Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laga skinn under beredning?  (läst 1633 gånger)

Lena-Lill

Laga skinn under beredning?
« skrivet: 09 jul-14 kl 11:07 »
Hejsan!
Jag är helt ny på sidan och ny när det gäller skinnberedning. Det är jättekul att prova på själv.
Men en fråga: när är det bäst att laga en skada i skinnet?
 1 om det skadats vid flåningen?
 2 om det skadas under beredningen?

Ska man göra det under arbetets gång eller när beredningen är klar?

Ha det gott önskar
Lena-Lill

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
SV: Laga skinn under beredning?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-14 kl 12:37 »
Först provisoriskt under garvningen så hålet inte blir större, sedan får man skära rent kanterna och laga permanent när det är färdigt. Jag använder kirurgnål och björntråd först, sedan vanlig nål och vaxad, tvinnad lintråd.

Ett alltför trasigt skinn kan vara bättre att kasta än att lägga massa tid på, så du inte blir helt avskräckt för all framtid!

Lycka till

Lena-Lill

SV: Laga skinn under beredning?
« Svar #2 skrivet: 09 jul-14 kl 20:03 »
Tack vad bra. Jag har fått ett getskinn som jag börjat arbeta med. Men det är många skärsår i nackskinnet så jag misstänker att jag får skära bort en bit istället.

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 2 användare
torbjorn, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser