Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löss i får  (läst 4658 gånger)

pettson

• Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
Löss i får
« skrivet: 16 maj-14 kl 15:17 »
Vid senaste klippningen konstaterades att baggen ( ny sedan oktober ) har löss. Vilken är forumets erfarenhet om tackor och lamm smittats? Eftersom vi spar ull är det viktigt för oss att ullen är lusfri. Samtidigt vill vi inte avlusa i onödan.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

vallhunden

• Västergötland
SV: Löss i får
« Svar #1 skrivet: 16 maj-14 kl 15:36 »
Klart att ni ska avlusa!!! :o >:D
Har en det, så har alla det.... Baggen har väl betäckt tackorna och lammen sover bredvid tackorna.
Veterinär skriver ut Bayticol till er som ni ger enl ordination. Det kan vara bra till nästa gång ni skaffar bagge, eftersom man bör avlusa alla nya djur, som kommer in i besättningen!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

pettson

• Skåne
    • www.bodilsbod.se
« Svar #2 skrivet: 09 jun-14 kl 09:56 »
Vi avlusade baggen med Bayticol. Baggen var då oklippt. Jag sprutade lösningen ner på skinnet, men somligt kanske stannade i ullen? Baggen är fortfarande mager. I dag skickas för säkerhets skull träckprov in. Fråga: skall man över huvud taget avlusa oklippta får eller är det verkningslöst även om man tar undan ullen och siktar ner på skinnet?
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 09 jun-14 kl 11:17 »
Om du delar på ullen så att medlet kommer på huden så ska det funka.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 jun-14 kl 13:42 »
Har du inte avlusat resten? ???
(Du skiriver att du avlusat baggen...)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

eeelin

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 09 jun-14 kl 14:12 »
. Fråga: skall man över huvud taget avlusa oklippta får eller är det verkningslöst även om man tar undan ullen och siktar ner på skinnet?

Absolut! Det är givetvis lättare att behandla ett nykippt får, men lössen anpassar sig tyvärr inte efter klippsäsongen. Dela på ullen så gott det går och lägg på lösningen. Men jag skulle tagit samtliga i besättningen, löss sprider sig som ogräs.

Min erfarenhet säger att om ett djur får lus, har snart allihop det. Löss är små som attan och svåra att se ibland. Om ett djur fått lus och det gått så långt att det börjat klia sig och kanske till och med kliat av sig ull, kan de andra djuren ha löss som är mindre utvecklade vid just den tidpunkten och dessa kan vara väldigt, väldigt svåra att upptäcka. Så ta det som en regel att avlusa alla, annars är risken hög att kommer de några veckor senare med samma problem.

Annars är det alltid bra att hålla nyinköpta djur för sig själva för att se om de har ohyra med sig. Tror rekommendationerna om karens ligger på 10-14 dagar.

pettson

• Skåne
    • www.bodilsbod.se
« Svar #6 skrivet: 11 jun-14 kl 08:34 »
Träckprovet visade att baggen är full av Heamonchus. Så vi avmaskar honom, därefter göder vi honom innan vi släpper ut honom till flocken. Gödseln får läggas separat så parasiterna inte smittar ner betet mer än nödvändigt. Vad vet detta forum om hur länge parasiter överlever på bete? Vi kör ju ut stallgödseln på betet.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 11 jun-14 kl 10:28 »
Om baggen har haemonchus och har gått med de andra fåren så har de garanterat också parasiten. Avmaska alltså alla djuren och byt om möjligt till rent bete. Haemonchus är lurigt för det stannar inne i djuret över vintern.

Man brukar säga att ett bete är rent efter två somrar och en vinter. Att betesputsa och växelbeta hjälper också. Ta nytt träckprov på lammen och vuxna i augusti så ser du hur läget ser ut då. Det är en besvärlig parasit att bli av med. Parasiten dör i en gödselstack eller varmbädd.

zeina66

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 11 jun-14 kl 10:41 »
Haemonchus är lurigt för det stannar inne i djuret över vintern. Parasiten dör i en gödselstack eller varmbädd.

javill, vet du när haemonchus "gömmer sig" i kroppen? Alltså när den är svår att avmaska bort?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 11 jun-14 kl 10:48 »
javill, vet du när haemonchus "gömmer sig" i kroppen? Alltså när den är svår att avmaska bort?

Nej och sist jag kollade så hade man inte riktig koll på det bland proffsen heller. Gissar att det inte forskats så mycket på parasiten i Sverige eftersom den är relativt ny. Den gömmer sig i kroppen över vintern och lär inte övervintra på bete. Frågan är när vintern börjar, är det temperaturstyrt eller kanske ljusstyrt? Det är ju lite skillnad på start och slut på vintern om man jämför Skåne och Lappland t ex. Sen vet man inte om den klarar att övervintra milda regniga vintrar.

zeina66

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 11 jun-14 kl 11:10 »
Nej och sist jag kollade så hade man inte riktig koll på det bland proffsen heller. Gissar att det inte forskats så mycket på parasiten i Sverige eftersom den är relativt ny. Den gömmer sig i kroppen över vintern och lär inte övervintra på bete. Frågan är när vintern börjar, är det temperaturstyrt eller kanske ljusstyrt? Det är ju lite skillnad på start och slut på vintern om man jämför Skåne och Lappland t ex. Sen vet man inte om den klarar att övervintra milda regniga vintrar.

Tack för svar!
Men den har verkligen brett ut sig! Baggköpare återkommer till mig fr skåne och köper hos mig för de kan inte hitta haemonchus-fria gutar i skåne - som inte är släkt med deras får....

Jag skulle gärna köpa in obesläktat bagglamm men om den har parasiteten (träckprov) så måste den stå uppstallad hela vintern - för säkerhets skull - vet inte om jag vägar chansa!
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser