Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man göra så här?  (läst 1648 gånger)

christelle

• Blekinge
Kan man göra så här?
« skrivet: 22 maj-14 kl 12:39 »
Tog en avlägga/delade för 8 dagar sen och eftersom jag är en sån ovan novis som inte är säker på larvstadier etc så blev avläggan på två lådor LN.
Gått igenom lådorna nu och det finns drottningceller i båda lådorna. Nu till frågan.
Skulle man kunna lägga ett spärrgaller mellan lådorna och dela dem igen när drottningarna krupit fram?
Eller gå till väga på annat sätt direkt? Nedre lådan har mycket bin på 10 ramar och övre lådan har inte så mycket bin och 9 ramar. Övre lådan sattes för 7 dagar sen och drottninglarven är inte täckt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jano

• Halland
SV: Kan man göra så här?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-14 kl 15:54 »
Att ge en avläggare så stort utrymme som 19 ramar är ett vågspel. Du skriver att det finns drottningceller i båda lådorna men inte mycket bin i den övre lådan. Hur mycket yngel finns det och orkar den befintliga bimassan hålla tillräcklig temperatur för att allt yngel ska kunna utvecklas normalt?

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 24 maj-14 kl 12:04 »
Ja det är säkert väldigt korkat att göra så här men men...
Jag fyllde upp (de båda tillsammans 19ramars lådorna) med 8 ramar fulla med ungbin från skattlåda på modersamhället och alla bin som satt på yngelrmarna följde med till avläggan, dock kan ju en del av dem flugit hem igen.
Nu har jag lagt ett spärrgaller mellan lådorna i avläggan och det är väldigt bra fart på dem.
« Senast ändrad: 24 maj-14 kl 12:12 av christelle »

Lars i skogen

« Svar #3 skrivet: 25 maj-14 kl 00:19 »
Jag förstår kanske inte din fråga. Varför ska du lägga spärrgaller?

Om du vill ha fler samhällen är det bättre att göra två avläggare från en samhälle med en gång. Om de är så starka som det låter blir det bra samhällen av dem om du delar i tre i mitten av maj, men lär ju påverka skörden lite.
Om du vill dela dem så gör det med en gång, håll inte på med spärrgaller som du skriver, det tjänar inget till.

Och i framtiden, tills du är mindre ovan: göra "vanliga" avläggare med 4-8 ramar eller så, inte 19 :)

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 25 maj-14 kl 08:53 »
Jag förstår kanske inte din fråga. Varför ska du lägga spärrgaller?

Om du vill ha fler samhällen är det bättre att göra två avläggare från en samhälle med en gång. Om de är så starka som det låter blir det bra samhällen av dem om du delar i tre i mitten av maj, men lär ju påverka skörden lite.
Om du vill dela dem så gör det med en gång, håll inte på med spärrgaller som du skriver, det tjänar inget till.

Och i framtiden, tills du är mindre ovan: göra "vanliga" avläggare med 4-8 ramar eller så, inte 19 :)
Ja det blev två avläggare på en gång därför att jag inte var säker på larv och yngelstadier dock blev de staplade på varandra och den nedre lådan är en dag äldre som avläggare pga min okunskap och bristande erfarenhet. Min fråga var om jag kunde/bina godtar min efterkonstruktion med att avgränsa de blivande drottningarna med ett spärrgaller. Jag har lagt ett spärrgaller och de verkar acceptera den ordningen och min tanke är att jag delar på lådorna när den övre drottningcellen kommit lite längre i sin utveckling.

addebadde

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 maj-14 kl 09:02 »
Det är inte säkert att spärrgaller hindrar en oparad drottning. De kan vara rätt små i början. Så om du ska dela igen, gör det innan de kläcks.

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 25 maj-14 kl 09:27 »
Det är inte säkert att spärrgaller hindrar en oparad drottning. De kan vara rätt små i början. Så om du ska dela igen, gör det innan de kläcks.
Ok tack, då gör jag så.

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 27 maj-14 kl 12:58 »
Ok tack, då gör jag så.
Och det gjorde jag försent  :'( Drottningcellen i övre lådan var riven och den stora drottninglarven är död. Gör den först födda drottningen alltid så här?

addebadde

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 27 maj-14 kl 13:31 »
Och det gjorde jag försent  :'( Drottningcellen i övre lådan var riven och den stora drottninglarven är död. Gör den först födda drottningen alltid så här?
Ja. Endast en drottning tolereras i samhället förutom vid stilla byte. Fast även då samhället är i svärmningsstämning kan viseceller bli kvar till eftersvärm. Då kryper drottningarna ut i samband med eftersvärmen.

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 27 maj-14 kl 13:54 »
Menar du att bina oxå, inte bara drottningen river andra viseceller när den första drottningen kryper ut?

addebadde

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 27 maj-14 kl 15:10 »
Jag menar att drottningen river celler. Eller slåss med andra samtidigt kläckta drottningar.

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 27 maj-14 kl 17:03 »
Jaha det är väl bara att gilla läget, de vet väl själva vad som är bäst för dem, känns lite som nån bigube sa härförleden - "lita på att bina för det mesta rättar till de misstag som biodlaren gör" ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser