Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Viktig fråga till get-experter (eller något kunnande) Get juver!?  (läst 4494 gånger)

Niniz

  • Inlägg: 8
    • Halland
Hej!

Nu är det så att mina två jämtgetter (Promise och Peace) som har bott hos mig sedan i höstas aldrig har träffat någon bock.  Den här våren har dock deras juver sett väldigt stora ut, men jag tänkte att det kanske var så det var hos getter eftersom jag inte haft dessa djur tidigare. Min syster provade dock av nyfikenhet att mjölka en av getterna, Promise på samma sätt som hon mjölkar fåren, och hör och häpna men hon hade mjölk! Hon fortsatte dock inte mjölka eftersom vi inte vet om det är bra eller inte.... Jag provade att känna på deras juver som är ganska tjocka, men fick själv inte ur mjölk ur någon av dem. (men har inte varit så bra på att mjölka heller) Då märkte jag att Peace's ena ljuver var stenhårt och jättespänt, inte alls som hennes andra juver eller som Promise's juver. Detta blev jag ganska orolig över, googlade men hittade inget liknande. Tydligen ska getter inte kunna producera mjölk utan att ha fått killingar? :o

Min fråga till er är då följande:

För det första; är det någon fara med Peace's hårda juver (isf, vad kan jag göra?) och bör jag mjölka ut getterna om det visar sig att båda har mjölk? överhuvudtaget; har någon annan varit med om något liknande? Getterna har aldrig fått killingar förut och är bara ett år. Kan det vara någon inflammation?

Mycket tacksam för svar!

Niniz

  • Inlägg: 8
    • Halland
Okej, uppdatering! Vi bestämde oss för att försöka mjölka ur dem; och fick ut massa tjocka gräddlinknande klumpar ur Peace's stenhårda svullna ljuver. Hon grät/skrek dämpat när vi mjölkade ur det juvert, men det kändes verkligen som om det behövde tömmas. Det andra juveret hon hade (som var stort och svullet men inte hårt) mjölkade vi ut massa mjölk ur (men inga klumpar, och här hade hon inte ont av det) Totalt var det säkert minst 2 dl mjölk, eller mer. Vi provade även mjölka ut Promise som hade mjölk även hon. dock inte i sådana stora mängder som Peace.

Jag tänkte så att om de hade mjölk så var vi tvungna att mjölka ut de så att de inte fick juverinflammation. Om nu Peace stackaren inte redan fått det... :( Har ni några råd?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Dum fråga kanske- men du ger inte getterna kraftfoder va? (pellets, spannmål, havre, korn etc).

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Detta fenomen är inte alls ovanligt och kallas för jungfrumjölk. Getter (ofta av mjölkproducerande stam) kan börja  sätta juver och ge mjölk bara på ett fint sommarbete. Det är helt rätt att mjölka ur de spända juvren, så getterna inte får ont. Köp gärna CMT-test på din lokala bonnabutik för att hålla koll så att de inte drabbas av juverinflammation (även om hårt juver och klumpig mjölk verkar illavarslande).
Ge inget kraftfoder, som sagt. Och om du inte vill fortsätta mjölka getterna, kan du försöka sina dem genom att bara mjölka ur när juvren känns fulla, men det är inte säkert att det lyckas nu på sommarbetet. Geten vars mjölk var misstänkt bör du mjölka den juverhalvan tom så ofta du kan för att få ut bakterier och mjölken som bakterierna växer i. Blir hon inte bättre inom några dagar, eller hon får feber eller mår dåligt, bör du kontakta en veterinär.
Lycka till!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Niniz

  • Inlägg: 8
    • Halland
Åh tack  för era svar!

olivia.k; Nej, jag ger dem inte kraftfoder mer än när jag tränar dem, vilket inte ha varit mycket alls de senaste månaderna. Dock gav jag dem lite efter jag hade mjölkat ur dem, speciellt Peace som jag tyckte synd om :/

skräptanten, Tack för ett jättebra svar! Det hjälpte verkligen. Hade aldrig hört talas om jungfrumjölk :o Idag hade hon inga klumpar i mjölken och det var inte riktigt lika hårt, tror jag inte. Det såg däremot ut att vara sårvätska först innan det blev riktig mjölk. Hon äter dock och verkar vara pigg och så... Hoppas hon mår bra. Ska kolla efter CMT-test!

Om getterna inte skulle må dåligt av det så skulle jag gärna fortsätta mjölka dem ett tag- är nyfiken på deras mjölk! I så fall, ska jag ändå inte ge dem kraftfoder? Ingen av getterna hade lika mycket mjölk som de hade igår. Räcker det att jag mjölkar ur dem två ggr dagligen eller behöver jag mjölka dem oftare (tänker väl mest på geten som har ett hårt juver) Bör jag tvätta hennes luver? I så fall med vad?

Åter igen, tack för ett bra svar!

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
Idag hade hon inga klumpar i mjölken och det var inte riktigt lika hårt, tror jag inte. Det såg däremot ut att vara sårvätska först innan det blev riktig mjölk.

Att det som såg ut som sårvätska tyder på att allt inte är helt ok. Mjölka ur den geten helt och se upp så hon inte får feber. Normal temp för vuxen get är ca 38,5-39.5 C. Kolla noga så inga juver blir spända och hårda. Ge dem inte kraftfoder, det ökar mjölkproduktionen. Som godis kan du använda morotsbitar.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Det tycks allmänt sett finnas två synsätt på jungfrumjölken. Det ena ser alltid jungfrumjölk som ett mer eller mindre sjukligt tillstånd, t.ex. som symtom på mastit eller på annat sätt samvarierande med mastit. Det andra synsättet ser jungfrumjölk som något som inte behöver vara sjukligt om geten är frisk och inte lider av det. Detta kan i så fall innebära en möjlighet att få mjölk utan att betäcka och få killingar att ta hand om.

Denna tråd tar upp en del om detta (även om jag tycker trådstarten är diskutabel och delvis drar åt annat håll):
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=163316.20

En till synes mindre extrem variant för den som bara vill ha mjölk är att förlänga laktationsperioderna, så att betäckning och killning inte behövs lika ofta..

Observera att detta inlägg är inte avsett att få TS att underskatta problemen med getternas juver.
« Senast ändrad: 07 jul-14 kl 15:25 av Anders S »

Niniz

  • Inlägg: 8
    • Halland
SussiloII, Okej, tack! Jag mjölkade ur henne helt igen men fick ingen vit mjölk alls denna gång, det var snarare en brunaktig/genomskinlig vätska. Dock tycker jag att juvret inte är lika hårt. Ska försöka ta tempen! I övrigt beter hon sig normalt. Mina föräldrar vill avvakta med att kontakta veterinär. :(

Anders S, Okej, tack! Såklart går getternas hälsa först- de är trots allt mina kompisar och sällskapsgetter, inte produktionsdjur. Jag undrade bara om man kunde fortsätta mjölka dem när de ändå hade jungfrumjölk, om det inte gjorde att de mådde dåligt av det.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Om mjölken är brunaktig bör du definitivt kontakta veterinär! Du kan hälsa päronen att jag bussar min största bock på dem om de inte vill låta dig göra det...
Juverinflammationer är vanliga hos mjölkkor, så veterinärer är duktiga på att behandla det, du kan ringa vilken lantbruksdjursveterinär som helst för att få hjälp.

Vill du mjölka dina getter går det bra (efter juverinflammationen behandlats, feståss), 2 ggr per dygn är vanligt och fungerar fint för de flesta.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
Mina föräldrar vill avvakta med att kontakta veterinär. :(

Du har beskrivit flera tecken på att din get inte är ok och ett telefonsamtal kostar inget. Ett CMT-test köper du på Granngården eller vad det kan heta där du bor. Det är enkelt att använda och visar om geten har juverinflammation eller om det är på gång. Du kan ju låta dina föräldrar läsa den här tråden ;).

Niniz

  • Inlägg: 8
    • Halland
Hej igen! Nu kommer en liten uppdatering.

Jag har försökt köpa ett CMT-test på Granngården, men de hade inget på lager men har i alla fall beställt det nu. Så länge mjölkar vi ut Peace's juver tre ggr om dagen, samt masserar och rengör hennes juver. Vi har även tagit in henne i duschen och spolat varmt vatten (inte hett!) på hennes juver för att "mjuka upp" det.  Hennes juver har nu blivit ungefär samma storlek som det normala, och är inte varmare än det normala. Hon har inte feber och äter/beter sig normalt i övrigt.

Hennes "mjölk" ser något bättre ut de senaste dagarna, vi har fått ut några klumpar och mjölken är inte alls brun-färgad längre, utan mer genomskinlig/vit ibland något gulaktig men inte mkt.

SussiloII; bra idé! Jag ska visa mina föräldrar tråden, hitintills så säger de dock fortfarande att de inte vill att jag ens ska ringa veterinär så länge det inte blir sämre... Min mamma säger att juvret ser bättre ut och att det i så fall är onödigt att kontakta veterinär så länge det blir bättre. Hon tror att om jag ringer veterinären kommer de vilja komma hit och kolla på henne... Jag har sagt att jag kan betala veterinär kostnaden men de vill ändå inte. Till deras försvar så menar de inget illa. Jag är bara så orolig att om vi kontaktar vet först när det blir sämre att det ska vara för sent.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 2 användare (1 dolda)
gronesmyg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser