Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jakar..  (läst 12770 gånger)

trottoarbonden

Jakar..
« skrivet: 15 mar-07 kl 02:20 »
Jag har lite funderingar angående att äga en jak,,
vart finns det nån upp födare, foder,att ha, och pris??? MM,,,

tack på förhand,,

Balbina

• -
SV: Jakar..
« Svar #1 skrivet: 15 mar-07 kl 10:06 »
Jaken trivs alldeles utmärkt i vårt svenska klimat. Och den är ett bra alternativ till kon då den behöver mindre bete.
Här en länk till en jakuppfödare i skåne: www.hejdeholm.se/Jak.htm

Rödskägg

• Småland
« Svar #2 skrivet: 15 mar-07 kl 14:36 »
Måste finnas en so har jakar utanför Sörping någonstans, kommer i håg att det var en på rymmen för några år sedan, men ej varifrån. Det var iaf inte från Kolmården även om de släpper ut djuren lite hur som helst.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 mar-07 kl 18:52 »
Jovisst finns det jakar i Sverige, jag bor nära Eslöv och där finns en hel hoper. Tror inte den feta myllan är det bästa för dem, vad jag vet trivs de bäst med torftigt bete, och gärna tunn luft.
Liksom häst och åsna kan korsas, så korsas de med våra kor, vet inte vad de kallas då.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #4 skrivet: 10 nov-08 kl 15:11 »
Tar upp en gammal tråd så ni kan få lite mer ny information om vad som sägs om jakarna där ute i vida världen. Fick idag ett mail från Internationella Jakorganisationen IYAK www.iyak.org som handlade om jakar respektive vattenbuffels förträfflighet för "hobby-bönder":

http://www.hobbyfarms.com/livestock-and-pets/yaks-water-buffalo.aspx
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 22 mar-10 kl 23:51 »
Såg en annons på blocket för några dagar sedan och blev förvånad att det fanns sådana djur här i Sverige. Nu är min nyfikenhet väckt. Gick in och sökte här i alternativ och hittade denna tråd.

Någon här som äger en JAK?

http://www.blocket.se/hoor/JAKAR___ett_alternativ_till_det_traditionella_26351097.htm?ca=20&w=3

Foto och text ur annonsen: Jakar som ursprungligen kommer från de höga bergsmassiven i Asien fungerar ypperligt hos oss i Skandinavien. De är mycket effektiva foderomvandlare och man räknar med att det går 3-4 jakar på en vanlig ko. På vintern gör de som det vilda, dvs sänker sin metabolism. Våra jakar utfodras endast med hö/ensilage, inget kraftfoder. De klarar sig ute året om, men vill gärna ha tillgång till vatten att bada i sommartid. Förutom ett fantastiskt kött kan man även ta tillvara på ullen (som sägs vara minst lika fint som kashmir) och utnyttja djuren som packdjur.
« Senast ändrad: 22 mar-10 kl 23:58 av getalina »

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 24 mar-10 kl 16:48 »
Då jag bodde i Säffle träffade jag någon som hette Anna-Lena som hade tre jakar. Hur det är nu vet jag inte, men då behövdes specialtillstånd från jordbruksverket. Har för mig att dom var dyra.
Hon fick den ena tjurkalven efter den andra och eftersom hon inte hade plats för fler än tre och inte lyckades sälja dem så blev det slakt. Inte roligt, det är väldigt fina djur. Hon sa att det var lättare att sälja kvigor. Hon var tovningskonstnär och hade dem för ullens skull.

getalina

• Halland
« Svar #7 skrivet: 24 mar-10 kl 17:24 »
Undrar hur mycket mjölk den ger?

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #8 skrivet: 25 mar-10 kl 02:10 »
Då jag bodde i Säffle träffade jag någon som hette Anna-Lena som hade tre jakar. Hur det är nu vet jag inte, men då behövdes specialtillstånd från jordbruksverket. Har för mig att dom var dyra.
Hon fick den ena tjurkalven efter den andra och eftersom hon inte hade plats för fler än tre och inte lyckades sälja dem så blev det slakt. Inte roligt, det är väldigt fina djur. Hon sa att det var lättare att sälja kvigor. Hon var tovningskonstnär och hade dem för ullens skull.

Spännande! Är de lätta att hantera då?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 25 mar-10 kl 03:21 »
Nar jag reste i Mongoliet traffade jag manga snalla jakar. Jag vet inte om det var for att dom var vana vid manniskor eller inte men dom stod snallt stilla och tittade pa en vad man en gjorde. Valdigt latthanterliga var dom jag sag i allafall, det var inga problem att rida barbacka, men fort gick det inte.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 25 mar-10 kl 12:15 »
enligt vad jag har läst så måste man vänja jakar vid kontakt med folk redan då de är små, annars kan de bli "ganska vrång" minst sagt. många uppfödare flaskmatar tydligen sina kalvar istället för att låta mamman sköta det för att undvika "besvär" när kalven väl har blivit stor.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

TheoA

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 11 apr-10 kl 21:29 »
Dom ska ha tillgång till vatten att bada i vet jag :)
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

TheoA

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 31 dec-12 kl 16:44 »
Om det är våtmark är jakar perfekt. Jakar gillar att stå i lite vatten när det är varmt.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #13 skrivet: 04 jan-13 kl 19:29 »
spännande djur!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

sirkisla

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 22 aug-13 kl 17:50 »
Någon som vet hur jakar betar? Jag har för lite betestryck med mina hästar, det blir rator med långt gräs, funderar på ett djurslag till för att helst slippa betesputsa.
Då tänkt kor. Kor och hästar i kombination brukar bli fint betat. Kanske jak? Kor sveper väl i alla fall av gräset med tungan. Hästarna gnager på det godaste, kort kort kort....
Får och getter har också övervägts, men det känns samtidigt som att de äter för lite per individ och vill inte ha en jätteflock...

getalina

• Halland
« Svar #15 skrivet: 22 aug-13 kl 22:28 »
Jaken ser ut som en buffel, har svans som en häst och grymtar som en gris. Jakar är intelligenta djur med många personligheter.

Kul djur.  ;D

Men det verkar som vanliga kossor äter mer än Jakar.

http://hejdeholm.se/?page_id=12

sirkisla

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 28 sep-13 kl 19:36 »
Någon som vet hur jakar betar?

Blir mer och mer kär i dessa djur!
Hittade just: http://www.fao.org/docrep/006/ad347e/ad347e00.htm
som verkar vara boken med stort B när det handlar om fakta om jakar.
FN:s livsmedelsorgan FAO har gett ut den. Ska läsa bums.

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser