Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anorlunda hönshus?  (läst 15712 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #20 skrivet: 24 mar-14 kl 17:42 »
Hur många höns bor där och av vilken sort?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Micke1

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 25 mar-14 kl 12:09 »
Hej!
Jag har normalt 6 st av hönsrasen Mille-Fleur där. Och Nu då det var kalt nu i vintras så satte jag in några extra Faverolle hönor.
Detta för att de lättare skulle kunna hålla värmen där inne. Då dvärghönorna var ganska så nya.   ;D
Våra Höns går alla fritt här på gården  o:)
Så i bland kan det sitta någon annan också där inne. Vi öppnar för dagen och stänger till på kvällen. Jag har också andra ställen Hönsen kan söka skydd i inför natten. Jag har b.la. några Orpinton tuppar samt hönor. Dvärg Faverolle och stora hönor.
2 Brahma tupp o hönor.
Och en blandras tupp av rasen susex. Jag har även lite Änder samt några Gäss.. Då Mille-Fluer är uppväxta i detta hus så håller de sig till detta hönshus varje kväll. Vilket också måste betyda att de trivs där ;D

Micke1

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 07 apr-14 kl 11:56 »
 >:(  Hej alla ni där ute! Nu är det som så att jag blivit anonym anmäld till Länsstyrelsens djurskyddsinspektörer. Och fick ett mycket otrevligt besök från dessa där de bla dömer ut detta hönshus.?
Vet inte om jag ska starta en ny tråd angående detta? Eller fortsätta här. Fick besöket när det fortfarande var snö och - 4grad kalt ute.
Vid hönshus ute på fält uppstod en diskussion angående påstående om att hönsen frös om
fötterna på grund av att jag hade hål i golvet? Vilket jag inte höll med om. Anledning att jag valt att ha
ingången i golvet i stället för på vägg är att hönsen bl.a. ska slippa drag. Och att det också blir
varmare längre ner i hönshuset. Att termodynamiken gör att all värme stiger och att det blir
varmare ju närmre tak du kommer innan den börjar ger sig neråt. Att detta också gjorde att
hönsen fick det lättare att hålla värme än om jag hade haft en dörröppning på väggen där all
värme då skulle läcka ut o försvinna. Vilket hon inte höll med om. Då försökte jag förklara för
henne varför man väljer att ha ingången i golvet när man bygger t.ex. igloo och en ventil i taket för
att kunna reglera. Vilket jag då försökte demonstrera och visade att detta hönshus också var
byggd efter denna princip och visade henne genom att reglera ventilen och att det gick att stänga
till om det skulle bli alldeles för kallt på så vis kan jag reglera både draget och temperatur genom
hönshuset. Men detta höll hon inte med om .
Utan väljer då att göra en egen tolkning och utsaga som hon sedan även påstå att det är mina
egna ord???  (:)
citat:
” Utluftsdonet var försatt i detta hus därför att konstruktionen till detta
hönshus var ett ingångshål i golvet som stod öppet och bildar då drag och kyla
om inte utluftsdonet var stängt enligt uppgift från er. Det är viktigt att
konstruera hönshus så att god ventilation och termisk komfort kan uppnås”

Vad säger man om detta  ???

vildkaprifolen

• Bohuslän
« Svar #23 skrivet: 07 apr-14 kl 13:03 »
>:(  Hej alla ni där ute! Nu är det som så att jag blivit anonym anmäld till Länsstyrelsens djurskyddsinspektörer. Och fick ett mycket otrevligt besök från dessa där de bla dömer ut detta hönshus.?

Usch så tråkigt! Och så fegt att inte kontakta dig och framföra sina åsikter direkt istället för att göra en anonym anmälan- för det antar jag inte har skett?

Micke1

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 07 apr-14 kl 15:10 »
Hej Och tack!
Nej det har inte skett. Vet precis vem det är och varför. Tyvärr har det vållat stora problem, Framför alt i anspråk av tid i att bemöta dessa anklagelser som är helt ogrundade. Samt onödiga veterinär kostnader m.m. .  Hade tänkt delge er hela ärendet så småningom så att alla kan se hur det kan gå till vid en anonym anmälan. Och hur rättslös man är när man är dömd i förhand och hur det går till när Länsstyrelsen ska samla in bevis. Vilket borde bli en tankeställare för er alla som har djur.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 02 maj-14 kl 19:14 »
 :o

Tänkte skriva ner min beundran inför hönshuset du byggt. Så mycket tid och engagemang för att hålla 6 hönor på ett bra sätt. Och så snyggt och funktionellt!

Klagade man alltså på att hönsen hade det kallt? Några plusgrader räcker väl om vintern för en odriven höna som har det torrt?

I äggfabrikerna kanske det är varmare men inte blir de hönsen lyckligare för det?

Hur har det gått sen?

Micke1

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 10 maj-14 kl 14:49 »
Hej och tack för visat intresse. :)
Ja djurskyddsinspektören dömde ut detta hönshus  Och där de anser att detta hönshus inte är konstruerat så att god ventilation eller termisk komfort kan uppnås  ???
Vilket jag nu då bla har överklagat till förvaltnings rätten och inväntar nu svar därifrån.

Jag har också på grund av detta fått ytterligare besök för kontroll.
Dock då av två andra djurskyddsinspektörer, som där i mot har både rosat och berömt. Och de till och med ber om ursäkt över deras kollegas uppträdande.
Så jag sitter i nuläget med två olika rapporter från Länsstyrelsen inspektioner av djurskyddet som då inte verka komma från samma planet eller plats.
Där den ena rapporten motsäger den andra fullt ut . Vilket är väldigt märkligt  ???
Då detta gäller samma inspektionsplats och ärende och då utan att några som helst förändringar eller ändrade rutiner har skett.
Utan vi gör som vi alltid har gjort och som fungerar för oss och våra djur.
Och här ser fortfarande exakt lika dant ut. Och nu då vid denna kontroll så berömde de och rosade de detta hönshus m.m. m,m ??
Ja jag kan i nuläget bara skratta och virra på huvudet och undra vad fan de sysslar med?
Som jag skrivit innan så kommer jag att delge de som är intresserade av ärendet. Som i nuläget har kostat mig både pengar, frustration och en massa tid i anspråk och som jag anser är rättsvidrigt förfarande och därmed hotar den enskildes rättssäkerhet. (:)

Torpfröken

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 10 maj-14 kl 15:28 »
Men jösses! Fick upp ditt senaste svar när jag öppnade tråden och funderade på vad det var för fallfärdigt skjul du hade till hönsen. Döm min förvåning när jag scrollar uppåt och ser denna jättefina hönstraktor.  :o

Sov hon på fysiklektionerna i skolan?

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 10 maj-14 kl 16:57 »

Jag har också på grund av detta fått ytterligare besök för kontroll.
Dock då av två andra djurskyddsinspektörer, som där i mot har både rosat och berömt. Och de till och med ber om ursäkt över deras kollegas uppträdande.
Så jag sitter i nuläget med två olika rapporter från Länsstyrelsen inspektioner av djurskyddet som då inte verka komma från samma planet eller plats.
Där den ena rapporten motsäger den andra fullt ut . Vilket är väldigt märkligt  ???

Då måste det ju vara känt på deras arbetsplats att den första inspektören inte är riktigt omdömesgill? Varför skulle det annars - eller hade du bett om det? - komma två till från samma instans? Eller gör de kanske ytterligare inspektioner när någon överklagar? Men om de två senare inspektörerna inte ser något att anmärka på - varför ska du då behöva rättsprocessa vidare?

Förhoppningsvis ska du väl inte behöva bekymra dig då. Men jag lider med dig och du hade ju säkert kunnat använda din tid bättre än till sånt här  :-\.

Alexn72

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 11 maj-14 kl 07:41 »
meddela gärna mig hur det går i ärendet

Micke1

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 11 maj-14 kl 11:27 »
Lite info om tillvägagångssätt.
1 Anonym anmälan.
Vilket leder till en oanmäld kontroll av djurskyddsinspektörer. Jag får senare tillsänt mig en kontrollrapport av resultatet.. Om de nu då har hittat något som de kan anmärka på så har kontrollen varit befogad.
Och jag ska därför nu då betala ersättning för deras vidare arbete i detta ärende.
Vars storlek på denna summa de senare kommer att bestämma..
Kontrollrapporten har jag nu då möjligheter att yttra mig om innan Länsstyrelsen beslutar sig i frågan.

2. Då de nu har hittat ett fel angående djurskyddet, Så leder detta då per automatik till ytterligare kontroller av själva gården såsom stödrätter och som nu då ska inspekteras och utredas och du får nu då ett nytt besök av en annan sorts kontrollanter i från Länsstyrelsen. Som nu då ska gå igenom dina marker och skogar för att se om de nu kan hitta ytterligare fel hos dig och då eventuellt ett nytt ärende nr.

3.  Under denna resas gång så kommer ett föreläggande från djurskyddet. Där du nu då har ett antal dagar på dig att åtgärda de fel och brister eller om de nu tycker det är allvarligt så måste du omgående åtgärda detta, annars hotar de dig med djurförbud. Du kan nu överklaga detta beslut om du tycker det är felaktigt men du måste ändå åtgärda deras punkter omgående .
Länsstyrelsens beslut gäller omedelbart även om du överklagar deras beslut. Så även om detta är felaktigt så måste du ändå åtgärda deras anmärkningar och punkter. Annars så prövar de frågan om omhändertagande av djur och om förbud att ha hand om djur. Utan att du har fått prövat ärendet eller det vunnit laga kraft.

4. Nu så kommer djurskyddsinspektörerna en andra gång för att kontrollera att du följt deras beslut i föreläggandet. Och har du då inte det så ligger du riktigt risigt till..  Nu hade jag tur för här i Skåne så hade deras nya chef bestämt att de skickar inte ut samma inspektörer 2 ggr till samma kontrollplats. Vilket var tur för mig ;D.
Och jag kan villigt erkänna att det var tur för dom också. >:D  Dessa två hade jobbat som inspektörer i två år och de berättade att de hade fått ny chef 9 ggr under den tid.??    (:)

Micke1

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 13 maj-14 kl 15:42 »
Hej Jag kan i dag även tala om för er, hur mycket, och vad det är de tar betalt för. :-\

Åtgärd: Förberedelse, resa, genomförande av kontroll, Uppföljande administrativt arbete.Uprättande av kontrollrapport, efterarbete, både för djurskyddshandläggare, Länsveterinär och jurist.
Timdebiteringen är 800kr/tim

Och detta är fastslaget av exakt samma person som gjorde 1a kontrollen. Samt även senare även utfärdade föreläggandet.  Tala om Rättssäkert ? Och nu hotas jag vidare med påminnelse avgift, Inkassokostnad,Dröjesmålränta Om jag inte betalar i tid. (:)

Ja det är väl bara att betala och försöka se glad ut så länge. För om man förlorar i överklagan så kan det bli rätt dyrt i slutändan :-\  Man vill ju inte dra på sig fler kostnader :) Och att tro på någon sorts rättvisa i dagens Sverige kan man nog glömma. Alla ansvariga är precis som telefonförsäljarna, som man inte kan bli av med, och att de talar bara i egen sak, att deras vara är fullständigt felfri.

Så kampen går vidare :P

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 13 maj-14 kl 16:36 »
 :(

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #33 skrivet: 13 maj-14 kl 16:54 »
En rutten sida av myndighetsutövningen >:( Skönt att du i alla fall verkar orka med det hela, det är många som inte orkar kämpa mot anställda småpåvar uppbackade av en hel myndighet.

Znibban

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 13 maj-14 kl 18:13 »
 :D Jättefint!

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #35 skrivet: 13 maj-14 kl 19:07 »
Huset ser verkligen fint och genomtänkt ut. Lycka till!

Micke1

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 13 maj-14 kl 22:25 »
 ;D Hej! Och ett stort tack alla ni snälla människor där ute. o:)
Bekräftelse värmer och ger energi att fortsätta kampen.  :-*

Jag kommer så småningom att delge er hela ärendet och lägga alla korten på bordet.
Vill ju att vi alla ska kunna hjälpa varandra i stället för att stjälpa varandra, och att vi tillsammans ska kunna kämpa mot samma mål.
 Stort TACK! ännu en gång. ;D

Bell

• Västmanland
« Svar #37 skrivet: 15 maj-14 kl 10:49 »
Fin hönstraktor ni byggt! Hoppas det ordnar sig snart för er  :-*
<3 Även rosen har taggar <3

Micke1

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 21 maj-14 kl 11:44 »
Hej! Ja detta hönshus fungerar så bra och vi är så nöjda. Och det är så lätt och snabbt att städa ur.  Bara dra ut lådan vända upp och ner på den och vips så är där städat. Och Dörren är ju hela väggen och nästan 50% av Långsidan Så här kommer man bra till.   ;D
Tänkte även uppdatera er vad som mer hände vid detta hönshus då djurskyddet stormade in här.  (:)
Jag satte in 4 större höns i detta hus förutom de 6 dvärghöns jag redan hade där. Detta för att de skulle kunna hålla värmen lättare och inte göra av med så mycket energi till detta då det rådde -4 grad ute. Men två av dessa var behäftade med en lättare mängd av kalkfot . Så blev kontentan att jag blev tvingad att tillkalla veterinär omedelbart för behandling för detta samt även inkomma med ett intyg som styrker detta och en behandlingsplan för detta som skulle vara utfärdat av veterinär inom 2 veckor. Och som hon kallade det "Då dessa höns var behäftade med någon form av fotåkomma"
Om jag inte gjorde detta så skulle Länsstyrelsen vidta ytterligare åtgärder och pröva frågan om rätten att ta våra djur och att få lov att ta hand om djur. Vilket skulle innebära en katastrof för oss.
Så vad göra :-\  Var bara att bita i det sura äpplet och ta hit distriktsveterinär. Spelade ingen roll vad jag tyckte eller sa till LST.
Och där det då visade sig att han inte kunde göra något, som inte redan var gjort. Och fick då köra hem igen men då skriva ett intyg som kostade mig 3500kr. >:(

Detta var pengar rätt ut i sjön till ingen nytta tänk så roligt mina höns skulle kunna ha för dessa pengar :'(

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #39 skrivet: 21 maj-14 kl 12:13 »
"Då dessa höns var behäftade med någon form av fotåkomma"

Man får intrycket att inspektören inte hade så stora kunskaper om höns  :(.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser