Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling med böjt ben  (läst 1927 gånger)

Emma-ke

Kyckling med böjt ben
« skrivet: 27 maj-14 kl 06:57 »
Jag fick en dvärgkyckling igår vars ben är böjt och det verkar som om denne inte kan räta ut det. Det är böjt vid leden precis som om den ligger ner men sen när den går haltar den fram istället för att räta ut det... Det är första gången jag kläcker fram kycklingar så har väldigt lite kunskap inom ämnet, hittar heller inte mycket av värde över nätet. Där handlar det mest om kycklingar med krokiga klor eller ben som går ut i spagat. Kan den åkomman min kyckling har rätta till sig sj? Beror det på inavel? Kan det vara utomstående faktorer eller har den bara legat fel i ägget? Vet någon hur jag kan hjälpa den på ngt sätt? Försökt räta ut benet men vågar inte ta i då jag är rädd att skada den.
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Smajsan

• -
SV: Kyckling med böjt ben
« Svar #1 skrivet: 27 maj-14 kl 14:27 »
Jag vet inte vad det kan bero på. Men en gång hände det även här. När jag kollade om den kunde böja leden alls såg jag att benet liksom var fastkletat mot huden. Den gången gick det att lösa med lite ljummet vatten.
Du får böja på benet lite försiktigt o se om det går att räta ut.
Skulle vänta några dagar upp till en vecka. men om den inte belastar benet efter ett tag skulle jag ta bort den.
Du får ha lite sjukgymnastik med den några gånger om dagen så kanske det ger med sig.
Hoppas kycklingen blir bättre  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Emma-ke

« Svar #2 skrivet: 27 maj-14 kl 22:48 »
Försökte att böja ut benet imorse, men vill inte ta i för hårt. Funderarpå att ringa en veterinär och bara kolla vad man kan göra och om man kan göra ngt. Hört att man ska kunna stretcha. Hoppas det går att göra ngt :) vill inte ta bort den:(

Smajsan

• -
« Svar #3 skrivet: 28 maj-14 kl 16:37 »
Ja att vara med o strecha benet är nog bra.
Den kan ju vara missbildad också. Så ring till en vet. o be dom kolla på den.
Hoppas det går bra.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

biggles21

« Svar #4 skrivet: 22 jun-14 kl 09:07 »
Jag hade en som låg ner och inte ville räta ut klorna heller. Tränade i tre dagar och sen var han lika fin som de andra. Men matade honom extra eftersom han inte kunde flytta sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser