Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad är ett rimligt pris för det här?  (läst 8201 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
vad är ett rimligt pris för det här?
« skrivet: 23 mar-14 kl 21:09 »
jag såg den här annonsen:

http://www.blocket.se/orebro/Vaxthus_52603590.htm?ca=8&w=1

nu är ju frågan. hur mycket kan man ge? det är ju lite jobb med det, det ska säkerligen plockas ner, måste absolut rengöras och jag har 10 mil enkelväg att åka. man vill ju dessutom göra en bra affär vilket utlovas i annonsen, men man vill inte vara oförskämd och inte heller vill man betala för mycket. och jag har ingen uppfattning om vad det kan vara värt. kommer plasten behöva bytas? vad kostar den i sådant fall och var får man tag i den?
« Senast ändrad: 23 mar-14 kl 21:17 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Richard

• Gäst
SV: vad är ett rimligt pris för det här?
« Svar #1 skrivet: 24 mar-14 kl 19:25 »
Ska man plocka ner en sån gammal "växthus " går där sönder mer än man vill.
Gamla plastskivor är bara byta ut,har ingen värde.
För mig personligen har det ingen värde,för mycket jobb och väldigt konstigt konstruerad.
På bild 2 och 3 går där en stål balk från taket till sidan sen ner mot marken  :-\.
Jag skulle inte lägga mycket tid och pengar på det.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Richard

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 mar-14 kl 08:15 »
Jag känner igen bilderna från en hollänsk site.
Där var en oklarhet i tjockleken av kanalplast.
Tjockleken var bara 4 MM.
Jag har aldrig sett en sån växthus så jag bedömer det från bilder och andra som har en sån.
Visst är priset väldigt attraktiv men   kvalitén???

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 25 mar-14 kl 14:34 »
vi har inte speciellt mycket snö här på vintrarna, så det ska nog hålla. det är inte heller något som jag tänkte plocka upp och ner ett antal gånger utan det ska stå där det står samt att det kommer stå väldigt skyddat. men visst, nog hade aluminiumram och tjockt glas varit att föredra, men det är inget jag tänker lägga ut, eftersom vi ändå ska flytta om några år.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 mar-14 kl 15:25 »
Du får fundera på att komplettera med några automatiska lucköppnare. Utan såna riskerar allt att bli stekt där inne.

Man kan också tänka sig att bygga en sockel att sätta det på så blir det lite mer volym och du slipper slå huvudet i taket.

4mm kanalplast är ungefär som wellpapp... men blir det mycket blötsnö kan det vara bra att sopa av det värsta så ska det säkert hålla några säsonger. Det var ju onekligen ett lågt pris.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 25 mar-14 kl 15:56 »
jo, det får man ju göra. sopa av snö, alltså. fast det hade jag nog gjort oavsett hur tjockt eller tunt plasten eller glaset hade varit. inte kul om det rasar in allting. :-\ det med taköppnaren var bra att du sa. öppnar de sig då det är över en viss temperatur varmt? annars hade tänkt att helt enkelt klä en del av "glaset" med sådan insynsskyddsfolie, så är det ju inte direkt sol in i växthuset då. eller ska jag göra både och? att ställa på en sockel hade jag tänkt göra, jag är ju inte speciellt lång, men tomaterna hoppas jag blir det  o:) just det, det finns fundament att köpa till. är det lämpligt eller ska man bygga ett eget och i sådant fall varför? http://www.ebay.de/itm/Fundament-Metall-Gewachshaus-Alu-13-2m-Glashaus-Garten-Treibhaus-GWH12-NEU-/110900476708?pt=Gew%C3%A4chsh%C3%A4user_Zubeh%C3%B6r&hash=item19d22efb24
« Senast ändrad: 25 mar-14 kl 16:03 av LillaSophie »

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 26 mar-14 kl 14:38 »
Lucköppnarna öppnar vid en viss temp., man kan ställa in dem mellan typ 25-35 grader eller så. Både för att sänka temperaturen och för att få luftväxling. Att bara skugga räcker knappast och att öppna manuellt är iaf. inget alternativ för mig, är alldeles för slarvig för att sköta sånt varje morgon och kväll.

Jag kan inte se hur hög sockeln i din länk är. Tycker man om att bygga själv så gör man en sockel av 45mm tjocka reglar, kanske två st 45x170 på varandra så kommer det upp en bra bit. Materialkostnad då ca. 7-800:-. 

Man får kanske göra en liten ramp upp och ner också så man kommer in och ut med skottkärra.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 26 mar-14 kl 21:07 »
ok, fundamentet som man köper är 35 cm högt och kostar 500 spänn, så det kanske är smidigast ändå.

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 27 mar-14 kl 08:23 »
Absolut! Inget att tveka på om den kostar 500 och är fraktfritt. Tyckte det stod 360-nånting euro i annonsen men jag läste nog på fel ställe.

Höjden var ju precis samma som jag tänkte mig.  :)

Sockeln ser ut att ha ett ben i varje hörn för förankring. Det blir ju smidigt, bara att plana ytan noga och så gräva ett hål i varje hörn där man kan fästa benen.

Tänk på att plana ytan 100%, annars kommer hela stommen att bli lite sned och kanalplasten svår (/omöjlig) att passa in.

Hoppas du fotar lite och skriver mer när du sätter upp växthuset, funkar det bra och känns någorlunda stabilt så är det ju ett riktigt fynd.

Det är ett stort steg att köpa motsvarande storlek från ex. vis Willab så funkar detta kan säkert många våga skaffa växthus som hittills tvekat.

Lycka till!

Rutan

« Svar #10 skrivet: 27 mar-14 kl 08:29 »
Tänk på att om du köper från utlandet så kan det bli tull/moms/extra avgifter. Jag vet inte vad som gäller men det kan vara bra att kolla upp innan, så det inte blir extra kostnader.

andtol

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 mar-14 kl 09:15 »
Skriver en kråka för att följa en intressant tråd!

Skriv gärna mer och fota mycket när växthuset kommer.

EU = tullfritt?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 27 mar-14 kl 09:17 »
Det här verkar intressant. Det verkar dock som om sockeln hamnade på drygt € 360 och då är det ju billigare att bygga själv.

Tull och moms behöver du inte tänka på så länge du handlar inom EU.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vitis

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 27 mar-14 kl 11:31 »
...

EU = tullfritt?

EU = tullfritt!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 27 mar-14 kl 21:51 »
precis, eu = tulfritt. det tillkommer såklart frakt, men de skickar till sverige. ändå blir det ju billigt jämfört med andra växthus. hela deras sortiment ligger här: http://www.jago24.de/garten/gewaechshaus/ jag ska absolut fota och skiva vad jag tycker när jag fått hem det. jag kommer nog beställa i maj. just nu väntar jag på svar ifall de kommer få hem deras 20 qm växthus senare i år igen, för i sådant fall väntar jag på det först. det enda problemet jag har just nu är dock att de inte har automatiska öppnare på sidan, så frågan är ju om man kan köpa vilka som helst som sedan passar på deras takfönster?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #15 skrivet: 03 apr-14 kl 23:42 »
eller så kör man på julas i alla fall. fick höra att kvalitén på den förra var mer än dålig, så jag tvekar.

http://www.jula.se/vaxthus-harmony-716025

Vitis

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 04 apr-14 kl 13:48 »
eller så kör man på julas i alla fall. fick höra att kvalitén på den förra var mer än dålig, så jag tvekar.

http://www.jula.se/vaxthus-harmony-716025

Låter som en bra ide. Då kan du ju gå och klaga om det skulle bli nåt problem. Svårt om du köpt nåt på nätet där du kanske inte ens vet vem som är säljaren.

Min erfarenhet är att JULA tar tillbaks allt utan frågor eller kvitton. Kan såklart vara olika i olika butiker.

andtol

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 apr-14 kl 14:22 »
Min erfarenhet är att JULA tar tillbaks allt utan frågor eller kvitton.

Jag har alltid haft kvitton men de är aldrig några problem att lämna tillbaka och få nya saker.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #18 skrivet: 04 apr-14 kl 22:53 »
nä, jula är ju toppen. har verkligen inget dåligt att säga om dem. det som gör mig obeslutsam är att jag i sverige får ett växthus som bara är hälften så stor till samma pris som jag får ett annat i utlandet. det som är 20 qm ska komma in längre fram till våren har jag fått höra av kundtjänst till den utländska butiken. men omdömena till kundtjänsten, varorna och returpolicyn är blandade. vissa är helt lyriska andra är på gränsen till att sök upp de personligen ... just om växthuset var det nån som sa att plasten börjar falla sönder efter 2 år redan.  :-\ egentligen är julas växthus något för liten för mina behov, men i sverige går ju stora växthus inte att betala.  :o så det kanske får bli två eller tre, ett i år. kanske ett till i höst och ett nästa år från jula då. billigare än så har jag då inte hittat i sverige och det går att köpa automatisk taköppnare till, vilket är ett plus såklart. jag ska förresten mejla och fråga om de får hem större fram mot sommaren.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #19 skrivet: 04 apr-14 kl 23:53 »
jo, fast här då:

http://handymann.se/vxthus-odla-16m2-p-276.html

nån som vet nåt om norrlandsimporten? jag har även där hört ömsom vin, ömsom vatten plus att jag tycker att produkterna ser ut som de från tyskland. verkar vara sammabilder i alla fall. ska kanske fåga om 20 qm växthusen ... det enda är ju att jag har svensk garanti och i tyskland gav de bara den tyska lagstadgade vilket innebar 6 månader, sedan upp till 2 år IFALL man som kund kunde bevisa att varan redan var fel på från början. ... sedan får man ju faktura om man vill och de har tillbehören jag behöver. gud, det här blev svårt. varför googlade jag igen? ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare
Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser