Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Okunnig som behöver byta hydralslang på traktorn  (läst 5540 gånger)

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
Okunnig som behöver byta hydralslang på traktorn
« skrivet: 26 mar-14 kl 07:55 »
En hydralslang har gått sönder på min traktor, den går från servon under ratten och naturligtvis jäkligt trångt.
Hur om helst så försöker jag lära mig att göra så mycket saker som möjligt själv sedan min man gick bort för två år sedan.
Frågan är nu; Är det svårt att byta en hydralslang? Eller är det så enkelt som jag tycker det borde vara; att man skruvar bort den, köper en ny, skruvar dit den och fyller på hydralolja? Vips så är det klart? eller....... ???
Bättre ett får i hagen än åtta i grannen trädgård!

Halte

• Gäst
SV: Okunnig som behöver byta hydralslang på traktorn
« Svar #1 skrivet: 26 mar-14 kl 08:04 »
En hydralslang har gått sönder på min traktor, den går från servon under ratten och naturligtvis jäkligt trångt.
Hur om helst så försöker jag lära mig att göra så mycket saker som möjligt själv sedan min man gick bort för två år sedan.
Frågan är nu; Är det svårt att byta en hydralslang? Eller är det så enkelt som jag tycker det borde vara; att man skruvar bort den, köper en ny, skruvar dit den och fyller på hydralolja? Vips så är det klart? eller....... ???
Svar ja.. så enkelt är det. Finns firmor som pressar hydraulslangar åt dig medans du väntar så får du en exakt kopia.. billigare än att köpa den som reservdel

gothe68

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 26 mar-14 kl 08:10 »
Ja svårare än så är det inte.Men kommer slangen från servon så ska du kolla om den går till nån pump eller behållare och då ska du kolla på oljan om den är röd då ska det vara ATF OLJA FÖR STYRSERVO OCH AUTOMATLÅDOR

Skogsola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 mar-14 kl 08:26 »
 Tvivlar på att det skulle vara "rödolja" till styrservon på en traktor. Men säker kan man ju aldrig vara. ::)

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
« Svar #4 skrivet: 26 mar-14 kl 08:29 »
Tack för svaren, skönt det är enkelt (antagligen inte för det såg jäkligt trångt ut men teoretisk enkelt) nu ska jag kavla upp ärmarna och fixa det. Är inte röd olja förresten, det har jag kollat.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 26 mar-14 kl 22:45 »
Tänk på att det kan rinna ut hydraulolja när du kopplar bort den gamla slangen.  Och var noga med att inte få in skräp i hydraulsystemet, det är bra att tvätta rent runt slangkopplingarna (använd t ex dieselolja och tandborste, se också till att det inte kan rasa ner smuts från något lortigt ovanför) innan du börjar lossa dem. Se också till att verktygen är rena.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 mar-14 kl 22:59 »
Det viktigast  år att du få med alla delar  delar på slang och kopplingar så dom kan få rätt för dig när du lämmar in så du får rätt till baks.
« Senast ändrad: 26 mar-14 kl 23:15 av Che Guevara »

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
« Svar #7 skrivet: 28 mar-14 kl 22:15 »
Tack för tipsen, ska tänka på detta  :)

Skogsola

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 mar-14 kl 06:35 »
 Slangen är antagligen ½ tum med rörgäng. Då ska den lossas med 1 tum nyckel. 25 mm går inte på. 26 mm funkar men glappar lite. Är det 3/8 tum så passar 22 mm. En skiftnyckel är det nog för trångt för.

Aqualize

« Svar #9 skrivet: 30 mar-14 kl 18:47 »
Tvivlar på att det skulle vara "rödolja" till styrservon på en traktor. Men säker kan man ju aldrig vara. ::)
Då kan du få sluta tvivla!
Traktorer med separat hydraulsystem för servon, t.ex. MF 175, ska ha ATF-olja (röd) i styrhydrauliken, gäller nog fler som just har separat system.

Skogsola

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 apr-14 kl 16:32 »
 :-[ Ok då får jag ge mig där.  :) Antar att det gäller traktorer som inte har styrservo som original utan som extra tillbehör.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 apr-14 kl 19:00 »
:-[ Ok då får jag ge mig där.  :) Antar att det gäller traktorer som inte har styrservo som original utan som extra tillbehör.
Var för skulle det vara annorlunda ?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 01 apr-14 kl 19:24 »
Det är ju ganska opraktiskt att ha flera olika hydraulsystem med var sin pump, oljebehållare osv på samma fordon. Betydligt enklare att samordna det hela även om man kanske får kosta på någon slags prioritetsventil för att fördela hydrauloljan mellan servostyrningen och övriga aggregat. Jämför med t ex Citroën som använder samma hydraulsystem för servostyrning, bromsar och fjädring!

Jag kan tänka mig att om det är en liten traktortillverkare med små utvecklingsresurser så kan det ha sina fördelar att köpa hela servostyrningen inklusive pump och allt färdigt från en underleverantör som tar hela ansvaret för systemet. Men för en stor fabrik som t ex MF spelar nog det ingen roll.

Aqualize

« Svar #13 skrivet: 02 apr-14 kl 22:56 »
MF 175:an har original servostyrning (sitter en kort men grov cylinder framför kylaren dold av grillen). Servopumpen sitter direktdriven på motorns sida, den innehåller "tank" i en och samma. När väl oljan finns i cylindern så tror jag det bara var någon liter över som fanns i pumpen.
Sen har man en kolvpump för 3-punktslyften som via väljarventil går att ställa om till lite externa saker. På det tillkommer en extra kugghjulspump för snabbväxelns inkoppling, den är ofta en kombinerad dubbelpump så man kan få ut extern hydraulik med dubbelt flöde gentemot kolvpumpen men lägre tryck. De kan sammankopplas. Dessa använder transmissionsoljan.
Så Massey Ferguson är en stor tillverkare men jag har alltså 3 pumpar i den traktorn! Och det finns hål i framaxelns infästning så man kan koppla axel på motorn fram och ha en frontpump om man så vill.
På Valmeten (6300) är det en dubbelpump monterad bak högtryckskretsen (stora pumpen) ger till styrning via prioriteringsventil och sen extern hydraulik och redskapslyft. Lågtryckspump för elektrohydraulisk inkoppling av lite olika saker.

Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser