det bara blir till egen förbrukning eller om det blir så vi kan så dessa.

Det där är fel prioritering om du vill självhushålla (och om din vitlökssort är värd att behålla). Utsäde går före mat, om inte akut svält står för dörren. Äter man upp sitt utsäde så äter man upp sin framtid.

aktagrottman

• Småland
« Svar #6 skrivet: 18 jul-14 kl 13:13 »
Anders S den prioriteringen skulle jag vilja diskutera vidare och höra mera om.
Den är interesant jag avfärdar den inte, men. Tänker så här.
Äter jag upp vitlöken har jag fått massa god billig vitlök och silpper köpa vitlök hela denna säsong.
Äter jag inte upp den har jag åandra sidan utsäde nästa år men kommer istället köpa vitlök i år som är dyrare och kostar mera än utsädet kommer kosta mig.
Rätt eller fel? Utveckla gärna hur du ser på saken, ajg är ganska ny inom detta och leker för tillfället endast på kolloni men planerar att lösa större utrymme på någotvis. tack.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #7 skrivet: 18 jul-14 kl 13:26 »
Vitlök till utsäde är troligen mycket dyrare än vitlök till att äta.

Plus att ditt utsäde kanske fungerar särskilt bra hemma hos dig. Det är ju den vitlöken som trivs bäst hemma hos dig som gett mest skörd och utsäde. Den "sorteringen" är också värdefull och kan vara ett bra motiv för att spara eget utsäde och köpa för att äta.

Skall du köpa utsäde är det bäst med 2-3 sorter så att du kan se vilka som trivs bäst hos dig. 

hustran

« Svar #8 skrivet: 19 jul-14 kl 08:54 »
Potatis är väl ett säkert kort? Jag satt potatis väldigt sent förra året och den växte förvånande snabbt och blev väldigt fin.

aktagrottman

• Småland
« Svar #9 skrivet: 19 jul-14 kl 09:30 »
Vart hittar jag potatis utsäde nu?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #10 skrivet: 19 jul-14 kl 10:18 »
Det går att sätta helt vanlig potatis, men det skall vara av förra årets skörd. Och ändå hellre så skall den vara förgrodd i ljus så den får "ålar".

Jag vet faktiskt inte om du kan sätta en potatis av årets skörd nu. Tror inte det går så bra, den väntar nog till våren för att växa. Kanske någon vet något knep. Värme eller kyla eller ljus för att få den att gro?

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 19 jul-14 kl 19:48 »
Jag är i helt samma belägenhet som TS (och det jag saknar mest är luktärterna  :'() men har groddad sättpotatis. Är det idé att sätta den nu menar ni?

Vitis

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 19 jul-14 kl 21:45 »
Jag är i helt samma belägenhet som TS (och det jag saknar mest är luktärterna  :'() men har groddad sättpotatis. Är det idé att sätta den nu menar ni?

Alternativet är ju att slänga sättorna...

Har nån plats för dem så är det väl bara att stoppa ner och hoppas på färskpotatis i höst.

aktagrottman

• Småland
« Svar #13 skrivet: 19 jul-14 kl 22:24 »
Jag har hört att man kan slänga en löspressad halmbal uppepå en potatis planta och att man gå kan få färskpotatis till jul.
Man isolerar då potatisen så den behåller värmen, plantan skall troligen växa  igenom balen.

Om det funkar vet jag en, har heller ingen halmbal.
Myt eller ej vem vet.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #14 skrivet: 19 jul-14 kl 22:40 »
Orsaken till varför man sällan odlar potatis på hösten är att blasten lättare angrips av mögel efter midsommar. Men har man tur så kan det fungera. Att odla under ett tjockt täcke med halm är ett populärt sätt att bryta en vall. Medan gräset kvävs så odlar man potatis på samma plats. Jag har aldrig testat, men har också hört att det skall fungera bra. Vet inte om det även gäller höst/vinterodling. Men varför inte testa? Berätta här hur det gick!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #15 skrivet: 19 jul-14 kl 23:57 »
Orsaken till varför man sällan odlar potatis på hösten är att blasten lättare angrips av mögel efter midsommar. Men har man tur så kan det fungera. Att odla under ett tjockt täcke med halm är ett populärt sätt att bryta en vall. Medan gräset kvävs så odlar man potatis på samma plats. Jag har aldrig testat, men har också hört att det skall fungera bra. Vet inte om det även gäller höst/vinterodling. Men varför inte testa? Berätta här hur det gick!

Håller på med ett dylikt test av misstag då våra potatis i halm inte verkar ta sig speciellt bra.
Det har varit ruskigt kallt i bäddarna och det är inte mer än några veckor sedan dom tittade upp.
Nåja dom får växa där och så får vi se hur det går.
Skall skörda dom bäddarna så sent det bara går.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

hustran

« Svar #16 skrivet: 20 jul-14 kl 00:29 »
Jag satte i slutet av juli eller kanske i början av augusti och den växte fort som sjutton. Tror att potatis gillar riktigt varm jord. Inga problem med mögel alls. Hade antagligen gammal potatis kvar i källaren, tänkte inte på det ang. årets "nypotatis". Har hört att det inte är så bra att odla potatis i en nygrävd gräsmatta alt. lägga på gräset och täckodla. Ngt. med nematoder eller nåt. Någon som vet?

godivaex

• Äger numera ett Sörmlandstorp!
« Svar #17 skrivet: 22 jul-14 kl 16:09 »
Asiatiska bladgrönsaker
Sallad
Rädisa
Kanske funkar det med ärtskidor och skärbönor (det ska jag testa iaf)

Annars: förbered en fin kompost så har du jord till nästa år. Jag brukar göra en kompostlimpa, tycker det funkar kanon!

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser