Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  90 mm planktimmer tillräcklig väggisolering för attefallshus året runt?  (läst 4040 gånger)

Fejklycka

  • Inlägg: 9
Jag har funderat på följande attefallshus för att ha som året runt-boende: http://www.polhus.se/produkter/Fritidshus-Louise_364

Tillverkaren har ett isoleringstillval med ca 200 m.m. glasfiberisolering i golv och tak samt någon sorts isoleringslim som man sprutar på mellan väggplankorna. Nu är frågan om denna isolering är tillräcklig för året runt-boende?

Jag förstår att 9 cm tjocka väggar är väldigt tunt och inte når upp till isoleringsstandarden i vanliga villor. Eftersom det här huset är så litet så vill jag dock inte tar mer golvyta än nödvändigt. Tror ni att det blir rimligt inomhusklimat och uppvärmningskostnader med denna typ av isolering?

Tack på förhand!

MNF

  • Inlägg: 9
    • Västmanland
Jag tycker 90mm är lite för lite, sen tror jag inte att det är så nyttiga saker i deras lim.
Använd inte glasfiberisolering, det är varken bra för dig eller miljön.

Vart någonstans ska du bygga huset? Vilken del av Sverige?

Fejklycka

  • Inlägg: 9
I Stockholm.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
Jag skulle säga att 90 mm timmer är för litet. Det är ju nästan för tunt för att kallas timmer. Skall du en gång satsa på timmer så föreslår jag en riktig 6 tums timra.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Pentti Linkola

  • Gäst
Mitt blekingska hus är liggtimrat i 3-tumsplank och har en 28mm ytterpanel, dikt an planken. Blandat med pappspänning och treetex invändigt. Inga problem alls. Vare sig med kyla, eller värmeekonomi. Men ska du ändå bygga nytt, så dra till lite extra ändå.

Men jag har svalt och skönt nu i högsommarvärmen. Inte helt fel faktiskt.
« Senast ändrad: 11 jun-14 kl 20:44 av Pentti Linkola »

Fejklycka

  • Inlägg: 9
Tack alla för svar!

Pentti Linkola: Hur tjocka väggar har du sammantaget? Och hur ser isoleringen ut i väggar och tak? Vad tror du om enbart själva timret som väggar?

MNF: Att glasfiber inte är bra för människa och miljö har du säkert rätt i. Har du andra förslag på isoleringsmaterial med liknande egenskaper och pris?

Är det någon annan som har erfarenhet av 9 cm planktimmer eller liknande som väggar?

Huset kommer som sagt att bli väldigt litet (25 kvm), vilket måste vägas in när man diskuterar isolering. Att bygga ett rejält timmerhus finns det tyvärr inte ekonomiska resurser till. Vad frågan handlar om är väl egentligen om det räcker med 9 cm väggtimmer eller om det krävs invändig isolering också.


Pentti Linkola

  • Gäst
Tack alla för svar!

Pentti Linkola: Hur tjocka väggar har du sammantaget? Och hur ser isoleringen ut i väggar och tak? Vad tror du om enbart själva timret som väggar?


Som jag skrev 75+28 mm i väggarna. Några har pappspänning invändigt och några har en treetexskiva. Är frostfri källare under hela huset. Det gör mycket för golvet.
Lite sågspån i det bjälklaget, utom ett rum där jag fyllde på med termoträ, när jag bytte golvbrädor. Och i en garderob, där jag fyllde upp med torv och kutterspån.
Bjälklaget mot ovanvåningen består av undertak, blindbotten, spån och golvbrädor. I farstutaket fyllde jag på med torvblandningen.
Ovanvåningen är inredd, men oisolerad. Bara halva används emellanåt och då värms den halvan upp med kamin. Inga problem, men det blir förstås kallt fortare när man slutar elda. Och andra sidan behöver man inte tänka på diverse fuktproblem. Tänkte isolera där först, med vad som får plats, men det kommer inte att löna sig. Bättre att hålla det oisolerade utrymmet vid nock, krypvindar och snedväggar vindfritt.

Här nere har de äldre timrade husen bara 4-tumsplank i väggarna. Man får ut mer på höjden då, fast man vill ha slät vägg. Med äldre menar jag handbilat, från 1800-talet. Mitt med moderna, sågade plank är byggt 1911.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Jag tycker 90mm är lite för lite, sen tror jag inte att det är så nyttiga saker i deras lim.
Använd inte glasfiberisolering, det är varken bra för dig eller miljön.

Vart någonstans ska du bygga huset? Vilken del av Sverige?
Varför är det dåligt?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser