Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duger spåntak som undertak?  (läst 19107 gånger)

mmeo

• Östergötland
Duger spåntak som undertak?
« skrivet: 10 jun-14 kl 20:21 »
Vårt hus har idag ett gammalt tegeltak med ett spåntak som undertak. Vår övervåning är idag helt oisolerad och oinredd. Det är alltså spåntaket man ser inifrån. Planen är att inreda och isolera övervåningen.

Själva frågan gäller nu hur vi ska göra med det gamla taket. När vi hade hantverkare här för lite annat jobb och pratade med dem om att vi tänkte inreda övervåningen så fick vi rådet att först lägga om taket för att undvika problem. Då skulle vi plocka ner taket och lägga takpapp, eller sätta oljehärdad masonite, över spåntaket och sen lägga tegel igen. Det lät som ett vettigt råd tyckte vi, dock är det ju ett stort jobb.

Nu snubblade jag över det här: http://www.stockholmslansmuseum.se/faktabanken/tegeltak-undertak/

Där står det bland annat: "Om (spån)taket är intakt fungerar det även utmärkt som undertak." Och vårt tak läcker ju inte och ser väldigt fint ut inifrån som det är nu (förutom vid ena murstocken där plåten behöver fixas till).

Vad tycker ni kunniga? Är det en dum idé att låta taket vara som det är (men så klart fixa plåten vid murstocken)? Det känns ju dumt att fixa något som inte är trasigt om det inte behövs.

Om det spelar roll för er åsikt har vi tänkt oss att isolera taket inifrån så här: 5 cm luftspalt mot spåntaket, Sen masonite, Sen 10-20 cm cellulosa fiber i lösull, Sen förmodligen råspont innerst mot rummet. Vi kommer inte ha öppet till nock utan luftspalten kommer sitta ihop med vinden som blir drygt 1 m hög i mitten.

Pentti Linkola

• Gäst
SV: Duger spåntak som undertak?
« Svar #1 skrivet: 10 jun-14 kl 20:30 »
Ett så gammalt spåntak lär inte duga när det ska inredas uppe. På undersidan ser det fint ut, långt efter det är uttjänt.
Lägg sån oljad masonit på spånen. Ska du ha papp, så måste spån bort och säkerligen måste undertaket bytas till råspont också.

Gör man det själv, så kan man ta en bit i taget. Bort med lämplig bit tak och snabbt på med masonit, sen kan man jobba lugnt.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 jun-14 kl 20:47 »
Masonit ska i så fall ligga med varannan ströläkt under och varannan över så att det ventilerar bättre.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 jun-14 kl 21:04 »
Masonit ska i så fall ligga med varannan ströläkt under och varannan över så att det ventilerar bättre.

Jag la ströläkt på spånen, på med masoniten och läktade sen som vanligt, för pannorna.

mmeo

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 10 jun-14 kl 21:19 »
Ja, ni har väl rätt. Jag vill ju gärna inte tro det eftersom det skulle spara så mycket jobb, men men...  ::)

exilbonde

• All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
« Svar #5 skrivet: 10 jun-14 kl 21:52 »
Om taket är tätt fingerar spåntaket bra som undertak ::)
Jag utgår ifrån att ni hellre utnyttjar övervåningen än lägger 100 000 kronor på nytt tak och ingen övervåning ???
Använd mineralull i skivor (vilken fördel skulle det vara att använde lösull?), den tåler fukt bättre än cellulosfibrer, håll koll på tegeltaket och byt det vid ett senare tillfälle ;D

vh exilbonde och snickare
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 jun-14 kl 21:57 »
Läkt och masonit, kostar inga 100 000, till ett litet torp..

exilbonde

• All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
« Svar #7 skrivet: 10 jun-14 kl 22:23 »

Läkt och masonit, kostar inga 100 000, till ett litet torp..

Så sant och inte spik heller  ;)
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

mmeo

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 10 jun-14 kl 22:52 »
Om taket är tätt fingerar spåntaket bra som undertak ::)
Jag utgår ifrån att ni hellre utnyttjar övervåningen än lägger 100 000 kronor på nytt tak och ingen övervåning ???
Använd mineralull i skivor (vilken fördel skulle det vara att använde lösull?), den tåler fukt bättre än cellulosfibrer, håll koll på tegeltaket och byt det vid ett senare tillfälle ;D

vh exilbonde och snickare

Ja, är det tätt lär det väl duga. Problemet är väl om det helt plötsligt inte är tätt och vi inte upptäcker det tänker jag. Hur ska jag kunna avgöra vilken eventuell livslängd undertaket har? Jag tar gärna mot tips på det för det känns svårt. Gör vi taket själv har jag väldigt svårt att se att det skulle kosta 100 000kr om vi inte räknar med vår arbetstid. Men jag kan inte säga att det är det arbete jag helst skulle lägga min lediga tid på. Jag har gott om roligare projekt.

Mineralull kommer vi inte använda. Lösull har jag fått för mig är lättare att få till än att skära sönder skivor kors och tvärs för att passa i vårt gamla hus. Den snickare vi anlitade för att bygga om trossbotten använde skivor till isoleringen och misslyckades i alla fall kapitalt. Det har blivit luftspalter här och var där det blåser friskt och kyler ner golvet om vinden ligger på. Det hade vi sluppit om vi hade använt lösull tror jag.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 11 jun-14 kl 08:44 »
Använd inte icke organisk isolering överhuvudtaget. Mineralull/glasull har ingen förmåga att transportera fukt och du kan aldrig få ett 100% diffusionsskikt i en gammal kåk.

Det finns en del andra trådar om det här. Det finns lin-baserade isoleringsskivor som visserligen är dyra, men du slipper problem med kondens mitt inne i isoleringen.

I övrigt är nog idén med masonite och läkt den billigaste och bästa och jag har tänkt använda det på mitt hus, så jag tror på det.

Om du tycker det är mycket jobb bör du kanske fundera på vad du gav dig in i när du skaffade kåken :-)

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

malarmaster

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 jun-14 kl 09:03 »
Har ett liknande tak med eternit ovanpå spåntak,måste snart bytas och i mitt fall blir det fibercementskivor (den nya eterniten) då jag vill behålla nuvarande utseende.
Bästa hade varit ett nytt spåntak men det lär kosta mer än det smakar.
Arbetsgången som de flesta föreslagit är att låta spåntaket ligga kvar,lägg på masonit och läkt och på det nya skivor.
F.ö håller jag med markus,mineral/stenull hör inte hemma i timmerhus och orsakar ofta nya skador,ser alltför ofta det i jobbet.
Använd organiskt material som uppför sig som trä,dvs andas. Dyrare javisst,men betydligt bättre för huset och dess invånare. Mögelallergi är livsfarligt. Ulf

mmeo

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 11 jun-14 kl 09:43 »
Jodå Marcus, jag vet jag gav mig in på när jag köpte huset och vi har hela tiden haft takbyte högt på prioriteringslistan. Men det kändes värt att kolla av era åsikter, även om jag misstänkte vad jag skulle få för svar. ;)

Vi kommer som sagt inte använda mineral/stenull. Mögelallergi är inte att leka med, precis som du säger Ulf. Jag bodde en period i ett billigt hyreshus som hade mögelproblem och utvecklade under den tiden ett antal allergier och astma.

Det känns bra att ni är så överrens om lösningen att sätta masonite och sen sätta läkt på det. Då är vi nog på rätt spår med våra planer.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 11 jun-14 kl 09:53 »
Jodå Marcus, jag vet jag gav mig in på när jag köpte huset och vi har hela tiden haft takbyte högt på prioriteringslistan. Men det kändes värt att kolla av era åsikter, även om jag misstänkte vad jag skulle få för svar. ;)

Vi kommer som sagt inte använda mineral/stenull. Mögelallergi är inte att leka med, precis som du säger Ulf. Jag bodde en period i ett billigt hyreshus som hade mögelproblem och utvecklade under den tiden ett antal allergier och astma.

Det känns bra att ni är så överrens om lösningen att sätta masonite och sen sätta läkt på det. Då är vi nog på rätt spår med våra planer.

Anledningen att jag påpekade det där med isoleringen, var att du pratade om lösull. Det lät som du tänkte välja mineralbaserad lösull bara. Jag ville bara varna lite. :-)

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

mmeo

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 11 jun-14 kl 09:59 »
Anledningen att jag påpekade det där med isoleringen, var att du pratade om lösull. Det lät som du tänkte välja mineralbaserad lösull bara. Jag ville bara varna lite. :-)

/M

Ok, tack för varningen. :) det är cellulosabaserad lösull vi tänkt oss.

Tännlappen

• -
« Svar #14 skrivet: 11 jun-14 kl 15:38 »
...Är nog många som har typ spåntak under pannorna...Betydelse måste ju även typ av panna ha, finns ju vad jag förstått pannor som sluter tätare...även befintlig lutning...Hittade bild på restaurering av kvarn med masonit,laddar man ner en bild och förstorar ser man hur masoniten bågnar mellan takstolarna så luftspalt bildas...Sedan vad dom använt för bärläktdimension framgår inte...

http://forsbykvarn.se/restaurering-av-kvarnens-tak/

Landet

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 11 jun-14 kl 19:12 »
Kul om ni har hittat en hantverkare som vill plocka ner o lägga tillbaka teglet.
Ge er upp på taket och lyft på lite pannor för att se i vilket skick spånet är. Ofta la man tegel eller plåt när spånet började läcka eller bli dåligt... Räkna också med att ni kommer behöva komplettera trasiga pannor. Jag skulle absolut ta bort spånet och pappa eller lägga masonit. Hade jag haft tight budget (och behövt anlita hantverkare) hade jag låtit spånet vara kvar och ersatt teglet med pannplåt.
Lertegel är inte tätt så ett bra undertak behövs.

mmeo

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 11 jun-14 kl 19:43 »
Tack för lite bra bilder Tännlappen! Men vad är det egentligen för luftspalt som efterstävas? Vill man ha luftspalt mellan teglet och masoniten eller mellan masonit och spåntak? Jag fattar inte riktigt hur det menas eller vad syftet är med den här luftspalten.

Vi har inte hittat några hantverkare som vill plocka ner tegel och lägga upp det igen, Landet. Vi har i och för sig inte letat heller. Det blir nog vi själva som plockar ner och lägger tillbaka tegel. Däremot hade vi en hantverkare här som tittade på lite andra grejer som gav oss lite bra tips, till exempel att behålla spåntaket och sätta masonite som undertak.

Tännlappen

• -
« Svar #17 skrivet: 12 jun-14 kl 00:43 »
Tack för lite bra bilder Tännlappen! Men vad är det egentligen för luftspalt som efterstävas? Vill man ha luftspalt mellan teglet och masoniten eller mellan masonit och spåntak? Jag fattar inte riktigt hur det menas eller vad syftet är med den här luftspalten.

Vi har inte hittat några hantverkare som vill plocka ner tegel och lägga upp det igen, Landet. Vi har i och för sig inte letat heller. Det blir nog vi själva som plockar ner och lägger tillbaka tegel. Däremot hade vi en hantverkare här som tittade på lite andra grejer som gav oss lite bra tips, till exempel att behålla spåntaket och sätta masonite som undertak.

Blir nog automatiskt lite luftspalt till spånen när man lägger på masoniten...Masoniten andas väl lite också...Viktiga är att bärläkten som pannorna vilar på inte ligger som limmad på masoniten utan det finns ett litet utrymme någon centimeter för vatten att rinna där plus att löv och dylikt också kan åka ner. Har man inte något utrymme håller inte bärläkten så många år innan den ruttnar plus att masoniten även far illa av fuktansamlingen som då säkerligen bildas där. Det måste ju även finnas luftspalt som du har det nu i dagsläget annars måste taket vara rätt igenbecknat av allehanda ting ..

Che Guevara

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 jun-14 kl 09:35 »
Blir nog automatiskt lite luftspalt till spånen när man lägger på masoniten...Masoniten andas väl lite också...Viktiga är att bärläkten som pannorna vilar på inte ligger som limmad på masoniten utan det finns ett litet utrymme någon centimeter för vatten att rinna där plus att löv och dylikt också kan åka ner. Har man inte något utrymme håller inte bärläkten så många år innan den ruttnar plus att masoniten även far illa av fuktansamlingen som då säkerligen bildas där. Det måste ju även finnas luftspalt som du har det nu i dagsläget annars måste taket vara rätt igenbecknat av allehanda ting ..
Upen bart har du glömt ströorrna som ska ligga under just för att det inte ska bli för tätt.

mmeo

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 12 jun-14 kl 14:04 »
Ok, då är jag med. Tack för att ni förklarar!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare
Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser