Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gul sörja ur klöver?  (läst 1132 gånger)

Alminadora

  • Inlägg: 18
    • Halland
Gul sörja ur klöver?
« skrivet: 18 jun-14 kl 22:22 »
Hej igen! Jag vet att jag redan skrivit här idag, men nu gäller det ett annat lamm.
Nyss när vi var hos fåren upptäcker vi hur ett av lammen haltar på ena bakbenet. Lammet är 2 veckor gammalt.  När vi lyfter upp det för att se efter vad det är upptäcker vi att det kommer en gul sörja ifrån klövspalten? Hon verkade ha ont, men frisk och pigg i övrigt. Vi klämde lite och det kom ut mer. Som att klämma ut en jättefinne. Sedan behandlade vi klöven med desinfekterande medel... Hon verkar fortfarande känna av det, men går mycket bättre nu efter vår lilla ''behandling''.

Nu undrar jag - Kan det vara klövböld? Vi har halmunderlag i fårhuset. Lammet är två veckor gammalt. Någon som vet vad det kan vara? Kan det smitta?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Gul sörja ur klöver?
« Svar #1 skrivet: 19 jun-14 kl 10:03 »
Kolla om lammet har feber - om det har det så är det penicillin som gäller. Men det bästa är om en klövböld kan läka ut av sig själv!!!
Om lammet har feber, så är den enklaste (och billigaste) lösningen att du tar honnom i bilen och åker till veterinären... ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 3 användare (1 dolda)
junneboy, Rospigg

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser