Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anorlunda hönshus?  (läst 15711 gånger)

Micke1

• Skåne
Anorlunda hönshus?
« skrivet: 21 mar-14 kl 03:51 »
Hej jag är ny här och tänkte dela med mig av mitt senaste projekt.
Fick för mig att jag skulle bygga nytt hus till hönsen.
Vill gärna veta vad ni tycker. Och om jag har missat något som jag kunde ha gjort bättre?
Hade tänkt bygga en till liknande lite senare. här kommer lite bilder.

Micke1

• Skåne
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #1 skrivet: 21 mar-14 kl 03:57 »
Här har jag kommit lite längre.  30mm frigolit isolering dubbelt för att förhindra köldbryggor och för att få det tätt och välisolerat. Väggar tak ock golv.

Micke1

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 mar-14 kl 04:03 »
Ja nu börjar det bli färdigt  isolerat redet. Trappan nästan klar, Löstagbara sittpinnar  utdragbar låda, och löstagbar nätram ovan. fönster i gavel  och i dörr har också kommit till.

Micke1

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 mar-14 kl 04:09 »
Invändigt färdigt,redena färdiga. Snöre till att stänga lucka. Ja det blev mer jobb än jag räknat med från början
Men känner mig ganska nöjd. Nu ska jag bara få till det sista.

Micke1

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 mar-14 kl 04:38 »
Ja Nu gäller det att få godkänt av regeringen ???   Noggrann inspektion  ;D  Ja det blev godkänd för vidare transport ut till hönsen. ;D Har nu avvänt den och kan flytta omkring den så att hönsen hela tiden kan få tillgång till nytt friskt gräs. Gjorde två ingångar så att man kan gå tvärs igenom uterummet. Tänkt ha en sida öppet så jag kan docka till ytterligare utrymme till hönsen, Så de kan får ytterligare ute plats att springa på. Eller ytterligare en till lika dan Höns vagn. Blev ganska nöjd med resultatet. ska fixa temp mätare och fuktmätare och håller på med solcell så jag kan få belysning också samt automatik som skymningsrelä och automatisk lucköppnare är också på gång. m.m.
Ja vad tycker ni kan denna variant duga? hmm Vill ju inte börja göra en till förrän jag är säker att den är ok och att jag inte missat något.

Micke1

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 21 mar-14 kl 04:46 »
Ja som vanligt fick man bråttom och blev lite för het på gröten. Hjulen blev lite felplacerade så dörren tar i däcket men det är lätt fixat får flytta hjulen nån dm så löser det sig. får fixa det senare när vädret blir bättre.
Få se nu om hönsen trivs i det nya huset??

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 21 mar-14 kl 11:51 »
Ser jättefint ut. Om det blir problem med hjulen kan du försöka med medar - somliga säger det är bättre (själv har jag varken provat det ena eller det andra)

Smajsan

• -
« Svar #7 skrivet: 21 mar-14 kl 13:28 »
Så fint  :) Klart hönsen kommer gilla det.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #8 skrivet: 21 mar-14 kl 14:25 »
Kanonfint!
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Micke1

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 21 mar-14 kl 21:47 »
Hej och tack!
Ja Medar har jag varit inne på. Lättare att flytta spec under vintern. Konstruktionen är ju ganska tung. Så brytpunkten blev där jag satte hjulen, så där blev den lätt att lyfta upp så man får frihjul. Skulle kanske kunna hitta på ett system att sätta dit medar i stället, tror att det skulle bli mer hållbart i längden. Tex Slippa punktering. Torrspruckna däck vilket det blir fort när den står i solen med Kina däck + rostar mm. Ja jag ska nog ta en funderare om hur man skulle kunna utrusta den med medar på ett smart sätt. Medar som man kan fälla ner som samtidigt lyfter konstruktionen så att det blir lätt att koppla på till traktorn. tänkte jag skulle bifogat en film snutt när vi körde ut hönshuset men vet inte hur man gör än med tanke på storlek på filen. hmm länk till youtube kanske ?
Får återkomma med det lite senare. och tack än en gång.

MathiasW

• :)
    • Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 21 mar-14 kl 22:35 »
Ser fram emot filmen. Youtube är enkelt att lägga upp på. Snyggt arbete!

lilla e

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 21 mar-14 kl 22:40 »
Vilket fint hus!

En erfarenhet jag har av frigolit i hönshus är att hönsen tycker väldigt mycket om frigoliten, de pickar i sig den. Det var svårt att se om du har någon skiva utanpå isoleringen. Har du inte det så rekommenderar jag att klä väggar med något, annars kommer de äta upp allt.

Micke1

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 22 mar-14 kl 10:19 »
Nä att ha frigolit utanpå går ju inte. Mitt hus är byggt med råspont och behandlad osb skiva som väggklädsel inv.
dubbel frigolit isolering i väggar och tak. Ja som jag lovade så kommer här filmsnutten jag hade liggande då ekipaget lämnade snickarboden ;D

Adress:  https://www.youtube.com/watch?v=O692vcnlxxU
« Senast ändrad: 22 mar-14 kl 10:24 av Micke1 »

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 22 mar-14 kl 11:46 »
Snyggt!

En lite fråga. Hur blir det med bottennätet när den är på plats. Kommer det inte att bli ett mellanrum mellan bottennät och mark? Fungerar det för hönsen. Jag menar, gör inte hjulen att botten kommer upp en bit?

Funderar nämligen på att sätta hjul på mina "sommarkycklingburar" så att de blir lättare att flytta men brottas med problemet att kycklingarna inte når ner till gräset ordentligt och att de bara går på nät som inte känns så mysigt.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Micke1

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 22 mar-14 kl 12:23 »
Ja där har du helt rätt. Det är därför jag också tagit bort hjulen för att konstruktionen ska kunna komma ner plant med underlaget.
Annars så kommer ju inte hönsen till. Så någon form av konstruktion som gör att när man ska flytta huset så fäller man ner hjulen eller medarna.
Detta så att konstruktionen lyfter sig upp från marken, och den blir då lättare att transportera.
Samt att även hönsen kan komma ut utanför i en utvändig inhägnad utan nät i botten.  Men fram till dess så får jag ta bort och sätta på hjulen all eftersom jag flytta runt den. Så har du en smart ide? Och som är stark nog att bära huset så kom gärna med den.

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
« Svar #15 skrivet: 22 mar-14 kl 16:01 »
kan inte stödhjul med klämhylsor som sitter på släpkärror? en på varje sida på en regel. veva ner hjulen när det ska flyttas och när den är på platts bara att sänka ner den igen..

Micke1

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 22 mar-14 kl 18:00 »
Hej!  Och tack för den lösningen  ;D  Stödhjul kostar inte så mycket och är lätt att få tag på  t.ex Biltema. Jula m.m.
Nackdelen med stödhjulen är att de är så små och lätt sjunker ner genom gräset om huset är tungt.
Men resten av anordningen och ett par medar i stället för hjulen löser lätt problemet. Tack för tipset. ;D
Om man väljer att ha hjulen, och i originalutförande så måste man hissa upp huset så pass så att hjulet kan rotera fritt åt alla håll.
Men det går nog också att fixera hjulet med en svetsloppa ;)

Micke1

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 24 mar-14 kl 07:57 »
Hej här kommer lite fler bilder om hur det ser ut i dag efter första vintern nu när snön försvunnit och att alla höns har överlevt.
Kan berätta att trots det var flera -  grader ute så var det + grader inne i hönshuset.

Micke1

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 24 mar-14 kl 08:06 »
Äntligen så är våren på väg Och jag har nu börjat att bygga ett till lika dant höns hus funderar om man skulle bygga huset för sig och utegården för sig? Lättare då att flytta runt och man kan också göra fler kombinationer när man dockar ihop flera höns hus och uterum.
Här är några bilder till.

vildkaprifolen

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 24 mar-14 kl 10:10 »
Tack för inspirationen du delat med dig av!  Jätteroligt att kunna följa projektet via alla bilderna! Lycka till med hönsen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 2 användare
William, scorpio_xri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser