Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill varna andra för oseriös äggsäljare.  (läst 4182 gånger)

Skogsnatt

• Gäst
SV: Vill varna andra för oseriös äggsäljare.
« Svar #20 skrivet: 13 apr-14 kl 09:22 »
Vilken tur att inte alla som köper ägg och strular en del blir uthängda på nätet.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 13 apr-14 kl 09:39 »
Problem uppstår när det självklara inte är så självklart.

Det som stör mig mest är säljare som kallar sina ägg avelsägg från gatukorsningar eller nämner genbank vid försäljning. Vem som helst får sälja ägg men det vore trevligt om respektive genbank var bättre/tydligare listade.

Bäst är att köpa sina ägg lokalt och frakta hem dem själv.

Något som är bra att ha i tankarna är att en nöjd affär ofta ger förnyat förtroende!

Det sista ordet där är vad allt det här egentligen handlar om.

Halte

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 13 apr-14 kl 09:44 »
Det bästa är väl att köparen informerar säljaren om att man har specifika önskemål angående packningen. Tyå "Hej. Jag är intresserad av att köpa ägg av dig men jag vill att äggen packas på följande sätt i så fall." Och så en länk till en beskrivning..

Det gör ju att köparen förvissar sig om att få det som man vill och att man fördelar ansvaret lite mer när det kommer till ev transportskador.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 13 apr-14 kl 14:59 »
Nu kan jag inte få in AzooLinas inlägg som citat här, och det var väl en parentes i sammanhanget men SLK:s uppdrag är ju att bevara lantraserna. Det går inte för säljaren av ett ägg att intyga den ev kycklingens sundhet och att den är rastypisk (ligger inom rasramarna) alltså kan man inte skriva ett genbanksintyg för ägg. Det ligger då inte i rasbevarandets intresse att genbankerna säljer ägg så det är väl inget att klaga på att SLK inte bistår med att förmedla kontakter för det.

Jag kan heller inte se någon bra anledning att kläcka Hedemorakycklingar i maskin men det är ju en parentes i parentesen.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 apr-14 kl 15:21 »
Det går väl inte att se på nykläckta kycklingar heller, då får man vänta och köpa gamla höns.

Vad är det för mening att ha en lantrasförening som inte vill/kan distribuera gener för respektive ras, men alla andra kan det. Då blir det inte mycket till lantrasbevarande mera än att låta tiden stå stilla.

Jag tänker gå ur föreningen, jag har fått nog av allt jag läst här. Personer som vill bli genbank har bemötts med olika svar om att det finns tillräckligt av t ex hedemorahöns.
Man vill inta ha in någon ytterligare i systemet, helt förkastligt.

Inte undra på att det råder kaos på marknaden med tanke på vilka företrädare vi har som inte orkar bry sig. Så blir det när en styrelse segregerar pga överåriga medlemmar som gärna inte vill ha till förändringar.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 13 apr-14 kl 16:47 »
 Jag företräder inte SLK. Uttalar mig utifrån mina åsikter och erfarenheter.

Det går väl inte att se på nykläckta kycklingar heller, då får man vänta och köpa gamla höns.

Kycklingarna ska vara minst två månader och då ser man ju en hel del. Finns ju flera goda skäl till sådan åldersgräns.

Jag tänker gå ur föreningen, jag har fått nog av allt jag läst här. Personer som vill bli genbank har bemötts med olika svar om att det finns tillräckligt av t ex hedemorahöns.
Man vill inta ha in någon ytterligare i systemet, helt förkastligt.

Det är väl synd om du går ur föreningen. Jag är medlem och har goda erfarenheter. Fick t ex stort stöd när jag tvingades kämpa mot grannar och myndigheter för att få ha höns i stan. Jag läste också tråden om någon som skrev att hon inte välkomnats att starta genbank för en ras, minns inte vilken. Nu vet inte jag varför det inte klaffade där men Ronny erbjöd sig ju att ordna det?

Vad är det för mening att ha en lantrasförening som inte vill/kan distribuera gener för respektive ras, men alla andra kan det. Då blir det inte mycket till lantrasbevarande mera än att låta tiden stå stilla.

Det kan väl ändå inte vara centralt att distribueringen sker just via kläckägg? Månne inte risken för oseriösa inslag ökar via kläckäggsförsäljning jämfört med vid försäljning av livdjur? Talar inte t ex trådstartarens beskrivning för att det kunde vara så?

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 13 apr-14 kl 20:40 »
Det bästa är väl att köparen informerar säljaren om att man har specifika önskemål angående packningen. Tyå "Hej. Jag är intresserad av att köpa ägg av dig men jag vill att äggen packas på följande sätt i så fall." Och så en länk till en beskrivning..

Det gör ju att köparen förvissar sig om att få det som man vill och att man fördelar ansvaret lite mer när det kommer till ev transportskador.

Det är så vi gör om vi ska få ägg skickade. Vi har specifika krav på packning och förpackning. (vi tillhandahåller det som behövs om detta är nödvändigt).

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 02 maj-14 kl 13:46 »
När vi säljer ägg, så sker det alltid med skriftlig beställning, så att det finns dokumenterat vad som är sagt och överenskommet.

Alla som köper får en fil där villkor och rasbeskrivning finns. Sedan har jag förstått på de frågor som kommer, att långtifrån alla läser filen.

En bra affär är när både köpare och säljare är nöjda.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #28 skrivet: 23 maj-14 kl 19:02 »
Efter att ha läst allt detta så blir man som vanligt ledsen.
Det figurerar alltid oseriösa säljare.
Jag har under de år jag höll på aldrig blivit  lurad .
Har alltid fått välpackade rena fina ägg.Har själv alltid packat väl och sålt det jag har lovat.
Vad gällande just hedemora har det blivit en explosion i uppfödning.
Det enda som garanterar att de är äkta är de från genbank.
Förstår mycket väl att de inte säljer för komersiell uppfödning.
Försök att köpa där ni garanterat får bra ägg.
Mycket svårt som alltid att komma åt de oseriösa.
Var på an stor välarrangerad hönsdag för ngn vecka sen, blev förvånad hur många blandraser som såldes allt från höns ankor och kalkoner.
Allt gick åt som smör i solsken.
klankar inte ner på dem som vill ha blandningar men vi tappar snart bort våra renrasiga.
Okunnigheten är stor också alla är vi barn i början men man måste läsa på sin läxa utvecklas för att det ska bli bra.
Finns massor av god litteratur att läsa.

Hedemorahöns

Vild

• -
« Svar #29 skrivet: 27 maj-14 kl 18:49 »
Det är ju bra att man varnar från någon som upprepade gånger visat sig oseriös, men att hänga ut ngn vid namn tycker jag inte är okej. Även om man nu själv vet att man talar sanning och är helt säker på att personen ifråga är oseriös så finns det många som sänder ut såna här budskap där det inte alls är så.

Lite får man faktiskt ta den risken när man köper ägg av privatperson, att det kan vara allt möjligt man får. Det vettigaste om man söker efter avelsägg från seriösa uppfödare så går man på rekommendationer eller, helst, åker man till säljaren och tittar på djuren och hämtar äggen på plats.

Att köpa avelsägg innebär en del risker och man får räkna med en del misstag som man förhoppningsvis lär sig av. Att avråda vänner och bekanta från ngn är en sak men att hänga ut denne på öppet forum tycker jag inte är okej faktiskt. Jag förstår om en sån tråd tas bort. För man kan aldrig veta som läsare hur sant det som skrivs faktiskt är.

Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser