Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årsförbrukning av el  (läst 8397 gånger)

Suresh

• -
Årsförbrukning av el
« skrivet: 14 mar-07 kl 14:33 »
6000 kWh/år för en fristående bostad ligger jag på idag.

Bra/dåligt ?
« Senast ändrad: 14 mar-07 kl 19:50 av Suresh »

Skytten

• Skåne
Re:Årsförbrukning av el
« Svar #1 skrivet: 14 mar-07 kl 14:51 »
Svårt och säga! Värmer du vatten på el? så är det rätt lite, annars är 500 Kw/mån lite mer än jag använder, men jag värmer inte vatten ofta med el.
De flesta har nog högre förbrukning än du
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 mar-07 kl 15:01 »
Vi ligger på 13279 kWh om året = 1106 kWh/månad. Det tycker jag är vansinnigt mycket. Vi är i och för sig rätt många.

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #3 skrivet: 14 mar-07 kl 15:08 »
Häum....Vi har dock ett väldigt stort hus som värms med el + vedspis och kakelugnar. Uppåt 30000 kWh/år tippar jag. Men i vårt hus bor på bottenvåningen två vuxna och två barn och på övervåningen två vuxna under 25 som dushar mycket och vill gå i linne inomhus >:(. Sen de flyttade in så har våran elförbrukning ökat med 7000:-/ år. Det är alltså varmvattnet som kostar.

Sommarens projekt blir alltså en vedpanna!! + en solvärmare till varmvattenberedaren.
« Senast ändrad: 14 mar-07 kl 15:10 av Linnea-maria »
kan själv

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 mar-07 kl 16:25 »
Visst tusan kostar varmvatten pengar! jag hade ett tag en elpatron för detta i pannan, men det kostade med dagens elpriser ungefär en tusenlapp i månaden. Har man el till varmvatten är pannan inte det effektivaste. Nu eldar jag en brasa för varmvatten i pannan, utanför eldningssäsongen och då har jag varmvatten och tusenlappen. Sol till varmvatten är ett bra sätt, men ännu har jag inte kommit på eller haft tid att hitta ett sätt som inte kostar stjortan, eftersom jag har gott om ved, har jag inte någon hög alternativkostnad att räkna hem det mot.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #5 skrivet: 14 mar-07 kl 17:03 »
Hej

Vad beträffer elförbrukningen, så ligger den nu på 10000 kWh/året.
Huset är på knappt 100 m2, bebos av 11/2 vuxna (jag är borta halva året). Uppvärmning: direktverkande el (lönar sig inte att göra om till vattenburen).
Vedförbrukning förförra vintern 2 m3, alltså ungefähr 5000 kW plus 12500 kWh under det året, summa sumarum: 17500 kWh energi.
Förra sommaren kom en luft/luft värmepump på plats (21000 riksdaler).
Energiförbrukningen totalt för det året blev sammanlagt 10000 kWh.
Dessutom blev inomhusluften bättre och värmen jämn fördelad.
Besparingen ca 5000 kr. Värmepumpen är betalt om ca 4 år. Så 4 år till för att kunna köpa en ny. Beräknat livslängd 15 till 20 år, så kalkylen ligger helt klart på plus.

El-diga hälsnigar

Kap Horn

Suresh

• -
« Svar #6 skrivet: 14 mar-07 kl 19:52 »
OK - det förklarar en del.

Jag har en varmvattenberedare i reserv för gästers bekvämlighet.

Den har använts 3 ggr under lika många år.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 14 mar-07 kl 20:04 »
jag gjorde av med 6124kWförr året och den störta delen av det är varmvattnet mvhpraline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Pastorn

• -
« Svar #8 skrivet: 15 mar-07 kl 08:27 »
herregud, själv bränner jag ca 40.000 kwh om året :o
visserligen är det till två bostäder men ändå...
jaja, håller på att dra in vattenburen värme åtmindstone i ena kåken, skulle blitt klart denna vintern ::) men nästa vinter skall det bannemej va färdigt ;)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #9 skrivet: 15 mar-07 kl 09:14 »
Vi gör åt knappt 4200 kWh/år. Eftersom vi eldar för både värme och varmvatten så ligger den förbrukningen utanför. Det mesta går till de två frysarna för resten är smågrejor, typ kyl, dator, radio, lampor, vattenpump och cirkulationspumpar.

Det blir ju en jäkla skillnad om uppvärmning och varmvatten ingår i antalet kWh/år och då är ju även boendeytan och antalet personer intressant, annars har det ju mindre betydelse.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

eka

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 15 mar-07 kl 21:51 »
Ett riktvärde jag brukar räkna med är 5000KWh för hushållsel. Brukar stämma ganska bra. Själv förbrukar jag 8000KWh men är lite slösaktig med olika saker.
Räknar man in el till allt så hamnar man på ca 25000KWh Det blir alltså ca 20000KWh till värme och vatten.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

vilde

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 17 mar-07 kl 23:07 »
Ca 4500 kwh/år brukar jag hamna på. Då eldar jag med ved för värme och varmvatten + solfångare.

Hasse

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 mar-07 kl 21:43 »
1500 kWh om året. Datorn tar hälften, resten till kyl, frys, motorvärmare  och lyse.

Vitis

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 21 mar-07 kl 21:57 »
1500 var inte så illa ... har du nån specell strategi för att komma så lågt eller är du bara sparsam ?

Här går ca. 6-7000kWh/år, varmvattenberedaren drar såklart en del och så värms huset just nu med lysrör  ;D som det står små plantor under. Eftersom vi gillar att baka o laga mat går det en del till spisen också. I övrigt vedvärme i en kamin och ca 10m3 välstaplad björkved.

Hasse

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 mar-07 kl 22:11 »
Min strategi är att hellre frysa än använda elvärme.  All värme kommer från ved och även det allra mesta av matlagningen. För några år sedan, när jag körde Internet på en bärbar, var jag nere på 600 kWh på ett år. Då var det kyl och frys som drog så förfärligt mycket. :-)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #15 skrivet: 21 mar-07 kl 22:37 »
11700 kWh, inklusive gårdsel och varmvatten. 21-25 C inomhus vintertid. 180 kvadratmeter hus. 2 vuxna 2 småbarn.

Värmer med ved i kamin. Ca 10 kubikmeter per år.

Schablonen är väl 5000 för hushållsel, 5000 för varmvatten, och resten för värme. Vi gör alltså av med lite mer, men då är elvärmen på i badrum och tvättstuga (16 C), plus gårdsel.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

vilde

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 22 mar-07 kl 14:04 »
Citera
För några år sedan, när jag körde Internet på en bärbar, var jag nere på 600 kWh på ett år

Hasse, du måste ju ha en skyhög kostnad per kwh. Tyvärr så gynnas de som vill använda lite el inte med nuvarande prissättning. Jag antar att du lever själv eller i varje fall utan barn annars hade du inte klarat dig på så lite eller har jag fel?

Hasse

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 mar-07 kl 09:16 »
Hasse, du måste ju ha en skyhög kostnad per kwh. Tyvärr så gynnas de som vill använda lite el inte med nuvarande prissättning. Jag antar att du lever själv eller i varje fall utan barn annars hade du inte klarat dig på så lite eller har jag fel?
Du har helt rätt. Litet hus, ingen familj. Stackars konventionella stadsbor säger: Men hur kan du leva så här?  Jag svarar: Vänta bara ...

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #18 skrivet: 23 mar-07 kl 11:55 »

Skyhög kostnad per kWh innebär fortfarande att den som förbrukar 600 kWh betalar betydligt mindre än den som förbrukar 16 000 kWh. I riktiga pengar.

Endast en ekonom bryr väl sig om ngt annat än totalkostnaden. Och politiker förstås.

"Kostnaden per kWh ökar om vi konsumerar mindre pga fasta avgifter, så det är ingen idé att spara."

Visst. Ligger som sagt på 11000 kWh själv. Kan jag pressa ner det under 10 000 kWh så får jag 3000:- per år av Fortum i form av lägre fast avgift. Krävs inte mycket, om inte annat skulle ett 400W vindkraftverk (som ger 120 W i snitt) pressa ner det med 2.4*365=1051 kWh. Skulle betala sig enbart på nätavgiften på 3 år. Hm.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 23 mar-07 kl 12:33 »
Ja rent ekonomiskt, är det så att en mindre räkning är bättre än en större.

Jag gör av med el för 70:-/mån. Räkningen är ca 450:-, så KWh priset är en bit över 2 kr.

Det skulle inte behövas ett så stort eget kraftverk, för att producera den ström jag behöver.

Tyvärr är det svårt, för man behöver ström hela tiden, och få ett system som ger detta, för 450/mån är inte lätt att skaffa.

Ständigt behöver jag knappast mer en ett knapp kilowatt, men under korta stunder upp till 4 kw, blir man inte helt självförsörjande är det inte lönt att  bygga något för att ge 4 kw ständigt, fasta kostnader tar ju det mesta av kostnaden när förbrukningen är liten.

Ett vindkraftsverk som ger tillskott, lönar sig bäst för en som MÅSTE använda tusentals mer KWh.

Tom ett litet verk, den förbrukningen som man ständigt har 24 tim om dygnet, blir väldigt mycket, toppbelastningarna är ofta tillfälliga och brukar vara ungefär hälften av förbrukningen, kanske man kan säkra ner från leverantören t.ex.
« Senast ändrad: 23 mar-07 kl 12:38 av Skytten »

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 1 användare
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser