Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köptips, första traktor. Hjälp!  (läst 11547 gånger)

OlleiBorgs

• Försöker bygga upp något hållbart och meningsfullt
    • Jämtland
Köptips, första traktor. Hjälp!
« skrivet: 24 maj-14 kl 10:06 »
Hejsan!

Jag skulle vilja ha hjälp i traktordjungeln. Vet inte helt vad det är jag behöver och hur mkt pengar jag ska lägga. Har aldrig haft nån traktor och jag är ingen händig mekare, helt färsk på området alltså.

Det jag behöver traktorn till är snöröjning, hämta timmer (små mängder), diverse småuppgifter på gården. Framöver kommer jag behöva den i hela "vallkedjan" och eventuellt till spannmål (korn). Även om vi helst skulle vilja ha en häst till att göra dessa uppgifter så verkar det lättare att få tag på en traktor än en duktig arbetshäst som kommer klara våra göromål. Dessutom verkar det vara svårare att få tag på hästdragna maskiner än de för häst. Tänker dock att man skulle kunna skaffa redskap för häst och sedan modifiera de så att det går att dra med traktor. Utifall att vi får tag i en bra häst senare.
Så; räcker det med en grålle eller liknande? Vad är den praktiska skillnaden mellan hydralisk och mekanisk (front)lastare? Vilka modeller/typer är driftsäkra och billiga i drift?

NÄr jag kikat runt på blocket tycker jag att det är så hutlösa priser även på gamla traktorer. Gamla 50 och 60-talare ligger väl på en vettig nivå men då saknar de oftast frontlastare. Förresten, för å nackdelar med bensin som drivmedel? Billigare eller dyrare än diesel?

Ja ni märker ju, jag har många frågor. NÅn som har några tankar kring detta? Tack på förhand! /Olle

olivia.k

• Jämtland
SV: Köptips, första traktor. Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 24 maj-14 kl 11:15 »

Dessutom verkar det vara svårare att få tag på hästdragna maskiner än de för häst. Tänker dock att man skulle kunna skaffa redskap för häst och sedan modifiera de så att det går att dra med traktor. Utifall att vi får tag i en bra häst senare.
NÅn som har några tankar kring detta?

Nja, jag tycker jag sett rätt mycket hästdragna redskap på  blocket sista tiden i jämtland (bor nära dig) men annonserna försvinner så nån köper upp sakerna.  Jag har själv en del grejor för häst; plog, harvar, släp-räfsa, slåttermaskin och den del grejor till traktorn (från 50-talet) och de ser hemskt olika ut. Dels säger du att du inte är en händig mekare, men du kan modifiera grejor för häst så de passar traktor? Själv känner jag knappt igen en plog för min traktor när jag ser den på lon (maskinhallen) för de är så komplicerade med stödhjul och grejs.

Ja, jag håller med dig om priset på gamla traktorer på blocket. Jag har själv en traktor från -57 som jag skulle gissa är värd 2000kr men på blocket kostar ju likvärdiga 10 000kr! jättekonstigt. Själv vill jag ha nåt som är modernare än det jag har, och jag blir så avundsjuk på grannarna som inte har jordbruk, men jättefina dyra traktorer, som de bara skottar snö med.
Jag skulle precis som du behöva traktor för att anlägga vall, och trodde att man skulle kunna köpa in dessa tjänster men det är jättesvårt att hitta någon som vill hjälpa, och så är det hemskt dyrt.

http://www.blocket.se/jamtland/Div__redskap_53841184.htm?ca=3&w=1

http://www.blocket.se/jamtland/Branslefat__enskarig_plog__jarntrappsracke_53159569.htm?ca=3&w=1

OlleiBorgs

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 24 maj-14 kl 12:38 »
Hittade en bra tråd...

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=164022.0

Att modifiera fästen för bogserade verktyg så de passar traktorn klarar jag nog. Det jag menar är att jag inte är någon motorsnubbe, så där går jag bet...

Che Guevara

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 maj-14 kl 14:07 »
Du får väl börja med att fundera på hur mycket penningar du är bered att slanta upp för en traktor . Då blir det betydligt lättare att hjälpa dig . Dessutom så skriver du att du inte är någon motorsnubbe Det finns ju stor variation även på mecka kunniga .Så mycket beror ju på hur mycket du tror dig kunna skälv vid köp av en traktor  eller så får man vara bered att slanta upp en bra peng och hopas på att traktorn håller.

andtol

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 maj-14 kl 14:51 »
Hur stor mark ska du bruka? 2, 10 eller 50 ha?

OlleiBorgs

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 24 maj-14 kl 21:34 »
Som det är nu har jag bara lite drygt en hektar men det ser ut som att jag kommer kunna få tag mer inom en hyffsat nära framtid. Jag kommer nog aldrig behöva mer än typ 7-8 ha. Det arrendet som jag har på g är ca 4 ha så det blir totalt 5. Så det kan vi utgå ifrån som min areal att bruka..

Vad beträffar min traktorkassa så beror det lite på vad som kommer räcka för mig. Om jag kan klara mig på en traktor i grållenivå (dvs ganslka svag motor, muskelservo, ingen frontlastare osv) så kommer jag kunna betala den kontant. Om jag däremot kommer fram till att jag måste gå upp nått snäpp i storlek/kapacitet/utrustning så måste jag ta ett lån (det är inget problem men jag gör det helst inte) om jag ska ha råd att slå till inom en snar framtid.

Vad beträffar mina färdigheter som mekaniker så är de väldigt begränsade. Jag har däremot gott om hjälpsamt folk omkring mig i byn så stöter jag på problem så kommer jag kunna få hjälp ganska lätt. Och har jag väl sett hur ett problem ska lösas EN gång så kommer jag antagligen kunna fixa det själv sen. Det är väl lite det som är grejjen med traktorer också, de går sönder. Eftersom de används i tungt arbete.

Aqualize

« Svar #6 skrivet: 25 maj-14 kl 15:02 »
Jag tycker du inte ska ge dig på att modifiera hästredskap för traktorn för ev. framtida hästdragning. När traktorn kom fanns det ofta konvertingssatser men det blir alltid kompromiss. Kan ta två exempel:
* Knivslåtterbalk. De som drogs av häst var givetvis hjuldrivna och reglagen placerade för användaren där han satt. Enklaste konverteringen är ju att sätta drag på den, vissa använde speciella varianter för trepunktslyften. Men en konstruerad för traktor från första början använder kraftuttaget så man kan ha drivning på den hela tiden.
* Plogen - traktorns ursprungliga uppgift. I början var det i princip bara bredare än vad som användes för häst men Harry Fergusons uppfinning för automatiskt tyngdöverföring så blev det genast bättre. En lyftbar plog som man kan backa till där den ska vara och tyngdöverföringen (hydraulsystemet håller upp plogen på en nivå så bakhjulen trycks ner av plogens "vilja" att gräva ner sig. Därav kunde lättare traktorer användas (exempelvis hans Grålle) även för plöjning.

Att bygga bort dessa kanske inte så framstående men viktiga fördelar är dumt. Ska man "leka" med hästredskap efter maskiner så tycker jag man ska ha en fyrhjuling. Den saknar kraftuttag och sådan typ av trepunktslyft. Det finns filmer på youtube på folk som leker runt med sådant. Går åt två personer också. Men nu var det traktorer det gällde.

Kostnaderna för diesel och bensin gör att dieseltraktorer har lägre driftskostnad. Förklarar prisskillnaden. Ska man dra en åder några gånger i sitt lite större potatisland per år så blir det ju billigare att köpa bensinare men när det ökar på så tar driftskostnaden över inköpspriset. För den areal du tänkt ha är det bara diesel som gäller.

Alla frontlastare du kan fundera på är hydrauliska. Menar man mekaniska är det att det är en mekanisk utlösning (vajer till en sprint) för skopan. Eller att du på något underligt sätt lyckats hitta en sådan vajerdriven historia (exempel). Frontlastaren blir genast mer användbar med hydraulisk tilt av skopan (eller vilket redskap som nu används). Exempelvis att man kan ha pallgafflar som har väldigt många användningsområden, däribland flytta lastpallar.

Förslag på traktorer ville du ha. Jag tycker det är 60-talare och framåt man ska titta på då de bör ha följande utrustning (men beror på om designen var modern eller inte):
  • hög-låg växel. Så man får ett tillräckligt stort hastighetsregister. Har man bra strängar så får det inte gå för snabbt med höpressen etc.
  • Dubbelkoppling alt. separat manövrerat kraftuttag. Annars stannar kraftuttaget när man trycker ner kopplingen för att växla eller tillfälligt stanna.
  • Differentialspärr. När det är dåligt underlag och greppen för bakhjulen blir olika kommer det hjul som går lättast att snurra. Så "sitter man i skiten". Man behöver inte ha 4-hjulsdrift för småbruk men ska det köras, speciellt i skogen, så är det bra om man kan tvinga båda hjulen att snurra lika och ta sig loss själv.
Säkerhetshytt/störtbåge har det varit lagkrav på sedan mitten av 1959 så eftersom jag skrev 60-talare så har alla dem det om inte ägaren plockat av det, då kan man gått avstå från traktorn.

Traktorer som uppfyller kraven (ev. med alternativ extrautrustning):
  • BM Volvo 350 ("boxer") : Mellantraktor för sin tid, väldigt modern maskin när den kom. Används fortfarande av månskensbönder som faktiskt har en hel del att bruka. Gemensamt för alla BM Volvo/Volvo BM är att det inte finns nya reservdelar till allt och de är folkkära så det begärs ett lite högre pris. Är man inte ute efter nostalgi kan man se sig efter andra märken (men inte allt för udda).
  • BM Volvo 400 Buster: Lilltraktor i programmet.
  • Massey Ferguson 135: Lilltraktor i programmet. Finns massvis med reservdelar eftersom det är ett världsmärke. Dålig hydraulkapacitet gäller för alla MF om de inte har snabbväxel med ihopkopplad hydraulpumpar.
  • Massey Ferguson 165/175: Mellantraktorer.
  • Ford 3000/4000/5000: Små till mellan för sin tid. Ska man köpa Ford ska man läsa på om fordsjukan och förvisa sig om att exemplaret inte är så skadat. Kort sagt går motorerna sönder. Själv undvek jag bekymret genom att inte titta efter dem, men i resten så är det en vettig traktor.

Obs. långt från komplett lista. Men undvik att köpa den mest udda fågeln. Du skrev att det finns mekarhjälp i byn. Är det så att det är någon speciell person så kan du ju titta på vad han har/haft för traktorer.

Och sist. Testa sökfunktionen här i forumet, finns många tidigare trådar om samma ämne. Gå på gårdsauktioner, kom ihåg att blocketpriser är vad som begärs men troligen sällan koms överens om senare. När du vet vad du ska ha så kan du också sätta ut en köpesannons, så jag fått tag i mina traktorer. Kanske tar någon månad innan rätta förslaget kommer in, men med tur så kan du få tag i en traktor i byn eller nästa så det inte är långt att åka. Köp redskap när det inte är säsong för dem. Det större utbudet drar inte ner priserna på diverse redskap när det är dags att använda dem.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 25 maj-14 kl 21:33 »

jag skulle satsa på mf eller volvo.

här kan du läs lite
http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=8&t=16930
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #8 skrivet: 26 maj-14 kl 21:40 »
Såfort det rör sig om Volvo så blir det DYRT!!! De är väldigt inne att ha en volvo. MF är väldigt bra traktorer, och  de var först med trepunktslyft.
Skaffa en M´F 135 eller 165. De orkar mycket, är slitstarka och relativt billiga. Lägger du 30-40 000 så får du en bra traktor. Ska du vara slug, köp en traktor utan lastare, och köp en lastare separat. Närmsta grannbonde kan sätta på den för en rimlig peng. Det finurliga med detta är att du får en traktor med bra kopling, den tar mycket stryk när traktorn har lastare. Köp en helhydralisk lastare. En ryckoslitlastare är oanvändbar. Jag har erfarenhet!!!
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #9 skrivet: 26 maj-14 kl 21:59 »
Jag har tills nu haft en liten Massey Ferguson från 1961 med frontlastare, det har varit perfekt, liten och lätt att komma fram med på besvärliga ställen, bra att dra fram träd med. Men, nu har det skett något allvarligt med en cylinder eller vad det är, ingen hinner reparera det förrän till vintern, och då kommer det att gå på ca 10 000... Känns inte bra. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Men, traktor utan frontlastare skulle jag aldrig satsa på.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 26 maj-14 kl 22:38 »
Jag skulle nog välja fergusson alla dar i veckan, tex trettifemman är väldigt modern för sin tid och hyfsat råstark. Däremot vill det nog till en större traktor om du vill ha lastare, hade en Bm viktor med lastare ett tag, men den var rätt värdelös, såfort man tänkte på att ta nåt i skopan så tappade bakhjulen markkontakten.
Bm 350 är en bra dragare som knappt går att nöta ut, men i mitt tycke onödigt klumpig i många fall, och har vad jag vet ingen riktig dragkraftsreglering.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 26 maj-14 kl 23:10 »
Dragkraftsreglering har den. http://www.volvoce.com/SiteCollectionDocuments/VCE/History/31__farm%20tractors/03%20Bolinder-Munktell/BM%20BM%20350%20Boxer/BM%20350%20122%205443%201963_04.pdf Åtminstånde i det senare utförandet med TerraTrol men jag tror även det gäller för Ciscohydraliken. Eller detta räknas kanske inte som "riktig"?

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 26 maj-14 kl 23:21 »
Den tidiga varianten, cisco, har bara en typ av lyftkraftsreglering, inte ens i närheten av av riktig dragkraftsreglering. Men läste på lite nu, och Terra trolen har "riktig" dragkraftsreglering.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 27 maj-14 kl 10:24 »
Även om 350 är lite större, skulle inte kalla den stor, så är det helt klart den BM som det är 'rätt' pris på idag. Ofta till salu för 20-25 tusen utan lastare. Förutom nostalgi så väljer jag helt klart BM framför Ferguson pga den markfria gången. Det är bara några stycken av de tidigare modellerna där som har hyfsat med luft under sig.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 maj-14 kl 11:55 »
Kolla även in DB brukar vara rätt billiga 880 885 990 995 996.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 27 maj-14 kl 18:27 »
Diesel eller bensin diskuterades i början av denna tråd.
För nästan alla fall är nog diesel att föredra. Dock bör man komma ihåg att en gammal sliten dieselmotor ofta är svår att kallstarta på vintern om man inte har motorvärmare och mycket bra batteri. Ska man i stort sett bara använda traktorn för snöskottning och småkörningar och har svårt att få fram ström till motorvärmare så kan den saken motivera bensindrift.
Ett annat argument för bensin är att om man tänker göra sig så självförsörjande att man vill köra traktorn på gengas och egen ved, så är en gengaskonvertering mycket lättare om man utgår från en bensinmotor.

Även om man har hjälpsamma grannar som - förmodligen till en viss gräns - gärna hjälper till att meka med traktorn så är det klokt att lägga undan en buffert så att man har råd med oförutsedda dyra reparationer. Blir man mycket beroende av att ha traktor på gården och vill undvika stillestånd så ska man kanske vara beredd att kunna lägga upp pengar för att köpa en billig traktor till om man har fått ett haveri på den ordinarie vid fel tid på året.

Man ska inte heller glömma bort det här med förebyggande underhåll - regelbundna byten av oljor och filter, rengöring av andra filter, vara framme ofta med fettspruta på alla smörjnipplar osv. Köper man en gammal billig traktor är det tyvärr vanligt att den inte har varit särskilt välservad på sista tiden, så det kan vara lämpligt att göra en storservice det första man gör.

Aqualize

« Svar #16 skrivet: 28 maj-14 kl 09:01 »
MF var inte först med trepunktslyft, eftersom de inte fanns när den uppfanns. Men det är relaterat eftersom Henry Ferguson 1916 experimenterade med mekanisk lyft och 1925 sökte patent på lyft med viktöverföring (har inte kollat om det var generellt eller gällde hydraulisk). I samarbete med David Brown byggdes någon prototyp och senare ett gäng traktorer innan han gick i lag med Henry Ford för att bygga Ford-traktorer med lyften. Senare vid osämja började han bygga sin egen gråa Fergusontraktor som gick ihop med Massey Harris 1953 och bytte namn ner till "Massey Ferguson" 1958.

Lättar en jordbrukstraktor i bakänden när man lyfter i lastaren är det p.g.a. att man inte har tillräcklig motvikt. Det är befogad kritik när det gäller en riktig lastmaskin men en traktor som är en kompromiss av många saker behöver belastas - något varje frontlastartillverkare påpekar. I yngre dar när man inte visste bättre har jag kört just BM Victor och nog gick det att lasta Ålös rör-quickes lilla skopa utan att traktorn lyfte i bakhjulen utan motvikt.

Cresco-ventil hade Boxer de första 1-2 åren. Cisco gör datornätverksutrustning ;-)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 28 maj-14 kl 10:54 »
Som vanligt propagerar alla frälsta för Sitt Märke ;) . Fast det är möe rött, tycker jag. Blått är faktiskt inte heller fel!
60-talets Fordson SuperMajor:er är starka (för sin tid), och har helt godkänd markfrigång för skogskörning. Prismässigt bättre än sina röda kollegor!
En schysst 70-talare är t ex Ford 3600, med diverse modärna finesser som kopplingsoberoende kraftuttag. I storlek och styrka jämförbar med BM 430, men billigare i inköp. (Volvo BM är saftigt hajpade i pris!)

Men, OlleiBorgs, om nu budgeten är begränsad, måste du verkligen ha lastare på traktorn? Röja snö kan du göra lika bra med ett bakblad i trepunkten (om du inte har flera mil väg att röja...), och ska du ändå envist röja med ett frontblad på lastare kan traktorn bete sig lite lustigt om du bara har 2-hjulsdrift (och en traktor med både lastare och 4WD blir fetdyr).

Vad gäller diesel-bensin-diskussionen är det värt att komma ihåg att gamla dieseltraktorer går att tanka med ett antal  sk alternativa bränslen!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 28 maj-14 kl 11:34 »
Vadet gäller snöröjning så föreslår ja att man använder frontmonterad det klarar av mera snö än bakmonterat och så slipper man få ont i nacken . Har haft han om snör röjning av 700m väg plus 11 gårdsplaner första året hade ja ett bakmonterat har aldrig haft så ont i nacken som då  sen å byggde ja mig ett frontmonterat med bom  . Men be höll det som ett komplement det var ju bra fram för garages och sådant typ .

OlleiBorgs

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 29 maj-14 kl 20:09 »
Stort tack för alla bra, utförliga och väldigt nördiga svar! :D

En gnutta klokare är jag nog iaf. Grålle (eller likvärdig) är antagligen numer uteslutet. Skulle va jäkligt fint att ha en att cruisa i dock.. ;)

För mig är det där med tillgång på reservdelar viktigt. Och att maskinen är användarvänlig.Av vad jag kan utläsa av era kommentarer så ska jag nog kika på en MF 135 eller en BM boxer. Det är två modeller som jag redan sneglat åt (i all min okunskap) och instinktivt kännt att de borde vara lagoma maskiner för mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser