Tidigare bla-bla-bla på temat A-traktorer och deras bränsletörst:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=156838.0Jag är kluven till dessa fordons existens. Regelverket är nästan löjligt krångligt, förvirrande och som en uppenbar konsekvens av svårigheten att helt få bort något myndigheterna egentligen inte vill ha. Som fordon korkar de igen trafiken, spyr ut massor av avgaser och framför allt uppmuntrar reglerna till fusk med växellådorna så att även ungdomarna som bara vill spara på motorer och bränsle blir lika mycket trafikbrottslingar som de som vill busåka i hög hastighet.
Som tidigare nämnts har A-traktorerna sällan den praktiska nytta de ursprungligen skapades för, -som billiga och robusta dragfordon för jordbruksredskap, vagntåg m.m. i låg hastighet. En f.d. granne är skrothandlare och använder sin stora F12:a med vändskiva och timmerkran till att dra omkring på bra mycket mer skrot än vad man normalt får med sig på en lastbil. Han har naturligtvis fuskat med växellådan för att få ner motorvarvet men kör trots det sakta med sitt arbetsfordon. Det är SÅ dessa fordon ska användas och då ser jag heller inget problem med deras existens.
Det är väl också bra om ungdomar och andra utan lastbilskörkort kan ta jobb som annars blir omöjliga. Det finns ett behov av att dra tunga lass längs vägarna och många gånger tror jag det är bättre för både miljö och trafiksäkerhet att göra det med A-traktor än om lassen vinglar omkring på lastbil i hög hastighet. 17-åringar som sommarjobbar med att köra guidade turisttåg genom Visby centrum känns också som en vettig användning av traktorkörkort och långsamma dragfordon.
För ungdomar på landsbygden ser jag också den upplevda nyttan med ett bekvämt och billiknande fordon i regn och snöyra, men att brumma omkring i en personbil god för 150 knyck i 30, och det med en stor motor på höga varv är totalt vansinne.
Främst unga killar brukar ju gilla motorer och fordon, så det är förmodligen inte enbart av ondo om de får leka omkring ett par år innan de ska skaffa B-körkort.
De små mopedbilarna är förstås ett mycket smartare val. De har ungefär samma last- och passagerarkapacitet som en A-traktor, går t.o.m. lite fortare och framför allt dricker de en bråkdel av det bränsle en A-traktor slurkar i sig. Inte heller utgör de samma trafikfara som en många gånger tyngre personbil eller stor lastbil innebär. Mopedbil får precis som A-traktor köras redan vid 15 års ålder men
då är det mopedkörkort (som måste tas för tvåhjulig moped så vitt jag vet) som gäller, och det är både dyrare och mer krävande än att som 16-åring skriva ett enkelt prov för traktorkort och sedan ha laglig rätt att ge sig ut med 20-tonsekipage på allmän väg...
Något är verkligen snett i lagarna när man börjar ställa olika "ungdomsfordon" mot varandra!
Att bara rensa bort otrevligheter, risker och dumheter genom förbud är så otroligt trist och demoraliserande.
Mycket bättre att styra med positiva medel och så länge ungdomarna vill färdas på egen hand tycker jag de ska
få göra det. Kanske kunde en lösning vara att helt förbjuda NYBYGGNAD av A-traktorer och flytta över deras regler
till en fordonsklass som heter motorredskap. Då skulle man fortfarande kunna bygga om lastbilar till långsamma trailerdragare
eller låta tonåringar sommarjobba som förare av turisttåg, men det skulle bli omöjligt att ha det traktorliknande fordonet
som rent lekfordon eller för personliga fritidstransporter. För att få köra A-traktor/vägtraktor/motorredskap skulle alltså
fordons- och körkortsreglerna vara desamma som idag men de skulle bara få användas i uppenbar nyttotrafik utan
annan personlig vinning än en lönecheck!
Vad gör vi då med ungdomarna på bonnlandet som vill åka till skolan och kompisarna i snöstormen? Till att börja med borde
man kunna "köra upp" för mopedbil MED en mopedbil i stället för att också behöva köpa en tvåhjulig moppe och lära sig köra den så som körkortet kräver. Sedan borde man kanske också tillåtas bygga om SMÅ personbilar till EU-mopeder i stället för till A-traktorer.
I stället för hysterisk spärrning av växellådor kan man sätta snäva gränser på tjänstevikten och cylindervolymen. Kanske kräva dieselmotor som ju är lättare att varvtalsbegränsa och som inte når lika höga varvtal som bensinmotorer. De händiga killarna som
klarar att svetsa karosser till nya pickupliknande former och bygga ihop dubbla växellådor skulle lätt kunna sätta i främmande motorer och modifiera dem till mindre cylindervolym genom att t.ex. ta bort två kolvar.
Mitt konkreta (och inte helt genomtänkta) förslag är alltså:
Gör nyregistrerade A-traktorer svåra att användas som fritidsfordon men låt dem vara kvar som arbetsfordon.
Gör det enkelt att bygga om småbilar till mopedbilar.
Förslag till krav på mopedbil byggd av personbil: Motorns cylindervolym max 500cc, eventuellt endast dieselmotorer.
Tjänstevikt på ombyggda fordonet begränsas till 500kg eller mindre. Ursprungsfordonet får lättas på valfritt sätt som inte försvagar
bärigheten i betydande grad. Fordonets maxlängd 3,5 meter. Maxbredd t.ex. 1,5m. Längre/bredare fordon får kapas ner.
Bromssystem original i väl fungerande skick. Eventuell gräns på antal passagerare. Krav på säkerhetsbälte.
Maxhastighet 45km/h som för EU-moped.
Även en laglig A-traktor kan lätt komma upp i 70 km/h eller mer om den får rulla fritt i en brant backe. Att bedriva en extremjakt
på det ombyggda fordonets hastighet på plan mark känns då konstigt. Bättre i så fall att begränsa grovt med minskad
motorstorlek och sedan införa tuffa böter för de som ertappas med fortkörning eller stora motorer.