Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gampärlhöns  (läst 1978 gånger)

nyaemma

  • Inlägg: 5
    • Småland
Gampärlhöns
« skrivet: 05 maj-14 kl 21:41 »
Är det någon som har gampärlhöns (vulturine guineafowl )?
nyaemma

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Gampärlhöns
« Svar #1 skrivet: 18 maj-14 kl 12:53 »
Det ska finnas några i Sverige som har men det är tydligen en mycket svår fågel att hålla då den är otroligt känslig för kyla och fukt samtligt som den inte mår bra om den inte har stora ytor. Har för mig att jag såg en annons på ett par för ett par år sedan till det facila priset av 5000kr ;)

I vilket fall som helst så får man inte glömma bort att de vanliga pärlorna är domesticerade under lång tid medan Gampärlan fortfarande är en vild fågel. Förmodligen därför den är svår att hålla i vårat klimat då den i vilt tillstånd har rätt stora revir i väldigt varmt och torrt klimat (Svannen i Ethiopien, Tanzania och Kenya)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Gampärlhöns
« Svar #2 skrivet: 18 maj-14 kl 13:58 »
Jag såg också annons och kollade med annonsören.  Jag fick uppfattningen att det enda vettiga sättet att hålla dem här vore om man hade ett väldigt stort växthus med värme, typ som för växter att exotiskt ursprung.

Jag insåg att det nog var rätt hopplöst och dyrt att chansa på


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser