Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippningsfrustration  (läst 7583 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Klippningsfrustration
« Svar #20 skrivet: 22 mar-07 kl 23:37 »
Ja, vem av oss har inte missat med saxen och fått med en bit skinn?  Det bästa brukar vara att låta såret vara helt i fred, så brukar det läkas bäst.  Varje gång Du rör det så kommer det in ullfett, och det är inte så behagligt i sår, i alla fall inte på oss människor.  Till skillnad från vår hud, som läker bäst om den får vara mycket i vatten, (typ handdiska) så verkar fårens läka bäst om den får vara torr och luftig.

Edit:  Knepet är alltså att sträcka skinnet uppåt med ena handen och låta ullen falla av sin egen tyngd neråt.  Då ser Du hyggligt vad Du gör, och slipper en upprepning.  Hoppas vi! :D  Om Du bara visste vilka rispor alla vi andra har gjort oss skyldiga till innan vi lärde oss, skulle Du känna Dig mindre illa till mods.  Välkommen i klubben!  Det är i alla fall mysigt att klippa får, om fåret är med på saken!  :D
« Senast ändrad: 22 mar-07 kl 23:44 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Klippningsfrustration
« Svar #21 skrivet: 23 mar-07 kl 11:24 »
Om nu kollar i boke Ull...Möjligheter o hemligheter tror jag den hette...

så finns det väldigt instruktiva bildr på hur man klipper får för hand.. även en bra bild på en "giljotin" hemgjord klippstol ...

man kan ju låna den på blblioteket..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Andersjons

  • Inlägg: 2
Re:Klippningsfrustration
« Svar #22 skrivet: 24 mar-07 kl 15:32 »
Hej alla, nu har jag klippt mina gotlandsfår som ska lamma i april. Kunde inte klippa i höstas pga ryggskott så nu var det långhårigt må ni tro. Vi har byggt en klippstol som står i en uppvärmd byggbarack dit vi ledde in ett får i taget. Jag har en elektriskt klippmaskin och klipptiden varierade mellan 15 o 20 minuter. Hann med klövarna och en vaccination mot gasbrand. Jag tycker det känns bra att ha tackorna stående så nära inpå lammning. Är helt ny på får men jag blir lite osäker när man ska sätta dom med den stora magen. Problemet är ju att man inte kommer åt att städa så noga runt juvret. Hoppas att lammen hittar till maten i alla fall. ::)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Klippningsfrustration
« Svar #23 skrivet: 24 mar-07 kl 20:29 »
Jag förbereder mig nu mentalt för att klippa mina får i veckan. Tänker åtminstone försöka själv, i fjol fick jag hjälp. Det är dessutom dags att skilja ifrån lammen, spelar det någon roll om jag klipper innan eller efter det? Lammen ska vara kvar där de bor nu, och jag flyttar tackorna till hus + hage.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Klippningsfrustration
« Svar #24 skrivet: 25 mar-07 kl 18:15 »
Klippt mina får nu iaf. Någorlunda. De smalaste tackorna är någorlunda helklippta, de rundare har trimmats runt ljuver och bakdel. Och baggen är någorlunda klippt han med.

Tog sin lilla tid, men inte så jobbigt som jag trodde. Man märker tydligt skillnaden på personligheterna, inget får uppför sig som ngt annat, iaf inte av mina.

Bra för självförtroendet. Enda som drog blod var jag själv.

Och vilket väder sedan. 17 C i skuggan.

Kul att se mönstret på en av tackorna för första gången. Vackert vit- och svartfläckig. Den andra någorlunda klippta tackan verkar vara solid svart.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Klippningsfrustration
« Svar #25 skrivet: 28 mar-07 kl 12:13 »
Och jag har kommit halvvägs... en tacka om dagen är snittet.  :) Till nästa gång tänker jag dock införskaffa en bättre sekatör att klippa klövarna med! För det var jobbigt med den gamla halvbra jag hade...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Klippningsfrustration
« Svar #26 skrivet: 28 mar-07 kl 19:22 »
Om nu kollar i boke Ull...Möjligheter o hemligheter tror jag den hette...

så finns det väldigt instruktiva bildr på hur man klipper får för hand.. även en bra bild på en "giljotin" hemgjord klippstol ...

man kan ju låna den på blblioteket..

Vore jättefint om Du kan hitta Ditt exemplar och ge oss författaren, och helst den exakta titeln.  Blir så mycket lättare för bibliotekarien... :)  Och dom ska vi vara rädda om, för utan offentliga bibliotek vore världen mycket besvärligare!

Och till Falin:  Ja, med bra, ändamålsenliga verktyg går alla jobb MYCKET lättare.  Och blir bättre utförda.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Klippningsfrustration
« Svar #27 skrivet: 29 mar-07 kl 17:10 »
Nu är jag klar! På slutet spurtade jag och klippte inte mindre än TVÅ får på samma dag.  ;D Samt mig själv ett par gånger, jäkla vass den där klippmaskinen är....


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Klippningsfrustration
« Svar #28 skrivet: 30 mar-07 kl 03:46 »
Så Du har arbetat på egen hand? :D  God läkning!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Klippningsfrustration
« Svar #29 skrivet: 30 mar-07 kl 08:30 »
Bokel heter ULL - hemligheter, möjligheter, färdigheter.
Är skriven av Kerstin Gustafsson och Allan Waller.
Den är Jätte bra och informativ...

Står det mesta...
Historik och ull lära
Hur man skall sköta fåren.
Hur du klipper fåren - för hand och med manskin.
Mycket utförligt just om hand klippning...

Hur man sorterar ullen i olika kvaliteer beroende på kvalitet och användnings område...
Tvättning av ull.
Sen står det mycket om kardning, piskning, spinning ,på ten, slända, spinnrock, alla möjliga spinnrockar...
Att spinna med bara händerna... Härvling...

Filtning och tovning, valkning, stampning, tyg istället för skinn...

Vård av plagg av ylle.
och mycket mer!!!!

Den är verkligen informativ...
Den är utgiven på LTs förlag.
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Klippningsfrustration
« Svar #30 skrivet: 15 apr-07 kl 22:30 »
Fastest Time To Shear A Sheep


46 sekunder och inte en skråma på vare sig får eller klippare.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Klippningsfrustration
« Svar #31 skrivet: 16 apr-07 kl 03:21 »
Bokel heter ULL - hemligheter, möjligheter, färdigheter.
Är skriven av Kerstin Gustafsson och Allan Waller.
Den är Jätte bra och informativ...
Jag tror att jag har sett den.  Ska vi göra som getfolket, starta en särskild tråd med bra litteraturtips?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:Klippningsfrustration
« Svar #32 skrivet: 19 apr-07 kl 20:25 »
Här kommer en som klipper lamm...


Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser