Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har smulat ner tomten med isodränkulor  (läst 3912 gånger)

Erik G

• Södermanland
Har smulat ner tomten med isodränkulor
« skrivet: 15 jul-14 kl 22:44 »
Har isolerat krypgrund med Isodrän. Eftersom den inte går så djupt under mark behövde jag såga till alla skivor med fogsvans enligt instruktion. Snedsågning genererar extra många kulor.
Latoxen tog inte upp alla kulor på en gång. Det såg nog inte så mycket ut där i högen. Tänkte att jag kan plocka upp det när jag är klar.
Otur att det kom ett blåsväder. Räfsade upp dem så gott jag kunde, men plockar fortfarande polystyrenkulor i gräsmattan, fast en och en. Kan meddela att räfsning även delvis bidrar till spridningen för kulorna hoppar iväg. De gömde sig i mossan under vinterns snölast och kommer upp efter regn och gräsklippning. Det blir ett par dl varje gång jag går över gräsmattan och plockar.
Jag skyller mig själv och tipsar allmänheten om att hålla er på en bra plats och att ha en byggdamsugare när ni sågar och att damsuga upp kontinuerligt, även om det är utomhus. Ivf om man störs av att ha plastkulor med kallasfalt (den regnar av efter ett tag på en del kulor så de blir vita) på i gräsmattan.
Tar tacksamt emot späk och glada tillrop.

christelle

• Blekinge
SV: Har smulat ner tomten med isodränkulor
« Svar #1 skrivet: 16 jul-14 kl 05:00 »
Jag drällde ner en plattbesatt uteplats och gräs och buskar runtomkring med färgflagor/strimlor vid borttagande av färg med varmluftspistol på en utegrupp  :-\ Det blev många fulla dammsugarpåsar och mycket efterarbete innan platsen vart någorlunda uppstädad men fortfarande ett par år efter skrapningen syns det vita färgstrimlor här och där  :P Så det är inte mycket annat att göra än att fortsätta plocka  ;)
Eller betala barnen per plockad enhet om de vill tjäna en slant.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 16 jul-14 kl 08:44 »
Dammsugning är nog det enda vettiga. Annars får du ta en ogrässpruta eller dylikt och spruta aceton över dem så de krymper ihop. Men gör bara det på gruset, gräset far nog illa av aceton.

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 16 jul-14 kl 08:58 »
Har man en industridammsugare så är det nog det snabbaste, men i min lilla innedammsugare blev påsen snabbt full eftersom det är svårt att få dammsugaren att inte suga upp, sand, jord, gräs och annat skräp som ligger på marken/plattorna - färgflagorna fastnade ffa i fogarna på plattorna och där är det sand  :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 16 jul-14 kl 09:03 »
Om man tar en hink och vänder upp och ned, borrar ett hål för dammsugarröret i botten, och eventuellt några mindre hål nära marken om dammsugaren är stark, så kommer den bara att suga upp de lätta kulorna och torra löv.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 16 jul-14 kl 10:00 »
Lövsug!   Det är tricket.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Erik G

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 16 jul-14 kl 22:36 »
Mossan är förvånansvärt stark. Går över gräsmattan med byggdamsugaren emellanåt. Får med 75 % annat. Mest mossa ironiskt nog. Ska testa det där med hinken.
Gräsmattan har ändå torkat i sommar, kanske ska svedjebränna den och så nytt gräs. :-)

Erik G

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 27 jul-14 kl 20:06 »
Bara för att få det dokumenterat här. En vän till mig tog in en firma för att isolera källaren med Isodrän. De har också hela gräsmattan full med kulor.
Återigen, bara en varning för den som störs av frigolitkulor i gräsmattan att vidta åtgärder innan. Jag har ingen synpunkt på systemet eller produkten.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 28 jul-14 kl 09:54 »
En del människor fokuserar endast på själva jobbet, och är som flistuggar när det gäller att skräpa ned.

Hur har det gått? Dammsög du eller eldade du upp kulorna?

Erik G

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 31 jul-14 kl 19:19 »
Jag går och plockar någon dl på väg mellan andra övningar och när sonen badar. Dammsög upp kanske 10 l. Resten Sitter for hårt i vegetationen. De ytor som är sanerade en dag har nya kulor efter regnvädret. Det blir ju vita av regn. Söker tröst i att de inte förökar sig ivf. Men man undrar ju.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 31 jul-14 kl 20:14 »
Hur är det med nedbrytning av isodrän, frigolit och liknande cellplaster? Det känns ju som att såpass porösa material borde brytas ned till småsmulor relativt snabbt, men finns det organismer som verkligen kan bryta ned ämnena de är tillverkade av?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 31 jul-14 kl 21:38 »
Det är solen som i första hand bryter ned styrenplasterna.

Men min "katastrofådra" väntar fortfarande på att något litet djur skall finna all denna frigolit i husgrunderna användbar, åtminstone som lättarbetat bomaterial ;D

Erik G

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 08 aug-14 kl 23:29 »
Den enda organism som visat något som helst intresse för att förtära dessa kulor, vad jag märkt, kryper omkring och skriker när de gjort i blöjan, och det är ju kul när kulorna är dragerade i kallasfalt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 09 aug-14 kl 08:46 »
Den enda organism som visat något som helst intresse för att förtära dessa kulor, vad jag märkt, kryper omkring och skriker när de gjort i blöjan, och det är ju kul när kulorna är dragerade i kallasfalt.
;D

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #14 skrivet: 09 aug-14 kl 10:36 »
« Senast ändrad: 09 aug-14 kl 21:12 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 09 aug-14 kl 20:52 »
Jo jag ser det ;D Själv säkrade jag bara, och uppskattade, Erik Gs sköna kommentar. Vem vet om han som Alternaiv helt plötsligt ångrar sig, och den roliga kommentaren försvinner ;)

Erik G

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 19 apr-15 kl 12:00 »
Det verkar bli någon liter i år med, ser jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 4 användare
Lilla i, Trollsmultron, Lasse-hatten, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser