Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  belgisk jätte/fransk vädur  (läst 6229 gånger)

Sally

belgisk jätte/fransk vädur
« skrivet: 15 mar-07 kl 18:49 »
Hej! Jag har haft "småkaniner" tidigare och funderar på att adoptera två korsningar (belgisk jätte/fransk vädur). Jag vet inte så mycket om raserna mer än att jag sett dem och det jag läst på internet. Vilken är största skillnaden mellan dessa stora raser och de små (förutom att de tar mer plats och att de äter mer  ;D) Har hört  att de ska vara lugna i humöret och att man måste vara noga med deras diet, särskilt när de växer. Någon som kan ge goda råd eller tipsa mig om var jag kan skaffa mer information?

Sally
Går det...så går det!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:belgisk jätte/fransk vädur
« Svar #1 skrivet: 16 mar-07 kl 08:07 »
Det stämmer bra det att det är trevliga lugna raser, framförallt fransk vädur som är nästan sinnesslö   ;)

Jätten kräver mycket mat de första 8 månaderna som den växer, därefter skall man endast underhålls utfodra med kraftfoder eftersom de annars blir feta och får hakpåse, hos honan är detta en big no-no.

Jätten växer tills den är ca 14 månader, mellan 8-14 går tillväxten långsammare.

Jätten dricker i vuxen ålder ca 1/2 liter vatten i dygnet under vintern och upp emot 2 liter/dygn sommartid.
Den skall alltid ha tillgång till vatten annars äter den inte ordentligt!

Första parningen av en Jätte skall göras tidigast efter 8 månaders ålder och innan 14 månaders ålder.

För Fransk Vädur gäller ungefär samma riktlinjer, vet dock inte hur länge de växer, men det vet kanske någon annan?

/Kimma...uppfödare av Belgisk jätte
« Senast ändrad: 16 mar-07 kl 08:10 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 16 mar-07 kl 17:22 »
Jätten är........ja, sinnesslö var väl att ta i :) Men nära på dumsnäll och lite bufflig. Så där att dom kan knuffas bra vid matskålen. Mest av iver och menar inget illa. Men för mig personligen, är det storleken som drar. Till sinnet tycker jag själv att dom är....öh.....lite tråkiga? :) På det sättet är ettriga, pigga gotlänningar roligare. Kul med kontraster och personligheter!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 16 mar-07 kl 17:30 »
Jätten är........ja, sinnesslö var väl att ta i :) Men nära på dumsnäll och lite bufflig. Så där att dom kan knuffas bra vid matskålen. Mest av iver och menar inget illa. Men för mig personligen, är det storleken som drar. Till sinnet tycker jag själv att dom är....öh.....lite tråkiga? :) På det sättet är ettriga, pigga gotlänningar roligare. Kul med kontraster och personligheter!

Jag skrev nästan   ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 16 mar-07 kl 19:35 »
Till Kimma
 Läste att man ska para jätten innnan den är 14 månader, gäller det även tysk jätte scheck tror du. köpte en hona på lu som var 15 månader, och tänkte snart sätta ihop henne med hanen, är det större risk att det blir komplikationer vid födslen om det blir senare, är några månader allvarligt  ???
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 16 mar-07 kl 20:46 »
Det beror nog lite på om hon har haft en kull innan.
Personligen skulle jag nog rekomendera att para henne ganska snart om hon inte fått nån kull tidigare. Mindre kaniner är benägna att bli sterila när de närmar sig 2 års strecket, vet inte hur länge det dröjer för stora raser så som Tysk jätte scheck och Jätte men faktum är att deras bäcken stelnar ju äldre de blir och om de inte får ungar innan dess kan de få svårt att föda fram ungarna. Det är det stora problemet hos för gamla Jättar i alla fall.

/Kimma

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 17 mar-07 kl 12:31 »
jag tror inte att hon har fått kullar innan. men jag ska iväg på praktik under en längre tid nu ( då jag hade tänkt hälsa på dig) och jag vill inte att ungarna ska födas innan jag kommer hem igen. min man har inte riktigt samma intresse som jag..... tanken var att det skulle bli ungar nån vecka efter att jag har kommit hem.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

sube

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 17 mar-07 kl 17:18 »
Sinnes slö   ;D
Ha Ha, vilket uttryck. Jag har ca 15 FV och ingen är sinnes slö. Jag tycker att dom är otroliga personligheter som gärna kommer fram och vill bli kelade med. Inte så mkt "sitta i knä modellen", dock. Jag har flera raser och måste säga att FV står mig närmast om hjärtat. Aldrig några problem. sociala och smarta. lite "hundlika" i sitt sätt tycker jag. Dessutom mycket bra mödrar som får stora kullar som dom sköter utomordentligt. I alla fall mina.  :P
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 17 mar-07 kl 17:50 »
 :-[     ;D

Sally

« Svar #9 skrivet: 18 mar-07 kl 12:46 »
Tack för alla tips! Det ska bli spännande att ta emot de "små" liven! Vi får väl se om de är buffliga, "sinnelsslöa" ;D eller bara hundlika...

Sally
Går det...så går det!

Iram

• Kråkbackens kaniner
« Svar #10 skrivet: 19 mar-07 kl 23:35 »
Jag har just nu 4 vuxna jättar och 16 ungar. Jag älskar den rasen!
De är så stora och goa och sällskapliga och nyfikna och buffliga.... :D

Crappy

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 20 mar-07 kl 07:14 »
Jag har/haft både Frassar och Jättar.  Jag upplever att Jättarna är piggare än Frassarna. Jag kan hålla med om att Frassar är sinnenslöa om mat finns med i bilden. Mina Frassar är inte rädd för hundar om det finns mat i skålan.
Dock är både Frassar och Jättar väldigt goa och aldrig visat mig någon agresivsida. Hade Gotlandskaniner förut och där hände det att man var tvungen att slakta djur för att de var inte var snälla.

Både Jättar och Frassar behöver stora yter för att må bra sedan en massa mat.

Lycka till med dina kaniner!

Mindy

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 apr-07 kl 17:47 »
Har aldrig haft någon "jätte", men flera franska vädurar samt dvärgvädurar hermeliner och mindre blandraser. Tycker att franska vädurar motsvarar mina önskemål på "sällskapskanin" alldeles utmärkt eftersom de inte är så fega av sig. Fungerar utmärkt tillsammans med mina andra djur (hundar och minigris, bland annat)! Under uppsikt, givetvis!
En trevlig ras! :)

matterik

• http://kaniner.matterik.com
SV: belgisk jätte/fransk vädur
« Svar #13 skrivet: 01 sep-09 kl 13:23 »
Jag undrar över maskstorlek på höhäck för belgisk jätte. Jag har just nu 35 mm x 35 mm. Dvs jag har trådbacksnät med denna maskstorlek som höhäck. Jag tycker att jag aldrig ser min jätte äta av höet så jag undrar om det kan vara för liten maskstorlek.

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser