Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kommunalt eller brunn  (läst 6425 gånger)

Marlean

• Västergötland
Kommunalt eller brunn
« skrivet: 29 mar-14 kl 21:02 »
Hej!
Tänkte fråga om någon av er har i alla fall ett hum om vad det kostar att dra in kommunalt vatten till en liten gammal stuga eller vad det kostar att borra en brunn. Samt om jag har glömt tänka på något.

Kommunalt vatten + Alltid rent vatten, inget större krångel eller skötsel men avloppsvattnet behöver ändå septic tank och varmvattenberedare

Brunn - Kan sina, kan ge orent vatten (har en granne som antagligen sprider skit i jorden då alla övriga "grannar" med brunn har otjänligt vatten), septic tank behövs även här. Kräver pump, varmvattenberedare?

Vad är mest ekonomiskt? Lättast att sköta?

Vad är totalkostnaden för allt ca? Har någon några siffror man kan få se?

Naturliv

• Södermanland
SV: Kommunalt eller brunn
« Svar #1 skrivet: 29 mar-14 kl 21:04 »
Tänkte fråga om någon av er har i alla fall ett hum om vad det kostar att dra in kommunalt vatten till en liten gammal stuga eller vad det kostar att borra en brunn.

Jag antar att du har kollat att du kan välja kommunalt vatten. Jag har inte den möjligheten där jag har mitt torp.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 29 mar-14 kl 21:19 »
Håller med föregående talare. Har inget val till egen brunn men är nöjd! Alltid gott vatten trots en massa grannar.
Har spis panna som värmer varmvatten kopöiterat med solfångare på taket som i år räcker gott är att det bara är mars!!!!!
Vill man så kan man ;P

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #3 skrivet: 29 mar-14 kl 21:39 »
Har du möjlighet att välja förordar jag definitivt egen brunn. Anslutningsavgifterna brukar vara astronomiska. 80 000 - 100 000 är ingen ovanlighet. Dessutom tillkommer årliga fasta kostnader på ett antal tusenlappar. Sedan måste du ju givetvis även betala för den mängd vatten du förbrukat.
Min bästa ägodel är min vedspis!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 29 mar-14 kl 21:47 »
Anslutningavgifterna kan variera mycket mellan olika kommunala vattenverk, lämpligen tar man en titt på sin egen kommuns taxor på nätet. Det är också lätt gjort att fråga om anslutning överhuvudtaget är möjlig. Om andra fastigheter på mindre än några hundra meters avstånd har det, så är nog en anslutning möjlig utan alltför stort besvär.

När det gäller brunnar och brunnsproblem: Har de grannar som har otjänligt vatten grävd eller djupborrad brunn? På vilket eller vilka sätt är vattnet otjänligt (bakterier, metalljoner, radon, luktar/smakar illa osv osv)?  En del otrevligheter kan ju gå att filtrera bort ur vattnet om man är så illa tvungen.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #5 skrivet: 29 mar-14 kl 22:01 »
Efter 4 hus med egna brunnar med påföljande underhåll av brunnar, bottenventiler, sugslangar, pumpar, hydrofortankar och filter är min erfarenhet att det inte är billigare än kommunalt vatten.

Marlean

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 30 mar-14 kl 01:00 »
Efter 4 hus med egna brunnar med påföljande underhåll av brunnar, bottenventiler, sugslangar, pumpar, hydrofortankar och filter är min erfarenhet att det inte är billigare än kommunalt vatten.

Nej det är lite det jag tänker på. Ska maila tekniska imorgon och dubbelkolla att kommunalt vatten ens är ett alternativ, men antalet brunnar med otjänligt vatten avskräcker mig. Speciellt när jag vet att det finns så många i området runt stugan i fråga. Dessutom så verkar det som om man minst behöver gräva brunnen dubbelt så djup som den är nu (runt 26m *gissar vi att den ligger på* till 52 eller så).

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 30 mar-14 kl 09:11 »
En fördel med kommunalt vatten för oss har varit att vi har vatten i kranarna även när det är strömavbrott.  Det var den förre ägaren som drog in kommunalt vatten här. Gissningsvis för att de två gamla brunnarna lätt sinade och kanske för att det gick in havsvatten i den ena vid extremt högvatten. De hade en brunn till djuren och en till bostadshus och undantag.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 apr-14 kl 15:14 »
Som flera har sagt så är ju kommunalt ett trevligt alternativ om kvaliteten och tillgång är dålig i omgivningen, råkar själv bo i ett område där flera av mina grannar har fått borra djupare och skaffa flera filter, en guldgruva för den lokale VVS-gubben..

Dock så är mitt hus anslutet till det kommunala, och snart kommer dom med nästa slang för att få mitt avloppsvatten. Och det kostar.

Om man vill ha både vatten och avlopp så får man hosta upp nära 130 000...och sen tillkommer ju en förbrukningskostnad samt lite el för avloppspumpen.

Förhoppningsvis så ska närliggande vattendrag må bättre om några år och kanske även Östersjön kan må gott...åtminstone i fantasin.
Det är aldrig för sent att ge upp.

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 07 apr-14 kl 15:45 »
Om jag kunde välja så hade jag valt kommunalt vatten. Även om vi slösar med det rena vattnet till våra toaletter etc så är ändå vattnet först och främst ett livsmedel. http://www.slv.se/sv/grupp1/Dricksvatten/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders G.

• -
« Svar #10 skrivet: 08 apr-14 kl 09:00 »
Om det finns kommunalt vatten och avlopp i närheten är det inte säkert att du FÅR välja.

Bösahusarn

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 08 apr-14 kl 09:35 »
Om det finns kommunalt vatten och avlopp i närheten är det inte säkert att du FÅR välja.

Precis, har man hamnat inom ett verksamhetsområde så kan man bli tvingad att ansluta sig till det kommunala.

Man får ju fortfarande ta vatten ur egen brunn men man får inte tillstånd till eget avlopp...

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #12 skrivet: 14 apr-14 kl 11:08 »
Som ett inlägg i debatten kan jag citera min vattenräkning som jag fick igår.
Beräknad årsförbrukning 55m3
Beräknad årskostnad 5443:-
Årlig fast avgift 3204:-
Alltså nästan 9000:-/år
Jag kan byta hydroforpump en gång i månaden för de pengarna i mitt andra hus.

Bösahusarn

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 14 apr-14 kl 11:15 »
Beräknad årsförbrukning 55m3
Beräknad årskostnad 5443:-

Menar du att det kostar nästan 100 spänn kubiken? hur mycket järn och tungmetaller har ni som gör det så värdefullt?
Det där ska du nog kolla upp, för jag tror att normalfallet borde ligga runt 20 spänn lite beroende på om man har avlopp eller inte.
« Senast ändrad: 14 apr-14 kl 12:02 av Bösahusarn »

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #14 skrivet: 14 apr-14 kl 11:27 »
Menar du att det kostar nästan 100 spänn kubiken? hur mycket järn och tungmetaller har ni som gör det så värdefullt?
Det där ska du nog kolla upp, för jag tror att normalfallet borde ligga runt 20 spänn lite beroende på om man har avlopp eller inte.
Detta inklusive avlopp. Blir ju ca: 9 öre/l Billigare än flaskvatten iaf  ;) . Sedan är det ju så att det är ett kommunalt monopol. Så att hitta alternativa leverantörer är ju inte så lätt.

ptr51

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 apr-14 kl 12:02 »
En annan stor fördel med egen brunn i dessa orostider för europa är ju ifall den kommunala vatteninfrastrukturen slås ut.

Bösahusarn

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 14 apr-14 kl 12:08 »
Dom kommunala monopolen är ju ändå lite gulliga...och tar bra betalt.

Vitis

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 14 apr-14 kl 12:40 »
En annan stor fördel med egen brunn i dessa orostider för europa är ju ifall den kommunala vatteninfrastrukturen slås ut.

Vi använder vår brunn till trädgården sen vi kopplade in det kommunala vattnet. Skulle kommunen upphöra med leverans av vatten kan vi ju koppla tillbaks brunnen och den gamla avloppsbrunnen.

Att vattna trädgården med kommunalt vatten är ingen bra affär eftersom vatten+avloppskostnaden utgår oavsett om man häller vattnet i grönsakslandet eller i avloppet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 3 användare (1 dolda)
Lars - Magnus, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser