Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elverket startar inte  (läst 12518 gånger)

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Elverket startar inte
« Svar #20 skrivet: 17 mar-14 kl 23:04 »
Har man ingen startgas eller för den delen eter går det ju alltid med en slatt bensin rätt i cylindern.

Blir den inte sur då?
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Rödskägg

• Småland
« Svar #21 skrivet: 17 mar-14 kl 23:10 »
Om det inte kommer något ur förgasaren så intressant särskilt långvarigt.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #22 skrivet: 18 mar-14 kl 07:59 »
Nu har jag lånat lite startgas (eller, ja, bromsrengöring...) av grävaren och då startar skiten snällt, men dör efter nån sekund. Jag hade hoppats att lite vacuum skulle dra ur eventuellt stopp, men sån tur hade jag inte. Nå, nu är det väl bara lite mekning så ska väl skiten gå med. ;)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #23 skrivet: 18 mar-14 kl 08:37 »
Men frågan kvarstår, kommer det något från tanken in i förgasaren ens?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 18 mar-14 kl 08:59 »
Blås igenom munstycket, helst med tryckluft, men det går med startgas, 5-56 eller något annat lämpligt som har en liten slang. Eller så skruvar du ur munstycket och gör rent det. Blås samtidigt flottörventilen så den inte är täppt.

Inte helt ren bensin ihop med långt stillestånd och blandning av metaller i förgasarkonstruktionen gör att det blir utfällningar.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #25 skrivet: 18 mar-14 kl 08:59 »
In i förgasaren, ja. Ut från är däremot tveksamt. Jag plockade loss förgasaren och blåste rent alla kanaler, men det har inte hjälpt.

Så länge som den får startgas går den snällt, men när gasen är slut stannar motorn. Får tömma tanken igen (kranen läcker, made in China...) så jag inte måste stressa medans bensinen droppar och plocka isär förgasaren och se om det är något tjall med flottören eller liknande...

-- Bruce Schneier '08

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #26 skrivet: 18 mar-14 kl 09:00 »
Hur är det med Aspen btw? Bäckar det också igen med tiden?

-- Bruce Schneier '08

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 18 mar-14 kl 09:04 »
Aspen borde vara betydligt bättre, men det behövs så lite fukt för att det skall djävlas.

Kranen läcker? Du råkar inte se fel och stänger den när du skall starta ??? 8) ;D

Che Guevara

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 18 mar-14 kl 09:13 »
Nej enligt mina sågar så bekar inte Aspen den stora sågen har säkert stått ett år  men starta snällt  för lite sen .

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #29 skrivet: 18 mar-14 kl 09:32 »
Nej enligt mina sågar så bekar inte Aspen den stora sågen har säkert stått ett år  men starta snällt  för lite sen .

Kan ju förklara varför vår gamla Klippo med Black & Decker-motor aldrig bråkar på våren. 3-4 drag så går den snällt igen, sen är det 1-2 drag under säsongen för att den ska hoppa igång.

-- Bruce Schneier '08

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #30 skrivet: 18 mar-14 kl 10:41 »
En del märken av alkylatbensin har problem med att det gröna färgämnet sätter igen förgasardelar om den får stå så länge att själva bensinen avdunstar. Jag har råkat på några snöslungor och liknande maskiner (alltså fyrtaktsmotorer som har gått på alkylatbensin utan oljeblandning) där det har varit som ett tunt lager av gröntonad klarlack i flottörhuset och andra invändiga ställen i förgasaren. Den löser sig så småningom i bensin men man får inte ha bråttom - räkna med att blötlägga hela förgasaren över natten, därefter kan man sätta igång att borsta och blåsa med tryckluft för att få rent.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #31 skrivet: 18 mar-14 kl 11:05 »
Jag hade en åkgräsklippare som gav mej svårigheter då jag är ganska okunnig om motorer.

Dock så gjorde jag ett tappert försök med att plocka isär hela förgasaren, sprejade på någon avfettningsspray som den fick vila i under natten, därefter torkade jag och blåste den ren, kollade alla o-ringar och annat smått. Sen var det bara att försöka komma ihåg hur allt skulle sitta och ungefär justera in nålen och hoppas på det bästa och lite startspray...

Ett bra laddat batteri, välputsat tändstift och lite svordomar och hot om vinkelslipen, då hostar nog motorn till..

Remspray och förgasarrengörning ska inte förväxlas kan jag hälsa från min granne.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #32 skrivet: 18 mar-14 kl 12:32 »
Fanskapet går igen! Plockade ner förgasaren i smådelar och blåste rent rubbet, då startade den snällt. Däremot gick den jävligt ojämt tills jag fetade till bränsleblandningen genom att sätta en eltejp över luftinsuget. Hittade ingen ställskruv, men det måste ju finnas en nånstans! Ska se om Classe har nån instruktionsbok på nätet, för papperskopian vi fick med är givetvis borta en länge...  ::)

Lite mer om mekandet samt ett par bilder:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=154398.msg1562203#msg1562203

-- Bruce Schneier '08

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #33 skrivet: 18 mar-14 kl 13:27 »
Det brukar inte finnas någon justerskruv för blandningen från huvudmunstycket på någotsånär moderna flottörförgasare för småmotorer, möjligen kan det finnas justermöjligheter för tomgångsblandning och tomgångsvarvtal.
Om blandningen blir för mager trots att alla munstycken är rena så beror det troligen på att flottörnivån är för låg av någon anledning. Kanske någon hävarm vid flottören har böjt sig eller sätet för nålventilen inte är inskruvat i botten. Tjuvluft - t ex trasig packning mellan förgasare och insugningsrör - kan också ge för mager blandning.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #34 skrivet: 18 mar-14 kl 13:51 »
Finns inte så mycket plats för tjuvluft eftersom allting sitter packat på vartannat i princip, men jag ska kolla.

Sen är förstås frågan hur värt det är att bråka med det här mtp hur sällan elverket används och hur lite det kostade. Det har dessutom mest stått still utan att drabbas av nånting, så fasen vet hur det skulle ha kunnat råka illa åt. Nå, då ska jag i alla fall inte fortsätta leta efter en justerskruv som inte finns. ;)

-- Bruce Schneier '08

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #35 skrivet: 18 mar-14 kl 17:39 »
Jag har ett likadant, fast det heter något annat, och det har gått felfritt med varierande belastning och väder. Det jag har märkt är att det finns någon brytare som stänger av verket om det lutar (förmodligen när oljetrycket blir klent) och att den behöver längre tid med choke när man kör på alkylatsoppa. Mitt har verkligen varit värt de 2000 kr jag gav för det.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #36 skrivet: 18 mar-14 kl 20:08 »
Mitt har verkligen varit värt de 2000 kr jag gav för det.

Vårat var också värt sina 2000 kronor för den räddade en fullpackad frysbox, men sen dess har det inte gått mycket...

-- Bruce Schneier '08

Che Guevara

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 18 mar-14 kl 20:23 »

Vårat var också värt sina 2000 kronor för den räddade en fullpackad frysbox, men sen dess har det inte gått mycket...
Då har det gott ihopsig  med andra ord

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #38 skrivet: 24 mar-14 kl 21:51 »
Kineselverken verkar ha inbyggda problem som gör dem värdelösa. Förgasarna är luriga. Ett som jag fixade var det en liten oring som torkat sönder och gjorde det obrukbart. Det gick bara om man körde med choke.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #39 skrivet: 25 mar-14 kl 07:38 »
Ett som jag fixade var det en liten oring som torkat sönder och gjorde det obrukbart. Det gick bara om man körde med choke.

Låter som mitt då, förutom att choken är av så jag fick sätta en bit eltejp för att begränsa flödet. Var satt den O-ringen?

-- Bruce Schneier '08

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 3 användare (1 dolda)
Radar, KajsaAnka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser