Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur isolerar man bäst?  (läst 3546 gånger)

ElvisHusse

• Gäst
Hur isolerar man bäst?
« skrivet: 10 maj-14 kl 18:23 »
Hej alla.

Jag har letat runt efter ett svar på min fråga men inte hittat ett bra svar. Så jag frågar er. Hur isolerar man sitt hönshus bäst alternativt mest prisvärt. En fråga till dök upp nu hur löser ni er ventilation i hönshuset på vintern? kan tillägga att jag bor i skåne så vet ni mer om klimatet. Tacksam för alla svar. MVH Patrik

Alexn72

• Skåne
SV: Hur isolerar man bäst?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-14 kl 07:38 »
Billigast, vad du kommer över på blocket eller liknande
Jag isolera mitt med frigolitskivor samt gullfiber

Micke1

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 maj-14 kl 11:42 »
Jag kan ge dig ett billigt alternativ :D
Kände en gammal gubbe som hade cykelaffär och de var förpackade i wellpapp
för att inte skadas vid transport.  Wellpappen spikade han upp på väggarna och han hade varmt och gott mitt i vinter i sitt annars o isolerade träskjul . Klädde även in hönshuset med wellpapp . spika upp nytt ovan på det gamla så blir det bättre och bättre isolerat samt ser nytt ut var gång. Wellpapp kan du säkert få gratis någonstans.
Kom i håg att det är den stilla liggande luftspalten som isolerar.

alt 2 är som i gamla dagar halm eller spån i väggarna samt vind papp så att luften står stilla i väggarna.

Angående ventilation så får du ju antingen sätta in en ventil eller borra några hål med ett lock över så du kan reglera flödet. ;D 

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 11 maj-14 kl 13:00 »
Frigolit funkar om en bygger in det, annars försöker hönsakräken äta upp det. Gullfiber funkar väl, men är precis som frigolit, idealiskt bomaterial för möss och råttor.
Bygg fack i väggarna och fyll mellanrummet med kutterspån (och lite kalk för säkerhets skull), för det kan inte gnagarna boa och gräva gångar i, eftersom det rasar ihop.
Till ventilation kan en bygga en lufttrumma ut genom taket, samt tilluft med hjälp av ventiler eller öppningsbara fönster.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Micke1

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 11 maj-14 kl 21:34 »
Ja frigolit är bra isolering.Och den fungerar samtidigt som fuktspärr också.
Vilket man ska vara försiktig med . Fukten stannar kvar i konstruktionen med grogrund till röta och mögel om man inte gör rätt.

Halm eller spån blandat med kalk samt vind papp är bra så att konstruktionen kan andas och torka ut om den skulle bli fuktig. Samt att ohyra och möss inte tycker om kalken.
Så följ skräptantens råd. o:)

Klara

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 08 jun-14 kl 15:37 »
Hej har samma funderingar. Gör iordning ett hönshus i ett utrymme hopbyggt med dasslängan. Brädväggar med rätt breda springor så jag har satt ett lager wellpapp över hela ytan. De flesta väggarna är naturligt reglade i konstruktionen. Jag har en massa mineralull (Paroc) i garaget från förra ägaren. Kunde vara bra att bli av med den men kommer man att få massor av möss i väggarna? Har annars tänkt kutterspån men det verkar knöligare att få på plats. Min masonit är olika spillbitar så det blir lite pussel och några extra reglar. Och sedan borde jag kanske måla masoniten? Eller funkar det att kalka? kan man göra ngt med mineralullen så den inte blir lika aptitlig för musarna?
Den väggen somm vetter mot ett utedass är ju en "innervägg" och helt slät och oreglad. Kan jag ha den oisolerad? Känns onödigt jobbigt med mineralull och masonit där... Skulle kanske haft tretexskivor eller nåt? Men finns det nuförtiden?

Och så undrar jag som en bifråga: Hur ska sittpinnarna egentligen vara beskaffade för att vara mysiga för hönsen (dimension, runda?)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 10 jun-14 kl 12:24 »
Och så undrar jag som en bifråga: Hur ska sittpinnarna egentligen vara beskaffade för att vara mysiga för hönsen (dimension, runda?)
Trädgrenar funkar utmärkt, såga av i lagom längd, bara. Hur grova de ska vara beror på hönsens storlek.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

100%Fia

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 13 jul-14 kl 22:22 »
  Jag har hör att isolering med fårull ska vara välfungerande. Enkelt billigt om man har tillgång till fårull :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 2 användare (1 dolda)
Kycklingen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser