Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idéer för attefallshus  (läst 5803 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Idéer för attefallshus
« skrivet: 15 jun-14 kl 10:11 »
Attefallshusen är inte som friggebodarna, det är viktigt att komma ihåg. (Tydligen kan man ha båda på sin tomt). Så det kan vara vits att kika på den sammanfattning av bestämmelserna som Wikipedia har.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Attefallshus

Det är en hel del nya möjligheter som öppnas med de nya reglerna. Vad gör vi med dem?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
Torpfixarstugan
« Svar #1 skrivet: 15 jun-14 kl 10:30 »
Många här på forumet funderar på att köpa ett torp. Det finns ganska gott om dem, men tyvärr behöver en del av dem lite kärlek innan de kan bebos. Attefallshuset är tillräckligt stort för att härbärgera en liten familj medan man renoverar det större huset. Efteråt kan man använda det som kontor, ateljé, gårdsbutik eller annat.

I Finland byggde man först bastustugan att bo i medan man byggde det stora huset. Det är skönt att kunna göra sig ren efter ett svettigt dagsverke. ...och med ett gammalt torp kan de dagarna bli många.
vattuvargs.blogspot.se

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Idéer för attefallshus
« Svar #2 skrivet: 15 jun-14 kl 10:37 »
Min tanke är att köpa ett fallfärdigt torp och sedan bygga ett attefallshus lagligt. Sedan kan man bygga en friggebod också, och när allt är färdigt river man torpet och har en liten stuga att bo i helt utan att behöva betala bygglov, byggfelsförsäkring, kontrollansvarig osv. Dessutom slipper man följa en massa regler för handikappanpassning, enerigdeklaration, hållfastberäkningar och så vidare i all evighet. 25kvm räcker för en eller två personer att bo på, jag har mindre än så.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
Växthuset
« Svar #3 skrivet: 15 jun-14 kl 10:48 »
Ett växthus vore bra. Man vet ju inte längre vad som finns i maten. Så om man odlar själv är det lättare att veta. ...och så späder det ut kassan lite.

Växhuset kan byggas ihop med huset och ge en förlängd sommar. Det är högt nog att ordna bra lä även på utsidan. Hela bakväggen kan täckas med odlingar och en del växter får hänga från taket. Växter får fixa skydd för solen både inne i och utanför växthuset. Två djupbäddar på tio kvadrat var får det plats med därinne. Utanför finns plats för flera till.

Slutligen finns en liten "luftsluss" innan man kommer in i växthuset. Där finns ett fiffigt litet kök och sängplats. Rum för gäster eller eget boende för husets tonåringar?
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #4 skrivet: 15 jun-14 kl 10:49 »
Min tanke är att köpa ett fallfärdigt torp och sedan bygga ett attefallshus lagligt. Sedan kan man bygga en friggebod också, och när allt är färdigt river man torpet och har en liten stuga att bo i helt utan att behöva betala bygglov, byggfelsförsäkring, kontrollansvarig osv.

Vore det möjligt att använda det ursprungliga torpet som kallförråd?
vattuvargs.blogspot.se

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 15 jun-14 kl 10:50 »
Vore det möjligt att använda det ursprungliga torpet som kallförråd?
Absolut, beroende på hur fallfärdigt det är. Är det tillräckligt bra kan man ju bo där, men de sämsta är också de billigaste.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #6 skrivet: 15 jun-14 kl 11:01 »
Absolut, beroende på hur fallfärdigt det är. Är det tillräckligt bra kan man ju bo där, men de sämsta är också de billigaste.

Så sant. Vårt gamla hus (ett gammalt torp) står tomt sedan vi flyttade in till stan, trots att vi hoppats sälja det. Med den tanke du har kanske någon bor där så småningom. Under tiden blir det bigård längst bort på tomten.
vattuvargs.blogspot.se

Sjaunja

• -
« Svar #7 skrivet: 15 jun-14 kl 11:15 »
Jag är inne på samma planer som Svarta fåret. Spanar på skuttställen i skåne och västerbotten.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #8 skrivet: 15 jun-14 kl 11:31 »
Jag är inne på samma planer som Svarta fåret. Spanar på skuttställen i skåne och västerbotten.

Så det vore kanske vettigt att fundera på hur man skulle bygga attefallshuset? Ni får hursomhelst gärna beskriva hur ni vill att ert framtida boende ska se ut.
vattuvargs.blogspot.se

Sjaunja

• -
« Svar #9 skrivet: 15 jun-14 kl 11:50 »
Jag har ju alltid varit sugen på ett ler och halmhus, men då försvinner mycket av boytan pga de tjocka väggarna. Fast man skulle nog kunna välja den byggmetoden ändå. Skissar lite på att ha både attefallaren och friggan i ler&halm, stående i vinkel nära varann och med nåt växthusliknande i vinkeln.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #10 skrivet: 15 jun-14 kl 12:01 »
Jag har ju alltid varit sugen på ett ler och halmhus, men då försvinner mycket av boytan pga de tjocka väggarna. Fast man skulle nog kunna välja den byggmetoden ändå.

Är också förtjust i lerbygge. Tänk på att man kan använda höjden bättre nu när maximum är fyra meter (nockhöjd). Den extra höjden kan ju kompensera lite för den mindre golvytan inomhus, kanske?
vattuvargs.blogspot.se

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 15 jun-14 kl 12:45 »
Jag skulle bygga vanligt regelverk, just för att kunna utnyttja ytan bäst. Inget våtrum inne, det bara krånglar till saker, bad och toalett kan läggas i friggeboden så kan de dessutom lättare uppgraderas om man skulle vilja. Attefallshuset skulle jag göra i princip med öppen planlösning, med kamin i mitten av bakre väggen och om möjligt vattenmantlad kamin och golvvärme. Kök i ena hörnet med en bänk som går ut som rumsavdelare. Sov i ett annat hörn, så långt från kaminen som möjligt, eventuellt med ett par garderober för att skilja av. I mitten vardagsrum kombinerat med matsal och i kanten kanske arbetshörna för den som vill pyssla med något under vintern. Takhöjden kan utnyttjas för att få undan teknisk utrustning så som varmvattenberedare och eventuell ackumulatortank. Det kan också räcka till ett litet sovloft.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #12 skrivet: 15 jun-14 kl 12:51 »
Attefallshuset skulle jag göra i princip med öppen planlösning, med kamin i mitten av bakre väggen och om möjligt vattenmantlad kamin och golvvärme.

Skulle huset vara kvadratiskt eller rektangulärt (proportioner)?
vattuvargs.blogspot.se

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 15 jun-14 kl 12:59 »
Jag skulle göra det rektangulärt, kanske 4x6m eller liknande

Sjaunja

• -
« Svar #14 skrivet: 15 jun-14 kl 13:01 »
Vet nån hur det är när man bygger in sitt hus i ett växthus? Kan man bygga attefallaren inuti eller blir det en massa bygglov för ett så stort växthus?

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #15 skrivet: 15 jun-14 kl 13:14 »
Har man redan bygglov för växthuset borde det inte vara något problem att bygga en attefallare inuti. Faktiskt ganska likt ett av mina favoritkoncept.

http://www.designboom.com/architecture/danish-pavilion-possible-greenland-at-the-venice-biennale/

« Senast ändrad: 15 jun-14 kl 13:20 av vattuvarg »
vattuvargs.blogspot.se

Sjaunja

• -
« Svar #16 skrivet: 15 jun-14 kl 13:16 »
Det där var nog en onödig fråga förresten, svaret är väl att det är en massa bygglovsjox. Fasen, jag som skulle storstäda hamnar så lätt framför ritblocket istället :-[ Nu när man får bygga såpass högt skulle det ju vara fullt möjligt att förverkliga drömmen om en rundloge! I norrbotten har vi sexsidiga sådana med brutet tak över de två höga gavlarna vilket gör det möjligt med två sovloft. Hur räknar jag ut hur långa de sex sidorna ska vara för att hålla sig inom 25 kvadratmeter?
Det där danska bygget har jag också dreglat över!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #17 skrivet: 15 jun-14 kl 13:24 »
Hur räknar jag ut hur långa de sex sidorna ska vara för att hålla sig inom 25 kvadratmeter?

http://www.wolframalpha.com/input/?i=how+long+are+the+sides+of+a+hexagon+with+the+area+of+25+m2
vattuvargs.blogspot.se

Sjaunja

• -
« Svar #18 skrivet: 15 jun-14 kl 13:33 »
Tack snälla Vattuvarg! :-*

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #19 skrivet: 15 jun-14 kl 13:37 »
Äsch... :-[ När man kan använda wolfram alpha så går det fort. Kollade du uppgiften om diameter längst ner?
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser