Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För mycket kraftfoder?  (läst 4308 gånger)

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
För mycket kraftfoder?
« skrivet: 20 mar-14 kl 02:37 »
Jag passar grannens får medan hon är bortrest och trodde att det skulle vara enkelt...

MEN det visade sig att de var dräktiga, vilket de inte skulle vara, plötsligt fanns det två lamm i stallet!

OCH jag har klantat mig och gett för mycket kraftfoder i samband med födsel när jag försökt ge mamman näring och  hålla undan de två andra fåren. Välmenat men nu säger ägaren att detta kan döda får.
Personen som jag hade bett om råd hade sagt att hennes får hade fritt tillgång, så jag trodde inte att det var ett problem.
Men det gäller visst inte för får som inte är vana att få styra själva. Tursamt nog, verkar fåren ha klarat sig utan större men.

Det skulle dock vara bra att veta vad som egentligen är sant:

- HUR MYCKET kraftfoder är för mycket? (De fick ungefär en halvliter kraftfoder + en halvliter kornkross + foderkalk i normalfall och ungefär dubbelt nu).

- Vad händer om fåren äter för mycket kraftfoder?

- Vad kan man göra för att avhjälpa problemet om fåren blir sjuka?

- Kan de verkligen dö av detta, och hur mycket skall de ha ätit  då? 

Tacksam för input från er som kan fårskötsel.

Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

vallhunden

• Västergötland
SV: För mycket kraftfoder?
« Svar #1 skrivet: 20 mar-14 kl 05:53 »
Jo, det är sant. Får kan dö av att vommen kommer i lag, genom för snabba förändringar i kraftfodergivan >:D Då sänks PH´t i vommen för snabbt och fåret slutar att äta/idissla... sk foderleda inträffar.  Vommen slutar att fungera och fåret svälter ihjäl.

Man ska bara ge 1hg kraftfoder åt gången/djur (du skriver inte hur många djur det är...) Och höja med 1 hg/djur/vecka ungefär. Dräkriga tackor kan man nog höja lite snabbare, kanske 1 hg/djur/3-4 dagar. Maxdos för dräktig tacka ligger ung på 4-6hg/dag. Just när tackorna är nylammade så brukar jag låta dom hoppa över kraftfodret den närmaste utfodringsomgången och sedan ge dom lite mindre än de brukar få vid nästa. Detta för att det är vikitigt att tackan kommer igång och äter grovfodret ordentligt, innan det får full giva igen (pga att vommen ska fungera ordentligt, innan kraftfodret kommer till) Max 4 hg / djur och utfodringstillfälle. Om man ger mer än 4 hg - dela upp givan på morgon och kväll!!

Botemedlet är att ta bort allt kraftfoder och ge bara grovfoder tills hon äter det bra, sen smyga in kraftfodret igen. Och lite mera meck, som säkert andra kan berätta för dig. Jag har lite bråttom nu på morgonkvisten :-[ :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 23 mar-14 kl 12:46 »
Tack snälla!
Jag har sökt webben på Jordbruksverket, fodertillverkare, osv utan att få tydliga anvisningar.
Du är hur tydlig som helst.

Och fåren mådde bra - jag hade nog inte gett för mycket ändå... PUH!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 23 mar-14 kl 18:16 »

Du är hur tydlig som helst.

;D ;D ;D
Tack!!
Tydlighet kan  vara ett gissel ibland :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 3 användare (2 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser