Att röra eller inte röra - det är frågan

Vi är nybörjare och har bara slungat 3 gånger

Första slungningen blev jättebra, den rördes och blev superlen och smidig.
Andra slungningen visste jag inte riktigt hur länge jag skulle hålla på, tog med ett litet prov till biföreningen och blev rekommenderad att röra ett par dagar till.....morgonen efter var honungen så hård att vi fick skeda ur den!

När man satte skeden ner i byttan så satt den helt stilla, med andra ord - honungen hade blivit stenhård. Nu vet jag att om vi rört igen så hade den mjuknat

Tredje slungningen..nu har vi en vattenhaltsmätare och honungen hade 17% vattenhalt. Så vi rörde bara ett par dagar. Denna honung var det mycket äppelblom och hästkastanj i - det kunde ge mörkare och lösare honung. Så vi blev jätteglada och alla våra kunder ville gärna ha denna lösa jättegoda honung.
Nu har det gått en månad och den har blivit fast men fortfarande mörkare än de tidigare. Man kan ana början på kristaller, en aning av kornighet.

Kan man förhindra att den blir ännu kornigare, eller är det för sent? Om man tömmer ur burkarna och rör - kan det rädda upp situationen?
Jag vet att man kan värma den i mikron och då få den lös igen, men då dödas alla enzymer och jag vet inte om kornigheten försvinner då.
Vad säger ni erfarna. Är det en ofrånkomlig läxa eller kan man göra nå´t?