Vad menar du när du säger att du vill jobba med hunden? Träna hundsport? Vilka? Vill du tävla? Vilken ambitionsnivå har du?
Superlydig = i vardagen och/eller på lydnadstävling?
Jag har själv inte haft boerboel men kollat en del på rasen då jag är väldigt förtjust i hundar av mastifftyp. Jag har grand danois och har tränat och tävlat mycket med henne (freestyle, heelwork to musik, rallylydnad, tävlingslydnad och lite agility).
Min erfarenhet av att träna och tävla molosserraser (har kompis med cane corso och bullmastiff) är att dom är lite annorlunda än den "standardhund" dom flesta hundkurser/böcker är till för:
Min grandis är oerhört lättlärd (hon kan flera hundra trick), hon är underbar i vardagen (har jag en gång sagt att hon inte får äta saker ur grytorna på spisen så gäller det fortfarande 8 år senare) och oerhört snäll... Att träna med många upprepningar av samma sak och långa pass är dock inte hennes grej och hon gör bara trick om hon är på humör och jag har bra belöning till hands, typ 90% av våra tävlingar har hon ägnat tiden i ringen åt att göra andra saker än det jag bett henne om eller inget alls (men när hon ÄR med på noterna så går hon enormt bra och slår dom flesta brukshundar). Att träna med hårda metoder hade aldrig gått men med godis och klicker går det jättebra.
+ med att träna och tävla molosser: det är jättekul när dom vill, lättlärda, väcker mycket uppmärksamhet, bra minne
- med att träna och tävla molosser: de rör sig långsammare än många andra hundar i tävlingslydnad och agility, större skaderisk i agility p g a storleken, svårare att hålla fokus under lång tid, ingen hård träning (jogging, agility m m) innan dom vuxit färdigt och det tar 2-3 år, lyder bara om dom vill, en del människor är rädda för stora hundar
Speciellt med boerboel:
rasen är inte godkänd av SKK utan räknas som blandras än så du behöver en tävlingslicens om du vill tävla. Med licens får du tävla agility, freestyle, heelwork, rally och ev tävlingslydnad. Sist jag kollade var bruksgrenarna tyvärr stängda för blandraser.
kolla noga hur mycket skärpa föräldrarna har, en del av molossrarna har betydligt häftigare humör än vad jag trivs med, det är därför jag just nu har gd
tala gärna om hur det går, när min grandis inte finns mer funderar jag på att prova en mindre modell