Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bukhinnebråck  (läst 2175 gånger)

Ek

• Västergötland
Bukhinnebråck
« skrivet: 20 maj-14 kl 15:22 »
Att kor kan få bråck vet jag men får? Klippte mina får idag sent omsider. Börja fundera på en tacka med enorm mage ser ut som hon svalt en medisinboll. Hon har varit sån i många år och verkar inte ha ont av det. Hon är inte särskilt fet .

vallhunden

• Västergötland
SV: Bukhinnebråck
« Svar #1 skrivet: 20 maj-14 kl 16:19 »
En del tackor kan vara lika breda som de är långa... ;D
Om det är ett bråck så borde du kunna se det... ???
Annars så hade jag en sån tacka en gång som jag var tvungen att avliva. Jag gjorde en liten "obduktion" på henne för att se varför hon hade så stor mage - det var fettvävnad inne i buken som åstadkom det!!! :o
Lantrasdjur bär ibland på fettet inne i buken istället för på kroppen...!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #2 skrivet: 20 maj-14 kl 21:41 »
vi hade faktiskt en tacka med bråck för ngr år sedan. Det syntes tydligt, inte att magen var större utan den riktigt hängde ned och det gick att känna att allt inte var ok. hon skulle lamma ganska snart men vi valde att slakta för vi trodde inte att hon definitivt mådde bra. ingen obduktion dock för jag mådde dåligt av det. Det var väldigt tydligt i alla fall. Finullstacka 5år.

Ek

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 maj-14 kl 22:16 »
En del tackor kan vara lika breda som de är långa... ;D
Om det är ett bråck så borde du kunna se det... ???
Annars så hade jag en sån tacka en gång som jag var tvungen att avliva. Jag gjorde en liten "obduktion" på henne för att se varför hon hade så stor mage - det var fettvävnad inne i buken som åstadkom det!!! :o
Lantrasdjur bär ibland på fettet inne i buken istället för på kroppen...!
Jo jag ser att det ser knepigt ut men hur kunna veta utan att sprätta uppna.
vi hade faktiskt en tacka med bråck för ngr år sedan. Det syntes tydligt, inte att magen var större utan den riktigt hängde ned och det gick att känna att allt inte var ok. hon skulle lamma ganska snart men vi valde att slakta för vi trodde inte att hon definitivt mådde bra. ingen obduktion dock för jag mådde dåligt av det. Det var väldigt tydligt i alla fall. Finullstacka 5år.
Din beskrivning stämmer rätt bra. Kunde du känna tarmarna när du klämmde på tacka? Den här verkar må prima men man kanske ska skicka henne innan det blir nått skit.

hustran

« Svar #4 skrivet: 21 maj-14 kl 17:57 »
det kändes väldigt löst som en lös påse mitt under henne och det var väldigt stort. Jag gick inte och kände direkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser