Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta ihop kycklingar+främmande höna  (läst 1290 gånger)

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
Sätta ihop kycklingar+främmande höna
« skrivet: 29 maj-14 kl 20:00 »
Vårt hönshus är nästan klart och vi är redo för kycklingar vilket är toppen! Men de säljare vi pratat med säger att kycklingarna (ca 3 veckor) måste bo inomhus eller uppvärmt. Tidigare har vi bara haft kycklingar framkläckta av hönan själv så vi har ju inte behövt bekymra oss om det här, men jag tänker att om vi har en höna (som vi får låna av snäll granne), visst måste tre veckor gamla kycklingar kunna vara med henne i vårt (ouppvärmda) hönshus? Vi bor alltså i Småland och det är varmt och gott dygnet runt nu. Eller kommer hänan tycka att de är pest eftersom de är så "stora"?

Om de inte kan gå med henne i hönshuset är följdfrågan om det går att ha så stora kycklingar inomhus, eller om det kommer lukta döden..? Vi har inga uppvärmda byggnader utom huset. Och i huset bor dessutom fyra katter och en hund så det känns inte ultimat precis.

Smajsan

• -
SV: Sätta ihop kycklingar+främmande höna
« Svar #1 skrivet: 29 maj-14 kl 20:16 »
Hej!
3- veckors kycklingar behöver en värmelampa eller ett värmetak några veckor till. Och att ta hem en höna som sällskap kommer aldrig gå tror jag. Hon kommer inte att ta hand om dom överhuvudtaget. Så en värmelampa i ett dragfritt ställe med mat o vatten. Där dom kan ha det både svalt o varmt.
Skulle jag stänga in en höna här med obesläktade kycklingar skulle hon nog äta upp dom.

Kolla runt här på forumet om värme till kycklingar så kommer du få massor av information.
Det kanske är bättre om du köper lite äldre kycklingar som klarar sig utan extra värme. Då kan dom vara i ett ouppvärmt hönshus.

Kycklingar är som alla bäbisar, dom behöver värme och kärlek  :)
Mvh Smajsan
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #2 skrivet: 29 maj-14 kl 20:59 »
Tack så mycket för svar, Smajsan! Kärlek har vi gott om :) Vi letar vidare efter lite äldre djur då så blir det bäst för alla inblandade. Förhoppningsvis blir det ju kycklingar framöver ändå!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 30 maj-14 kl 06:39 »
Jag håller absolut med Smajsan.
Köp  2-månaders kycklingar  som är könsbestämda och klarar sig utan värme.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

The Poacher

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 30 maj-14 kl 13:48 »
Har du ett tomt hönshus så är det väl inga problem?
Upp med en värmelampa i ett hörn in med mat o vatten. Sedan är det bara att släppa in kycklingarna. Varmt o skönt under lampan o inga vuxna som bråkar med dem.

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #5 skrivet: 30 maj-14 kl 15:46 »
Vi har ingen el i hönshuset (än - det är ett höstprojekt...), men nu lyckades vi faktiskt få tag i en tupp och två vuxna hönor så vi börjar där och ser tiden an vad gäller kycklingar. Känns toppen, då får vi dessutom ägg med en gång!  :-[

Smajsan

• -
« Svar #6 skrivet: 30 maj-14 kl 19:56 »
Vad kul  :)
Då får ni ju kycklingar senare. Bra lösning  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

705 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser