Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linnebyxor & Jeans (smakråd mm.)  (läst 4763 gånger)

Mysla

• Norrbotten
Linnebyxor & Jeans (smakråd mm.)
« skrivet: 17 mar-07 kl 10:35 »
Mina två absoluta favoriter i garderoben har börjat "göra sitt" och jag är nu nära på förkrossad.
Det handlar om ett par svarta linnebyxor och ett par mörkblå jeans. Linnebyxorna har gått sönder i benen precis under rumpan liksom. Har sett om det går att laga dem men det blir inte alls snyggt... Annars är de hela och fina överallt.
Jeansen har blivit för stora i midjan och dessutom har dragkedjan gått sönder. De är ganska slitna nertill vid foten också.
Nu till mina funderingar. Jag tänkte att man på något vis kan rädda bägge byxparen genom att ta själva linningen och överdelen på linnebyxorna och sedan klippa av benen på bägge byxorna och klippa lagom breda remsor av benen och sy ihop dem till ett par. Alltså skulle byxbenen bli liksom randiga på tvären. Sen kunde jag kanske sprätta loss fickorna från jeansen och sy fast dem på de "nya" samt använda hällorna från dem för att få in lite mera jeansdetaljer upptill.
Men hur funkar det med jeans och linne?
Blir det snyggt att göra så? Är lite osäker på det själv men om inte annat kan man ju ha dem hemma och skrota i.
Tips om vad jag kan göra med byxorna annars mottages tacksamt!

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Linnebyxor & Jeans (smakråd mm.)
« Svar #1 skrivet: 17 mar-07 kl 11:34 »
Prova skadar ju aldrig, det låter rätt fint. Men om materialen är väldigt olika tjocka tycker jag det kan vara svårt att få bra.

Men du skulle kanske kunna sy in jeansen i midjan, byta dragkedja och bandkanta fållen nertill? Band eller tygremsa. Min syster har gjort så både med en kjol å ett par byxor, alltså kantat med en tygremsa, å det blev jättesnyggt. Eller så klipper du av å gör korta eller  långa "shorts" till sommaren. Linnebyxorna kanske kan göra tjänst nån annastans, barnkläder, lapptäcke?

Samma syster räddade förresten ett par jeans åt mig genom att hon klippte bort linningen (inte för stor utan för liten...) å satte dit en bred muddväv. Jag hade de byxorna när jag var gravid.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Våmhuskullan

• -
« Svar #2 skrivet: 18 mar-07 kl 00:41 »
jag skulle göra som tidigare föreslog med jeansen.
Men linnebyxorna skulle nog jag försöka fixa till dom med en bit tyg...för linnebyxor är ju så sköna då man äntligen fått ingådda! då det slitits på insidan av låret kanske du kan så in bitar där,...svårt förklara hur men tänk hur ett par ridbyxor är förstärkta så kanske du får en vink om hur man kan göra. och har du ingen bit i samma fär kan du ta en som bara passar ihop och sen göra några detaljer av det nya tyger såsom kantsy på ev ficka eller knälappar?
och om du inte orkar det så använd det friska tyget till att skapa något nytt, ett linne kanske?

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 mar-07 kl 01:01 »
Mysla, jag vet hur det känns!
 har också sörjt över gamla plagg, som jag drev till sin yttersta gräns för att jag inte kunde med att låta dem vila i frid..

OFta var det ju själva modellen som gillades, ja även tyget, men modellen som satt så himla perfekt...
Så mitt tips är att sprätta upp iallafall linnebyxorna, och gör en kopia av delarna.
Så kan du sy en ny generation linnebyxor att njuta av...

din randiga byx-ide låter häftig, om inte annat  ;D

Mysla

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 18 mar-07 kl 02:03 »
Åh, vad mycket skojiga idéer! Fick ju lust att släpa fram symaskinen direkt... ;D

Tror nog att jag sprättar upp linnebyxorna och gör en mall av dem, det vore ju dumt om den härliga modellen inte återupplevs liksom.  :)

Har fått lite nya tankar om Jeansen, de skulle kunna bli ett par fräcka hängselbyxor till kommande brorsbarnet. Eller en jeansjacka kanske? Med tillhörande gangsterkeps? *kikar på sina lår* Mjorå, nog borde tyget räcka till...  :-[ ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 mar-07 kl 09:51 »
Att sy om kläder från vuxna till barn var vanligt i min barndom. Det är inte ekonomiskt sä väldigt lönsamt idag, men det är kul att kunna skapa nåt nytt av gammalt.  Det brukar finnas tillräckligt med oslitna ytor för att göra tuffa barnkläder.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Eulalia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 mar-07 kl 14:46 »
på tal om ekonomisk lönsamhet, så är det inte speciellt lönsamt att reparera kläder alla gånger. Det beror väl lite på vad som behöver lagas, men ett exempel från helt nyss:
2 av lillungens vinterjackor hade trasig dragkedja, så jag gick o köpte två fina starka standard-dragkedjor. 50 kr /st  :o
För de pengarna får jag 2 "nya" begagnade jackor på secondhand...  ::)

Marieberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 mar-07 kl 15:01 »
Det är ju inte ens speciellt lönsamt att sy kläder, tycker jag!
För att inte tala om att sticka tröjor...

(Fast nu upprepade jag visst lite av det Skytten redan hade skrivit)
« Senast ändrad: 18 mar-07 kl 15:02 av Ior »

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 mar-07 kl 15:20 »
jo, det är väl på kulheten det hänger, och tillfredställelsen att har "räddat" ett plagg..
jag har svårt att slänga en helt funktionell jacka, även om det kostar lika mycket att rädda den som att köpa en annan liknande..

Mysla

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 18 mar-07 kl 16:22 »
Detta handlar ju absolut inte om att spara pengar genom att sy nytt av gammalt. Det handlar bara om hur kul det är att göra något med sina egna händer och om att tillvarata sådant som faktiskt går att använda. Istället för att bara kasta bort så använder jag min kreativitet som annars antingen pyser ur öronen på mig eller orsakar någon form av härdsmälta...  ;D

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #10 skrivet: 21 mar-07 kl 15:02 »
Fast jag tycker det är lönsamt. Om tyget är gratis, alltså nått gammalt plagg, så blir ju utgiften (de faktiska pengarna) för det nya plagget bara några kronor, typ för tråden. Jag räknar inte med någon arbetskostnad när jag räknar på saker jag gör åt oss själva.  Nått ska jag ju ändå göra med min tid.

Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Gostauus

• Självhushållare
    • Blogg Gostauus
SV: Linnebyxor & Jeans (smakråd mm.)
« Svar #11 skrivet: 08 jun-09 kl 13:40 »
För att inte skapa en onödig tråd så seglar jag lite på denna med min fråga ang. linnebyxor.

De byxor jag har har börjat spricka lite här och där, och jag känner att det börjar bli dags att investera i ett par nya byxor. Jag skulle vilja ha ett par linnebyxor, gärna ekologiska. Jag har letat runt på internet (bl.a. ecoshopping.se:s långa lista med länkar) och här i forumet, men det tycks vara omöjligt att hitta, i alla fall i herrmodell då 90% av alla internetbutiker bara har damkläder.

Någon som vet var det går att köpa linnebyxor i herrmodell eller byxmönster för ett acceptabelt pris (under tusen kronor alltså...)?
« Senast ändrad: 12 jun-09 kl 17:39 av Gostauus »
"Det man inte ser lider man inte av", sade mannen med dolken i ryggen

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser