Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad är sättpotatis?  (läst 7076 gånger)

q-i

• Västergötland
vad är sättpotatis?
« skrivet: 29 mar-14 kl 21:53 »
jag har hittat liknande trådar med inte fått någon utförlig beskrivning.

Låt säga att jag köper en påse sättpotatis. Jag sätter dessa och får en fin utdelning.
Hur vet jag vilka potatisar jag kan spara till nästa år? är det de stora, de små, de gröna...?

skulle även vilja veta mer om förvaring, försättning etc.

tack!

Gottfrid

• -
SV: vad är sättpotatis?
« Svar #1 skrivet: 29 mar-14 kl 22:42 »
Dom som är grön ska du nog kassera,likaså dom om är angripna av diverse jox.Sen har ju du ätit upp en del .Sen det som blir kvar är ju sättpotatis.

Nina K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 mar-14 kl 23:00 »
Vet inte säkert men min mamma har alltid plockar undan de medelstora, typ stolek som ankägg, till sättpotatis. 

Haglund

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 29 mar-14 kl 23:12 »
Större potatisar kan du dela och låta snittytan lufttorka några dagar innan de ska ner i jorden. Ta upp dem och låt dem ligga ljust tills att groddarna börjar titta fram, det är mellan dom som dom som du ska skära itu. Se till att få groddar på båda halvorna
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 29 mar-14 kl 23:18 »
Har storleken på sättpotatisen någon betydelse?  Är det inte en slags kloning? Jag brukar använda småpotatis och gröna-solljusskadade som sättpotatis.  Förr i tiden när det var mer som självhushåll brukade man dela de fina potatisarna för att behålla en fin sort.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 30 mar-14 kl 00:11 »
Gröna potatisar går bra att använda. Man brukar ibland rekommendera hönsäggstora (om man inte delar). Jag vet inte varför, men jag gissar att mindre sättpotatisar kan ge svagare plantor medan större inte ger nån fördel framför hönsäggstora. Jag brukar dock ofta sätta potatis av rätt varierande storlek och det går ju det med. Jag brukar även ibland sätta 2-3 små i stället för en av lagom storlek. Jag brukar inte dela. Det hävdas att det är vissa nackdelar med att dela (minns inte vilka) men att det fungerar om man gör rätt. Jag har aldrig behövt dela.

Jag brukar göra urvalet redan i fält. Först tar jag bort de stånd som är svaga och får bladmögel tidigt o dyl. Sen vid huvudskörden bedömer jag planta för planta, dels på blasten om den finns kvar, dels (främst) på knölarna. Från bra plantor tar jag så många sättpotatisar som möjligt. Från medelgoda tar jag på sin höjd någon-några. Från svagare tar jag inga. Detta är lite pyssel men jag tycker det fungerar bra. Sen blir det en extra sortering innan man sätter dem på förgroning på våren.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 30 mar-14 kl 03:10 »
Stora potatis ger små eller mindre potatis

Små potatis ger stora eller mycket potatis

Fick jag lära mig när jag var liten  :)

Kan det var så att det inte spelar någon roll och då är det bättre att äta de stora och spar de små så får man mest mat i magen  ;)

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Nina W

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 30 mar-14 kl 07:40 »
Skillnaden mellan om man köper en påse som det står sättpotatis på eller vanlig matpotatis i affären är att den förstnämnda är kontrollerad så att den inte för med sig någon smitta. Jag har en kompis som råkade sätta potatis som var smittad med ett virus en gång. Sedan fanns smittan kvar i jorden så att det inte gick att odla potatis igen där.

Om du har ett svalt, ljust ställe att grodda potatisen på så är det allra bäst. Då blir groddarna kraftiga. En stor potatis med många ögon är bäst om du vill ha tidig potatis för då blir det snabbt många små. Ska man skörda på hösten så spelar det ingen roll hur stor sättpotatisen är.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 30 mar-14 kl 15:24 »
Jag läste nu på en epostlista från trovärdig källa att man vill ha 2-3 ögon per sättpotatis. Har man fler får man för många stjälkar och då får man för små potatisar. Eftersom jag får lite väl stor andel små potatisar ska jag överväga detta. Det uppnås lämpligen genom att välja lagom stora potatisar (räkna ögon mer än storlek), genom att dela större potatisar eller genom att sätta några pyttesmå potatisar bara några cm från varandra. Jag får börja träna mig i att identifiera ögon, men det är ju knappast svårt. Lättast är det när man har förgrott dem ett tag, för då ser man var det gror. Vet nån om man ska dela före eller efter förgroning? Jag förmodar att man kan dela mot slutet av förgroningen, men lite innan man sätter. Delar man före förgroning skrumpnar de nog lättare.

MissT

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 30 mar-14 kl 17:53 »
Jag delar alltid stora potatisar. Det gör jag i samband med sättningen. Låter dom inte lufttorka och det har aldrig hänt att någon ruttnat.

Ex.

• -
« Svar #10 skrivet: 30 mar-14 kl 18:05 »
Ju mindre sättpotatis man använder, desto tätare får man sätta dom, eftersom dom sätter färre nya knölar.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

MissT

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 07 apr-14 kl 22:18 »
Ju mindre sättpotatis man använder, desto tätare får man sätta dom, eftersom dom sätter färre nya knölar.

Om sättpotatisarna är väldigt små så brukar jag lägga två i varje hål.

q-i

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 apr-14 kl 23:50 »
jag har tyvärr inte svarat på alla era fenomenala inlägg, men jag bör meddela att jag läser och tar åt mig all information. Om ett par veckor blir det dags för första testen innan alla planer på off-grid går ett steg framåt :)

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 10 apr-14 kl 21:52 »
Att så varannan bondböna-potatis ska vist hämma bladmögel.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 apr-14 kl 08:38 »
Skillnaden på vanlig potatis och sättpotatis är den här! Jag sätter mina med spröten uppåt och fyller på med lucker jord för att inte skada groddarna.
Groddarna är långa pga att jag inte haft tid att sätta och för att det har varit lite för kalla nätter. Men nu åker de i jorden i helgen.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 12 apr-14 kl 09:25 »
Groddarna är långa pga att jag inte haft tid att sätta och för att det har varit lite för kalla nätter. Men nu åker de i jorden i helgen.

Groddarna är för långa för att de under någon tid förvarats för varmt och/eller ljust eller för att de på senaste tiden drivits på felaktigt vis, d.v.s. för mörkt. M.a.o. är det mörkergroddar och inte de korta knubbiga gröna groddar man vill få fram vid drivning/förgroning. Det bästa du kan göra är att bryta av de långa vita mörkergroddarna och sen driva knölarna riktigt ett tag innan du sätter ut dem. Potatisar ska drivas ljust och svalt. Gärna direkt solsken om det inte blir för varmt eller i varje fall fullt dagsljus. Jag brukar om möjligt ha mina ute på dagen, liggande i gräset (så får de tillräckligt med fukt också).

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 apr-14 kl 09:49 »
Jag vet ... men jag har satt sådana potatisar tidigare och inte märkt någon större skillnad, det har blivit bra potatis i alla fall. Mina risker är därmed obefintliga. Det finns flera spröt och även 3-4 mm långa på potatisarna. Jag skall lixom inte odla flera hektar utan bara 30-40 plantor totalt och står inte och faller med en potatiskörd. Jag har dessutom en del krukor inne och hoppas på tidig färskpotatis via dem.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #17 skrivet: 12 apr-14 kl 10:22 »
Jo det har väl hänt nån gång för länge sen att även jag låtit såna långa vita spröt sitta kvar och i bästa fall kan det bli fungerande stjälkar av dem, men de bryts lätt av.

Dessutom skulle jag tro att det råder toppskottsdominans (apikal dominans) så att de långa gängliga spröten hämmar framväxten av robustare groddar.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 apr-14 kl 10:42 »
Potatis är ibland lite spännande för allt kan hända. Vi städare ur ett potatisland för annan gröda och slängde allt gojs på en kompost. Det växte potatis på komposten där blasten var högre och större än i nya potatislandet. Det har hänt att potatis lämnats kvar i jorden som till nästa vår har satt fart och blivit en potatisplanta med fullt godkända potatisar.
Jag satte en rad i höstas och grävde upp en nu för att se vad som hänt. Den hade skjutit skott och var som en potatis som förvarats i ett kallt kylskåp. Nu låter jag den raden vara för att se vad som händer under sommaren. Kommer det något tidigt får man skydda plantan mot kalla nätter med duk eller halm igen. Jag dokumenterar allt så det kommer garanterat bilder. Det gror i alla fall bra denna vår.

q-i

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 12 apr-14 kl 23:32 »
jag är tyst, läser och antecknar :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 3 användare (2 dolda)
Vegarissla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser