Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggarfråga  (läst 1583 gånger)

anette i bugared

• -
Avläggarfråga
« skrivet: 11 jul-14 kl 12:02 »
Jag fick i all hast göra en avläggare igår. Jag hade köpt en drottning som jag köpt till ett samhälle som jag trodde var viselöst men som hade en omärkt drottning som jag missat.

I vilket fall som helst, jag tog 2 ramar med mestadels täckt yngel, några foderramar och några tomma, utbyggda ramar och satte ner drottningen i sin utätningsbur men när jag kollade idag så fanns det inte så mycket bin kvar på ramarna, kanske ett par nävar på sin höjd.

Min fråga; Räcker det om jag sätter in ytterligare några täckta yngelramar eller finns det något annat sätt att förstärka samhället på?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Magnus24

• Skåne
SV: Avläggarfråga
« Svar #1 skrivet: 11 jul-14 kl 13:55 »
Kan väl ska ner ett gäng bin från modersamhället eller byta plats så bina flyger till avläggaren.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 11 jul-14 kl 15:10 »
Går det nu när det hänger en ny drottning i den nya lådan?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 11 jul-14 kl 15:43 »
Ett bra sätt är att sätta till det andra samhällets skattlåda med bitömmare på avläggaren.

Det som hände är annars helt normalt och det är anledningen att jag rekommenderar att flytta avläggaren ett par km, då slipper man detta.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 13 jul-14 kl 17:00 »
Skaka ner ungbin från en skattlåda, det brukar fungera bra! Jag kör sällan iväg med mina avläggare, men byter väderstreck på flustret och brukar krångla till utgången lite så att de måste ta ut nya kompassriktningar när de flyger ut.... :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 13 jul-14 kl 23:00 »
Mille, när jag gjorde avläggaren så gjorde jag exakt det du skrev men inget av det hjälpte. Nu tror jag att det gått för lång tid för att jag skall våga skaka ner fler bin.

Det får gå som det går..... :P

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 14 jul-14 kl 09:19 »
Jag tog en mycket svag svärm som sedemera har fått ungbin från tre andra samhällens skattlådor, en av tillsättningarna inklusive några ramar men två där jag skakat/borstat (på kvällen) ner bin från skattlåda i en tomlåda, som sedan direkt placerats över den svaga kupan med (smått perforerat) tidningspapper under. De har ätit sig ner/upp över natten så det verkar gå relativt fort.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 20 jul-14 kl 18:44 »
Så gick det;
Jag skakade ner ytterligare bin, men efter en kort semester ( 3 dagar i Norge) upptäcktes det att getingar invaderat samhället, tömt det på allt foder och dödat samtliga bin förutom 4-5 svaga bin + drottningen som verkade hungrig/törstig. Drottningen klarade sig inte, yngelramarna placerades i ett samhälle där resterna av en svärmande tredjesvärm fått ny drottning. Samtliga samhällen som inte är tokstarka fick flusteringången delvis spärrad, allt för att stoppa getingarna från att invadera fler kupor.

Imorgon skall här inhandlas getingfällor.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #8 skrivet: 21 jul-14 kl 07:42 »
Tråkigt...:-(
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

asmir

• -
« Svar #9 skrivet: 21 jul-14 kl 11:43 »
Vad ska du köpa ?
Spara lite pengar här är hur.
Kako uloviti stršljene - How to catch a hornet: http://youtu.be/vTdWI7VHqV4

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser