Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem tog lammet  (läst 2764 gånger)

davidj

• Västergötland
Vem tog lammet
« skrivet: 05 apr-14 kl 16:05 »
Har idag varit med om något hemskt. Åkte bort 1,5h i morse kl 9:00. Sedan kommer jag hem och räknar minna 2v gammal svärdsjö lamm finns det bara 4st kvar alltså ett borta :-( jag hade öppnat ladugårds dörren för att dom skulle få lite mer ljus. Var en väldigt tät spikad lammgrind.

Det enda jag kan komma på är räven eller att någon varit här å stulit ett lamm men inget annat hela verkstaden är ful av grejor. Man märkte inget på tackorna eller så.
Bor i en röd liten stuga på landet med Hund, Katter,Ankor och Höns

Che Guevara

• Gäst
SV: Vem tog lammet
« Svar #1 skrivet: 05 apr-14 kl 16:28 »
Kan vara örn också  .

davidj

• Västergötland
Vem tog lammet
« Svar #2 skrivet: 05 apr-14 kl 16:40 »
Inte inne i ladugården var bara en port som stig uppe i den var tätt spikat som en tät grind så dom inte kom ut.
« Senast ändrad: 05 apr-14 kl 16:50 av davidj »

Che Guevara

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 apr-14 kl 16:47 »
Ok ja trodde dom kunde gå ut lite. Men om det är så fett spikat kanske det är en tvåbening ?

davidj

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 apr-14 kl 16:51 »
Möjligt att den klättrat över i så fall

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 apr-14 kl 18:03 »
Lammet har inte fastnat bakom en grind eller i foderhäcken, under nedrasat hö/enislage ??? ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

davidj

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 05 apr-14 kl 19:20 »
Nepp vi har varit 3st som letat i timmar tunt omkring. Om den har lyckats ta sig ut å inte kommit in så kan det ju vara rovfågel det finns det gott om här

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 05 apr-14 kl 21:44 »
Kanske har en människa tagit lammet? Eller är det osannolikt?
Finns ju sjuka människor....
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

ia-pia

« Svar #8 skrivet: 06 apr-14 kl 14:06 »
Råkade ut för samma sak en dag. hade inte tittat till dem på en timme.
2 stycken var borta inget bäande efter mycket letande låg de längst inne i ett litet utrymme och tryckte helt tysta.
Kontigt att de inte gav ifrån sig ngt ljud då vi gick omkring där.
De hade hittat ett litet utrymme att smyga sig igenom.
Hoppas det är likadant för dig. Ge inte upp att leta.

pettson

• Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
« Svar #9 skrivet: 07 apr-14 kl 08:02 »
Ett år hade vi ett litet lamm när fåren var på bete. Hustrun såg när en rovfågel kom och flög iväg med det.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 07 apr-14 kl 08:20 »
Om det inte lyckats gömma sig eller fastna någonstans tror jag på räv eller rovfågel.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 07 apr-14 kl 08:47 »
Lamm är duktiga på att hitta något hål att gömma sig i, men har ni kollat allt så låter det som ett rovdjur. Räv, lo eller örn. Hade vargen varit framme så hade det märkts mer. Är det räv eller lo så kommer skurken tillbaks efter mer.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #12 skrivet: 07 apr-14 kl 08:50 »
om lammet dött kan det ha grävts ner i ströbädden av tackan.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

olivia.k

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 07 apr-14 kl 10:08 »
Hur gamla ska lammen vara innan man släpper ut dem? Mina får är på lösdrift och är inne i lagården ibland men jag tror de ska lamma snart. Jag vill inte ha dem instängda för länge eftersom de inte varit instängda sen de flyttade hit.
Här finns gott om räv, och jag hittade till och med en räv inne i lagården i vintras samtidigt som fåren låg utanför lagården och vilade. Jag är väldigt rädd att nån räv ska komma och ta lammen.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 07 apr-14 kl 10:30 »
Våra lammar ute. Sen tar vi in dem direkt och de är inne minst ett dygn per lamm och ett dygn extra om det är en ungtacka. Är mor och barn inte helt hundra får de vara inne lite längre.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 07 apr-14 kl 10:44 »
Det beror på vad du har för får, olivia. Gutar vaktar sina lamm, så där har nog räven svårt. Vissa sönderavlade raser verkar helt sakna skyddsinstinkter.

De flesta lamm vi förlorat har varit till korpen då vi lät tackorna lamma ute. Dödens barnmorska verkar de inte ha något försvar mot.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 07 apr-14 kl 11:43 »
Det beror på vad du har för får, olivia.

Ok Tack för svar. Jag har klövsjöfår och de har inte lammat förrut och hur rasen är vet jag ej. Men om de lammar på natten när jag inte är där kanske en räv kommer och är det mörkt kanske de inte kan försvara sina lamm för de ser dåligt. Sen har jag ingen aning om när de ska lamma heller så om jag stänger in dem nu kanske de får stå inne i flera veckor innan något lamm kommer. Att ha dem inne bara ett dygn låter lite.. Jag tänkte kanske 2 veckor och sen kan man ju ha dem ute på dagen och instängd på natten men å andra sidan så gick ju räven in i lagården på dagen så helt riskfritt är det inte på dagen heller.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 07 apr-14 kl 12:14 »
Jag har haft dem inne ett par veckor sedan jag slutade låta dem lamma ute, pga korpen. De blir rätt snabba på ett par veckor. Här får de oftast lamma fritt i sin flock, men om de visar tecken på att bli bestulna på sina lamm av någon annan tacka, eller att de har problem så får de en egen box.

Jag vet inte hur klövsjöfår beter sig, men jag misstänker att de inte tolererar en räv i lammningstider. Testa och släpp in en katt, mina gutar tolerer katten i normala fall men inte när de har små lamm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 7 användare (3 dolda)
Lilla i, Lasse-hatten, javill, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser