Klippa purjolök innan utplantering?

Startat av Kanin-Eva, 24 Apr-14 kl 16:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mitt i Planeten

Axima purjo, sådd från frö. Kommer inte att klippas  :-[ för då är det klippt!

Nästa bild är asiatisk gul lök som jag har haft ute trots kylan och frost på morgontimmarna. Den gror i alla fall och efter 2 veckor tittar de första fram.

johena

Jag får väl göra ett inlägg i debatten också. Jag bor i Dalarna, zon 5-6 ungefär. Sår purjo sista dagarna i februari. Klipper dem kontinuerligt till 6-7 cm, samt börjar gödselvattna efter ca. en månad. Har dem i ett fönster inomhus, dock inte rätt över elementet utan på en hylla i fönstret. Vi har i svenska mått mätt ganska svalt inomhus- 17-20 grader. Blir superfina plantor, stadiga och lätthanterliga. Skördar från slutet av juli till nu, d.v.s. de står kvar i jorden( inbäddade i halm och löv) hela vintern eftersom jag väljer tåliga sorter. Blir mycket kraftiga och fina.

Brukar använda sorterna Hilari, som är tidig samt S:t Victor, som är sen. Har gjort på detta sätt i ganska många år. Jag vill verkligen rekommendera klippning! Fick lära mig det av en van och erfaren självhushållare. Inget hokus-pokus, utan ren erfarenhet och kunskap. Purjo behöver också mycket näring. Jag skämmer bort plantorna, vilket jag har igen vid skörd. Absolut ingen övergödning, men de får det de ska ha. De vill sedan växa i en djup och näringsrik jord, så mår de bra. Jag sätter dem i diken, vilka jag fyller med gräsklipp, fårskit, jord, kompost och annat som är gott för plantorna. Gillar både det vita och det gröna på plantan. Tycker inte det är jobbigt att bleka dem, därför göra jag det, men jag äter även det gröna. Ibland sår jag snabbväxande växter på åsarna mellan lökarna, funkar finfint det med!
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

johena

Här är en bild. Har inte klippt dem på 4-5 dagar, är kanske 11-12 cm. De växer mycket snabbt!
Orsaken till att de står i keso-burkar är att de är djupa, vilket purjons rötter mår bra av. Men det går såklart med grundare kärl också. Jag försöker också se till att de har nån eller ett par centimeter till nästa planta. Skolar sällan om purjo, utan lägger i 2/3 gödslad jord och 1/3 såjord högst upp.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

228 Gäster, 0 användare