Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur mycket påverkas en hässja av regnet?  (läst 2126 gånger)

sunflower

• Uppland
hur mycket påverkas en hässja av regnet?
« skrivet: 29 jun-14 kl 08:56 »
första gång för mig att jag hässjat hö
slagit med lie, låtit ligga nåt dygn, satt upp i krakar
en del har jag redan kunnat ta in, torrt och fint, men det var inte alla krakar som var helt torra än och nu har det regnat som f*n i natt och ska komma fler dagar med regn och när jag var ute i morse var det blött utanpå och en bit in. nu undrar jag om det kommer att torka överhuvudtaget. kammade igenom igår innan regnet och är inställd på att behöva kasta det som är längst ute. men det som är längre in - hur mycket påverkas det egentligen? och hur länge han det hänga där? är det nån mening med att låta det va kvar eller får jag se experimentet som misslyckad? ???
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for

Ingemar

• Närke
SV: hur mycket påverkas en hässja av regnet?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-14 kl 11:07 »
Nu har jag själv ingen erfarenhet av detta i det vuxna livet, men som jag förstått det så ska en bra hängd hässja skydda mot regnet. Det som är viktigt är dock om man har lyckats i själva konstruktionen, exempelvis så att regnet inte tränger ner i mitten av hässjan längst stolpar etc. Har man lyckats så ska det ju torka även om det regnar lite då och då. Med det är klart om det regnar konstant så blir det ju svårt för det yttersta att torka.

Luff

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 jun-14 kl 12:09 »
Låt det vara kvar tills du får några riktigt bra väderleksrapporter.
Då tar du bort det översta och kollar läget.
Är det då fint under låt hänga någon dag till det verkar torrt.
Ta sen in det och lägg lite för sig och använd det först - ifall det nu har på sig mögelsporer så smittar det om det blir en fuktig vinter.
Är helt otroligt hur en hässja kan stå emot regn.
//Luff

sunflower

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 30 jun-14 kl 16:43 »
Tack!
Ska kolla hur det ser ut idag. var ju inte blött längst in men som du sa - längst med stolpen är det risk att det rinner ner lite vatten.
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 3 användare (2 dolda)
Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser