Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trött tacka som haltar  (läst 1775 gånger)

wahlgrens

• Uppland
Trött tacka som haltar
« skrivet: 11 maj-14 kl 21:40 »
Jag har en tacka som fick tvillingar för några veckor sedan. För ett par dagar sedan började hon halta. Jag har kollat benen och klövar, men upplever inte att smärtan sitter där. Snarare verkar hon stel, möjligtvis att smärtan sitter högre upp, mot skuldror eller ryggen. Hon haltar inte solklart på ett ben, utan det ser ut som det varierar. Hon är ganska smal för tillfället, men jag har precis släppt ut dem på bete så det borde vända snart när hon får frossa i gott färskt gräs...

Det jag undrar är väl egentligen. Kan hon ha någon typ av brist som gör henne stel? Hur länge kan man avvakta innan man bör kontakta veterinär?

olivia.k

• Jämtland
SV: Trött tacka som haltar
« Svar #1 skrivet: 11 maj-14 kl 21:58 »
Har hon gått inne så lär hon inte gjort illa sig. Jag hade en tacka som vrickade foten i vintras och haltade i 3 dar, men det gick över.

Detta kanske passar din tacka:

"Juverinflammation måste behandlas snabbt av veterinär. Isolera tackan och hennes lamm. Ge lammen mjölkersättning. Tecken på juverinflammation kan vara att tackan haltar på ett bakben, juverdelen är varm, svullen och öm samt att lammen är hungriga."
http://www.lansstyrelsen.se/vasternorrland/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/djurskydd/Fåråret%20VG.pdf

wahlgrens

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 11 maj-14 kl 22:39 »
Jag får  känna igenom henne igen. Fåren går ute året om... så visst kan hon ha snubblat eller nått, men det är ingen terräng att tala om i vinterhagen.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 13 maj-14 kl 09:03 »
Efter noggrann genomgång av tackan hittar jag fortfarande ingenting som tyder på skada, avvikande juver, svullnad, fel med klövar. Ingenting.

Ger henne nu kraftfoder med extra selen om det kan vara selenbrist som är orsaken? Skadar inte att försöka. Ska ringa veterinär nu.

hustran

« Svar #4 skrivet: 13 maj-14 kl 11:16 »
Du kanske skulle ge henne rejält med B-vitamin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 2 användare
voocie, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser