Är det första lamningen? Skaffa en mentor som du kan ringa även mitt i natten, eller åtminstone Får-boken, där det står många bra tips!
Förra året var min första lamning, en ungtacka krystade i någon timme, det kändes inte rätt men inte förrän jag konstaterade att det var svansen som stack ut så ringde jag min mentor, vågade inte själv försöka vända på lammet. Efter någon halvtimme kom hjälpen som gjorde det man i stort sett alltid gör vid lägesrättning: knuffa in lammet och se till att någon bra ände kommer ut först, i det här fallet bakbenen med ryggen uppåt (mot tackans rygg). Lammet var dessvärre dött och hade troligtvis varit det sedan ett tag. Det som fick mig att tveka utan att ta tag i det var att det kändes "farligt" att gå in, samt att jag fastnade på tanken att man ska tvätta tackan bak. När min mentor kom så tog han fram sina långa handskar och satt igång direkt. Vet inte om det är kutym, men min mentor är erfaren och det är så hon alltid gör, ingen tvätt, bara en ren lång plasthandske. Glidmedel rekommenderas varmt.
I år har jag själv vågat gå in och hjälpa till på ett par mindre fellägen.
Vad det gäller ditt lilla lamm, om det fortfarande lever, försök få någon som kan hjälpa dig med att sondmata det.
Lycka till!