Hej alla ni där ute! Nu är det som så att jag blivit anonym anmäld till Länsstyrelsens djurskyddsinspektörer. Och fick ett mycket otrevligt besök från dessa där de bla dömer ut detta hönshus.?
Vet inte om jag ska starta en ny tråd angående detta? Eller fortsätta här. Fick besöket när det fortfarande var snö och - 4grad kalt ute.
Vid hönshus ute på fält uppstod en diskussion angående påstående om att hönsen frös om
fötterna på grund av att jag hade hål i golvet? Vilket jag inte höll med om. Anledning att jag valt att ha
ingången i golvet i stället för på vägg är att hönsen bl.a. ska slippa drag. Och att det också blir
varmare längre ner i hönshuset. Att termodynamiken gör att all värme stiger och att det blir
varmare ju närmre tak du kommer innan den börjar ger sig neråt. Att detta också gjorde att
hönsen fick det lättare att hålla värme än om jag hade haft en dörröppning på väggen där all
värme då skulle läcka ut o försvinna. Vilket hon inte höll med om. Då försökte jag förklara för
henne varför man väljer att ha ingången i golvet när man bygger t.ex. igloo och en ventil i taket för
att kunna reglera. Vilket jag då försökte demonstrera och visade att detta hönshus också var
byggd efter denna princip och visade henne genom att reglera ventilen och att det gick att stänga
till om det skulle bli alldeles för kallt på så vis kan jag reglera både draget och temperatur genom
hönshuset. Men detta höll hon inte med om .
Utan väljer då att göra en egen tolkning och utsaga som hon sedan även påstå att det är mina
egna ord???

citat:
” Utluftsdonet var försatt i detta hus därför att konstruktionen till detta
hönshus var ett ingångshål i golvet som stod öppet och bildar då drag och kyla
om inte utluftsdonet var stängt enligt uppgift från er. Det är viktigt att
konstruera hönshus så att god ventilation och termisk komfort kan uppnås”
Vad säger man om detta