Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spån/torv?  (läst 7893 gånger)

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
spån/torv?
« skrivet: 14 mar-07 kl 13:15 »
Hej. Jag undrar vilket strö som är bäst i hönshuset? Jag har hört att man ska ha hälften spån och hälften torv, men varför? Går det inte lika bra att ha bara spån eller bara torv? Hönsen vi hade förra året hade kalkben och ohyra och vi fick göra oss av med dem och sanera hela höns huset. Vi fick även rådet att låta huset stå tomt över vintern så att ev ohyra skulle dö ut. Finns det några hönsraser som är mer motståndskraftiga än andra mot tex kalkben? Tex om de har fjädrar på benen eller inte? Vad ska vi titta efter på hönsen så vi inte råkar ut för samma sak igen? Snälla ge mig tips! Jag längtar efter kukeliku på morgonen :D ???
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

orloff

• Gäst
SV: spån/torv?
« Svar #1 skrivet: 14 mar-07 kl 14:41 »
Torv gör att dammet blir så svart därför gillar inte jag det utan kör med vanligt spån men man får väl pröva sig fram.  Benbefjädrade höns får inte kalkben lättare än andra. När djuren köps in, titta på avelsdjuren som går där, har de kalkben så köp inte. Har alltför många vänner som åkt hem tomhänta efter besviken resa.  Köp av en "känd" uppfödare, ta kontakt med en förening där ni bor de brukar hjälpa till.    Lycka till!

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 mar-07 kl 14:44 »
Jag hade enbart torv till mina vaktlar och höns. Jag hade inte djupbädd utan bytte ofta. Detta var begärligt för odlare, så det jag inte själv behövde blev jag lätt av med. Skulle jag spridit det i trädgården skulle nässlorna snabbt tagit över.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

philips

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 mar-07 kl 16:28 »
Jag har bara spån förut blandade jag med torv . Jag tycker det dammar så av torven både tak o väggar blir brunt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 14 mar-07 kl 18:12 »
Använder spån och lite halm. Det fungerar bra  :)

Kalkben/benkvalster
går ju att behandla bort med tålamod.
Inte nödvändigt att avliva dem...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sia

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 14 mar-07 kl 22:39 »
Jag andvänder bara spån, sneglade lite på torv på lantmännen, men det var ju ruggigt dyrt  :o läste om någon som skrev att det lönade sig ändå, men vi kör spån som vanligt...
Sen blir det så ljust och luktar så gott när det är nystädat med kutterspån  ;D
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Lena A

« Svar #6 skrivet: 15 mar-07 kl 10:02 »
Jag använder enbart kutterspån och tycker det fungerar bra. Som Sia säger, luktar det gott när det är nystädat.  :D

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #7 skrivet: 15 mar-07 kl 13:01 »
Jag har provat spån hos ena gruppen och torv hos den andra för att kunna jämföra; här är min åsikt;

+ för torv
hönsen sprätter mer i torven
komposteras snabbare, bättre miljöval
ypperligt som "sandbad"
drygt

- för torv
dammar ordenligt
kan "klegga igen" kycklingarnas ögon
dyrt
funkar inte så bra i reden

+ för spån
luktar gott
billigare
kan användas i reden

- för spån
komposteras på lång tid, sämre miljöval
funkar inte så bra som "sandbad"

Har nu övergått till enbart spån, inte för doften och priset utan för att slippa torvdammet.
Kommer att köpa hem lite torv till "sandbad"
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 16 mar-07 kl 11:18 »
Kalkben är inte ärftligt, däremot smittsamt (eller vad man ska kalla det). Har dom vuxna hönsen och tupparna det, så är det stor risk att kycklingarna oxå har fått benkvalstren.

Vad gäller strö är hackad halm alldeles utmärkt. Dammar inte mycket, luktar gott, hyfsat lättkomposterat och dessutom har hönsen sysselsättning/matjakt när dom får nytt strö; det finns alltid ett och annat sädeskorn kvar som tröskan har missat :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #9 skrivet: 17 mar-07 kl 10:24 »
Åh vilka underbara människor ni är som svarar så snabbt,tack ;D.
Grimla. Jag vet att det går att få bort kalkben med mycke tålamod, men våra höns/tuppar och kycklingar fick nog någon annan ohyra också. När vi började behandlingen av av benen så upptäckte vi att det kröp små svarta djur på benen och under vingarna på de som hade "skrovliga" ben. Vi tittade då på alla djuren och de hade samma kryp på sig.Vi fortsatte behandlingen så gott vi kunde men sen blev de sjuka och dog en efter en  :(. Vi tog kontakt med distriktsveterinären och sedan SVA. De rådde oss att ta bort alla djuren, även kycklingarna. Det var bland det jobbigaste vi någonsin gjort :'( När vi sedan skulle göra rent hönshuset så kröp det överallt, det var hemskt!!
Orloff. Var kan vi hitta en "känd" uppfödare? Hur hittar vi en "hönsförening"? Jag har provat att "googla" men kom bara till privata sidor typ 100 mil från oss!
I och med alla svar vi hittils fått så kommer vi närmre och närmre vårt saknade kukeliku  :D.
Hälsningar Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Steve

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 mar-07 kl 11:36 »
Vi har hälften strö och hälften halm! Hönsen gillar att krafsa runt i höet och älskar att ha det i redena, det känns som det blir varmare med hö också..

Angående benkvalster: Vi fick en Plymonth Rock förra året som hade benkvalser, och den har nu smittat de flesta andra! Jag vet inte hur jag ska göra för att få bort det, för jag kan inte lyfta upp hönsen för ingen har lärt dem det. Hur gör man då om man inte kan ta i hönsen? Måste jag använda våld?

Sandåsa

« Svar #11 skrivet: 19 mar-07 kl 12:39 »
Angående benkvalster: Vi fick en Plymonth Rock förra året som hade benkvalser, och den har nu smittat de flesta andra! Jag vet inte hur jag ska göra för att få bort det, för jag kan inte lyfta upp hönsen för ingen har lärt dem det. Hur gör man då om man inte kan ta i hönsen? Måste jag använda våld?

Jag brukar ta dem på natten/kvällen, när det är lite mörkare. Det brukar gå bra att ta dem på pinnen om man är varlig men bestämd. Sedan håller man dem i ett fast grepp - milt våld kan behövas, men oftast är de helt lugna när man väl håller i dem - och se till att hålla in vingarna så de inte skadar sig om de börjar flaxa. Man kan t ex hålla dem mellan armen och kropppen, och sedan är det bara att smörja på. Lycka till!

Vad gäller strömaterial, använder vi kutterspån och hö. Det tycker vi funkar bra, och hönorna hittar ju lite gott i höet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser