Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "renovera" en gammal brunn  (läst 4144 gånger)

rehn

  • Inlägg: 26
    • Uppland
"renovera" en gammal brunn
« skrivet: 02 jun-14 kl 14:54 »
Hej !
Jag har en gammal stenlagd brunn på tomten som jag vill utnyttja för bevattning.
Tyvärr har det rasat ner en hel del sand i brunnen under åren lopp så nu är det på sin höjd 2 m till bottnen.
Tyvärr är den för smal för att kunna krypa ner in.
Det är mosand i marken, vad har mosand för genomsläpplighet ? När jag tömt brunnen, c:a 0.5 m med vatten tar det flera dagar innan nivån är återställd.
Hur fördjupar/resar man utan allför mycket apparater ? När jag var barn såg jag speciella skopor som man använde för att få upp sand ur dagvattenbrunnar, men det var länge sedan

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: "renovera" en gammal brunn
« Svar #1 skrivet: 02 jun-14 kl 15:05 »
Det är nog en sådan här du tänker på.  http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/rensskopa-20cm-x-25m.html

Gatukontoret har nog en du kan låna. Tänk på att diska av och skålla den bara, för de rensar inte dricksvattenbrunnar ;D

Och gräv inte för djupt så du kommer under stensättningen.

rehn

  • Inlägg: 26
    • Uppland
SV: "renovera" en gammal brunn
« Svar #2 skrivet: 02 jun-14 kl 16:01 »
Gatukontoret har nog en du kan låna. Tänk på att diska av och skålla den bara, för de rensar inte dricksvattenbrunnar ;D
Bra förslag, det ska jag kolla upp.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: "renovera" en gammal brunn
« Svar #3 skrivet: 02 jun-14 kl 18:56 »
Jobba i mörker med pannlampa, så ser du tydligt vad du gör.

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: "renovera" en gammal brunn
« Svar #4 skrivet: 04 jun-14 kl 00:31 »
Är det mycket sand att ta upp så kommer du fort att tröttna på att jobba med skopa. Är det bara mosand så skulle jag hellre köpa en dränkbar pump från biltema (de klarar upp till 5mm stora partiklar) för en trehundring och använda ett sandfång. I sin enklaste form är det helt enkelt en tunna där du släpper ut vattnet i bottnen och låter vattnet rinna tillbaka ner i brunnen från toppen av tunnan. Du släpper ner pumpen med ett rep och för den fram och tillbaka några centimeter över bottnen så kommer den att suga sand i lagom takt. Behöver du en kraftigare pump ( 30 mm partiklar)är det kanske bättre att hyra den då prislappen på en så är runt 1000-lappen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: "renovera" en gammal brunn
« Svar #5 skrivet: 04 jun-14 kl 03:42 »
En slamsugning borde vara effektivast

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: "renovera" en gammal brunn
« Svar #6 skrivet: 04 jun-14 kl 09:04 »
Är det mycket sand att ta upp så kommer du fort att tröttna på att jobba med skopa. Är det bara mosand så skulle jag hellre köpa en dränkbar pump från biltema (de klarar upp till 5mm stora partiklar) för en trehundring och använda ett sandfång. I sin enklaste form är det helt enkelt en tunna där du släpper ut vattnet i bottnen och låter vattnet rinna tillbaka ner i brunnen från toppen av tunnan. Du släpper ner pumpen med ett rep och för den fram och tillbaka några centimeter över bottnen så kommer den att suga sand i lagom takt. Behöver du en kraftigare pump ( 30 mm partiklar)är det kanske bättre att hyra den då prislappen på en så är runt 1000-lappen.
Ja detta fungerar bra ;) Och ännu bättre om du har en högtryckstvätt att spola bottnen med samtidigt, När du fått ner vatten nivån till lagom mängd så led bara vattnet tillbaka ner i brunnen. :)

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: "renovera" en gammal brunn
« Svar #7 skrivet: 04 jun-14 kl 09:22 »
En slamsugning borde vara effektivast

Tänkte jag med, när jag insåg hur mycket skit, som var i min. Sedan läste jag en erfarenhet härinne, där de slamsugarnissen inte hade vett, att ta det nätt. Sög ur massa för mycket, så det bara brakade till och slangen satt i rasad brunn.
Så för min del blev det stege och spann, i vilket fall.

Har använt dränkbar pump, för att tömma. Köpte en på Nima. Behöver vara en pump som flåsar på, mer än tillrinningen.

Hyr hellre en riktig, än att köpa något klent mög.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: "renovera" en gammal brunn
« Svar #8 skrivet: 04 jun-14 kl 13:55 »
Har använt dränkbar pump, för att tömma. Köpte en på Nima. Behöver vara en pump som flåsar på, mer än tillrinningen.

Hyr hellre en riktig, än att köpa något klent mög.
;D
Ett gott råd köp inte en pump med plastskovel. Står på flera pumpmodeller att de klarar si och så grova partiklar men är pumphjulet av plast så glöm det. >:(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser