Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad är sättpotatis?  (läst 7079 gånger)

söderommyren

• Gäst
SV: vad är sättpotatis?
« Svar #20 skrivet: 13 apr-14 kl 06:33 »
Som uppväxt i en potatisfetish  familj så må jag väl dela med mig. Vi skördar ju trots allt över 1 ton potatis varje år.
Dom gröna är sätt potatis. Något som inte ens professionella odlare kan.

Små potatisar ger bra skörd av oftast stor potatis. Dock små eller "normal" räknas i runt hönsägg storlek. Små som spelkulor eller därikring brukar bli maskmat.
Stora bör delas eller ges till grisar.
Bakpotatis är ju trots allt det man förr kallade för grispotatis.

masa

• -
« Svar #21 skrivet: 13 apr-14 kl 09:52 »
Potatis är ibland lite spännande för allt kan hända. Vi städare ur ett potatisland för annan gröda och slängde allt gojs på en kompost. Det växte potatis på komposten där blasten var högre och större än i nya potatislandet. Det har hänt att potatis lämnats kvar i jorden som till nästa vår har satt fart och blivit en potatisplanta med fullt godkända potatisar.
Jag satte en rad i höstas och grävde upp en nu för att se vad som hänt. Den hade skjutit skott och var som en potatis som förvarats i ett kallt kylskåp. Nu låter jag den raden vara för att se vad som händer under sommaren. Kommer det något tidigt får man skydda plantan mot kalla nätter med duk eller halm igen. Jag dokumenterar allt så det kommer garanterat bilder. Det gror i alla fall bra denna vår.

Risken med att låta plantor från kvarglömda fjolårspotatisar växa sig stora är att de kan ha smitta från brunröta om blasten blev angripen av bladmögel året innan. Detta kan starta ett mycket tidigt angrepp av bladmögel år 2. Detta har hänt oss minst en gång. Normalt överlever inte smittan i jorden över vintern, men med allt mildare vintrar utan tjäle och med nya mer virulenta stammar av bladmögel är jordburen smitta en realistisk möjlighet.
För cepalök och vitlök är kvarglömda fjolårslökar en av de vanligaste orsakerna till utbrott av svampsjukdomar.

MissT

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 13 apr-14 kl 20:56 »
Förra året när jag skördat mina tidiga potatisar ( Early Puritan) fick jag för mej att prova att sätta ner nya potatisar efterhand som jag skördade. Det blev sorten Timo. Trodde aldrig att det skulle gå och tänkte att det nog skulle bli mögel. Men det blev väldigt fina potatisar. Fick alltså ut två skördar på liten yta.  ;D

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #23 skrivet: 13 apr-14 kl 21:03 »
Potatis, liksom nära släktingen tomater, trivs att växa på samma plats år efter år. Ända tills de slås ut av sjukdomar. Och sen har man orent utsäde och en odlingsplats där man inte kan odla potatis på länge länge.

MissT

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 13 apr-14 kl 21:23 »
Detta var bara ett experiment och jag kommer så klart inte att odla på samma plats i år. Tog inte heller utsäde av dom utan dom åt vi upp. Ville bara se om man kunde få ut två skördar, och det gick ju.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #25 skrivet: 13 apr-14 kl 21:26 »
Om allt är friskt är det nog inget problem att hålla på några år i rad, men det är svårt att veta i förväg var gränsen går.

q-i

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 14 apr-14 kl 22:36 »
Potatis, liksom nära släktingen tomater, trivs att växa på samma plats år efter år. Ända tills de slås ut av sjukdomar. Och sen har man orent utsäde och en odlingsplats där man inte kan odla potatis på länge länge.

vad kan man göra för att hålla jorden frisk? jag vet att min far alltid spridde askan från pannan i potatislandet, men jag antog att detta hade med näringen att göra.

Det bästa sättet borde ju då egentligen vara att odla i lådor eller någon form av drivbänk där jorden kan bytas ut om den skulle bli dålig? kan ju iofs bli svårt att odla en årsförbrukning potäter i lådor :p

Che Guevara

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 14 apr-14 kl 22:44 »
vad kan man göra för att hålla jorden frisk? jag vet att min far alltid spridde askan från pannan i potatislandet, men jag antog att detta hade med näringen att göra.

Det bästa sättet borde ju då egentligen vara att odla i lådor eller någon form av drivbänk där jorden kan bytas ut om den skulle bli dålig? kan ju iofs bli svårt att odla en årsförbrukning potäter i lådor :p
Du kan alltid odla potatis under halm eller hösilars .

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #28 skrivet: 14 apr-14 kl 22:44 »
Potatis har många sjukdomar. Hur man ska göra för att hålla den frisk är ingen enkel fråga. Några grundläggande saker är att ha friskt utsäde och att odla den på ett sätt den trivs med. Friskt utsäde kan man få genom att välja friska sättpotäter från friska stånd. Om man lyckas odla fram några friska stånd vill säga. För att potatisen ska trivas krävs bl.a. luftig upphöjd jord. Den kan visserligen växa i gegga men det blir dålig skörd och mycket sjukdomar. Sen är växtföljden viktig. En del framhåller betydelsen av resistenta sorter mot t.ex. bladmögel. Jag lyckas för närvarande rätt bra med att odla en del måttligt resistenta sorter, men de får inte vara för känsliga. Sorter som inte håller sig friska bör man slå ut eller skaffa ny ren sättpotatis av.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #29 skrivet: 15 apr-14 kl 01:38 »
Att så varannan bondböna-potatis ska vist hämma bladmögel.

Det där var ett intressant tips. Tror jag ska prova det. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 02 jun-14 kl 19:43 »
Så här blev mina potatisar ... De har dock inte blommat än.

Utters

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 03 jun-14 kl 17:37 »
Jag har odlat potatis på samma plats sedan 1994 utan några problem. Jag har alltid köpt sättpotatis som är kontrollerad, och ibland haft äldre sorter som early puritan och ibland mer moderna sorter. Jag kanske haft tur hittills, jag tänker så att om jag får in något i landet så får jag fixa ett land någon annanstans på tomten då. Det är mycket arbete med att göra det, så det har inte kliat i fingrarna att sätta igång med det... Jag ska ju hinna odla tomater också...

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 14 jun-14 kl 09:56 »
Trots långa skott vid planteringen (se bilder i början av tråden) så frodas den engelska gourmet potatisen och till midsommar skall knölarna kollas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 1 användare
Vegarissla

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser