Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Boerboel eller inte?  (läst 2805 gånger)

socman

• Skåne
Boerboel eller inte?
« skrivet: 13 jun-14 kl 08:51 »
Hej!
Funderar på att köpa en Boerboel men känner mig osäker samtidigt eftersom jag inte känner riktigt till rasen. försökt att läsa på nätet om hundrasen men det finns mycket motsägelser därför vänder jag mig till er och hoppas få hjälp med mitt beslut
Har haft tre Tyska schäfrar under min tid. Den första var mycket tuff och dominant. Gick på bruks för att kunna fostra honom. Barnen var små då. Jag själv var väldigt envis då i alla fall :-)). Fick avlivas pga stora problem av höftfel, 1,5 år gammal
Vår andra schäfer var en tik som var helt motsats till den första. Räckte att säga med normal röst "nej" så kröp hon nästan ur sitt skinn. Fick gå bruks då också för att lära mig handskas med henne. Hon blev 10 år och fick avlivas pga cancer
Vår tredje schäfer var också en tuff schäfer mentalt dock inte så som den förste hunden. Gick inte på bruks. Blev 12 år och fick avlivas pga höfterna och lederna.
Vill gärna ha en hund att jobba med. Har också intresse av att löpa och har tänkt att springa tillsammans med hunden så småningom. Har också tänkt att gå på bruks för att träna lydnad. Hoppas på att få hunden super lydig.
Min familj består av mig själv och min make och tre vuxna barn, varav en son som bor hemma och är 21 år. Har också ett litet barnbarn på 3år

Tacksam för svar

aeej

• Nybörjare som just blivit med trädgård igen...
    • Östergötland
SV: Boerboel eller inte?
« Svar #1 skrivet: 18 jun-14 kl 16:34 »
Vad menar du när du säger att du vill jobba med hunden? Träna hundsport? Vilka? Vill du tävla? Vilken ambitionsnivå har du?
Superlydig = i vardagen och/eller på lydnadstävling?

Jag har själv inte haft boerboel men kollat en del på rasen då jag är väldigt förtjust i hundar av mastifftyp. Jag har grand danois och har tränat och tävlat mycket med henne (freestyle, heelwork to musik, rallylydnad, tävlingslydnad och lite agility).

Min erfarenhet av att träna och tävla molosserraser (har kompis med cane corso och bullmastiff) är att dom är lite annorlunda än den "standardhund" dom flesta hundkurser/böcker är till för:
Min grandis är oerhört lättlärd (hon kan flera hundra trick), hon är underbar i vardagen (har jag en gång sagt att hon inte får äta saker ur grytorna på spisen så gäller det fortfarande 8 år senare) och oerhört snäll... Att träna med många upprepningar av samma sak och långa pass är dock inte hennes grej och hon gör bara trick om hon är på humör och jag har bra belöning till hands, typ 90% av våra tävlingar har hon ägnat tiden i ringen åt att göra andra saker än det jag bett henne om eller inget alls (men när hon ÄR med på noterna så går hon enormt bra och slår dom flesta brukshundar). Att träna med hårda metoder hade aldrig gått men med godis och klicker går det jättebra.

+ med att träna och tävla molosser: det är jättekul när dom vill, lättlärda, väcker mycket uppmärksamhet, bra minne
- med att träna och tävla molosser: de rör sig långsammare än många andra hundar i tävlingslydnad och agility, större skaderisk i agility p g a storleken, svårare att hålla fokus under lång tid, ingen hård träning (jogging, agility m m) innan dom vuxit färdigt och det tar 2-3 år, lyder bara om dom vill, en del människor är rädda för stora hundar

Speciellt med boerboel:
rasen är inte godkänd av SKK utan räknas som blandras än så du behöver en tävlingslicens om du vill tävla. Med licens får du tävla agility, freestyle, heelwork, rally och ev tävlingslydnad. Sist jag kollade var bruksgrenarna tyvärr stängda för blandraser.
kolla noga hur mycket skärpa föräldrarna har, en del av molossrarna har betydligt häftigare humör än vad jag trivs med, det är därför jag just nu har gd

tala gärna om hur det går, när min grandis inte finns mer funderar jag på att prova en mindre modell ;)

donderboss

• -
« Svar #2 skrivet: 19 jun-14 kl 15:53 »
Jag har haft boerboel i månge år ,och mener inte der findes nogon bedre gårshund.
Det er vanligvis en race som inte eer dominerene på nogon set for faamilen ,alle i familen kan styrer hunden ,sjv mindste barnet ,den er en vakt och gårdhund ,och den vil passe på gård och familie med alle midler.
Det er inte ne race so er bra på lange løbeture , den er tung ,men inte man ganske hurtig ,det er set dom har løbet en hare up.
Det er en hund eder er lugn inom døre ,den æder lite mere end rotweileren , men inte dominant som rotweiler kan være.
Men om du vil vide mere kan du sende en pm ,så skal jeg gerne berette det du vil vide om denne fantasiske race.
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Leineri

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 16 aug-14 kl 19:24 »
Tänk på att det finns flera olika typer av rasen som vad jag läste skiljer sig åt mentalt men framförallt utseendemässigt. Från lite slankare rodesian ridgebackliknande till supergrova xl-bulldoggs  :)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 16 aug-14 kl 20:37 »
vi avlar bb, men känner att det skulle blir väldigt långa inlägg för att svara på alla dina frågor och följdfrågor. du kan läsa lite om rasen på vår hemsida nordbornas.se. eller så kan du ringa, om du har lust. nu bor du ju en bit bort från oss, men har du vägarna förbi, så är du alltid välkommen att ta en fika, träffa våra hundar och snacka lite. bara du ringer innan, för vi har rätt fullt upp ibland. :)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #5 skrivet: 03 okt-14 kl 10:20 »
Om det är löpkompis som är viktigt så finns det många andra raser som passar bättre och riskerar inte skador på samma sätt.

Varför inte en annan från södra afrika - Rhodesian Ridgeback? Tuffa, personliga och obrottsligt loyala.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser